Bläää rent ut sagt!
Bra jobbat Dynamitella!
Jag ska också forska vidare lite, testa saltbadandet bland annat.
Jag tror däremot inte att man behöver vara orolig för egen del vad gäller att bli smittad.
Jag sålde räkorna till Dynamitella, hon fick hem dem den 18 januari.
Vill bara klargöra att jag aldrig skulle sälja sjuka räkor och såg inte en enda sjuk räka när jag packade. Har själv räkor kvar som gått med dessa och alla är friska.
Har ingen aning om hur dessa parasiter kan ha uppkommit. Spenderar mycket tid med att inspektera räkorna jag har och har aldrig sett något suspekt. Det är heller aldrig någon annan än dynamitella som påpekat något.
Alla som vill är välkomna att komma och inspektera mina 80st akvarier för att se att det inte finns några sjuka räkor eller fiskar.
Tycker det är mycket tråkigt att dynamitellas räkor blivit sjuka, vad bra att det verkar ordna sig.
Så trevligt att få höra sida två av versionen! :beg:
Spånar fritt. Kan det inte vara så att räkorna kan ha burit på något, som inte syns när de “bor hemma” i sin trygga och invanda miljö, men som dyker upp under/efter flytt/resa pga stress och andra faktorer såsom ändrad närmiljö etc?
Eller de kanske inte ens behövde vara en bärare av sjukdomen? Kan den uppstå spontant vid stress?
Vilket leder till den stora frågan: Hur ska man gå tillväga för att undvika att sådana här problem uppstår?
Vi vill väl alla ha friska och glada räkor ![]()
Jag hade räkor för ca 2 år sen och då var det aldrig nån som fick med parasiter, det är först nu jag ens hör talas om det :scratch:
Är det ett nytt fenomen eller har det alltid funnits i räkhobbyn?
Det du skriver är inte sant! Har inte skrivit att “det måste vara ditt eget fel”…
Så här skrev jag till dig;
citat;
"Sv: Sjuka räkor.
Din fråga lyder alltså om dem var sjuka när jag skickat dem?
Alla mina räkor är helt friska samt har aldrig haft någon parasit i alla mina 35 räkkar.
Skulle aldrig skicka räkor som jag visste var sjuka (tror dock att dem ej var det).
Hoppas det ordnar sig för dig."
slut citat
Tycker det är konstigt att i princip anta att jag medvetet sålt sjuka räkor till dig för att jag inte svarat på ditt pm med en gång… Du skrev till mig första gången den 25 februari om dessa parasiter och jag svarade den 27… Det är väl inte speciellt långt efter?
Du påstår att du inte vill hänga ut mig eller smutskasta men det är ju precis det du gör!
Det är omöjligt för dig att påstå med rätta att du vet med 100% att parasiten kommer från mig, men ändå skickar du pm till folk om att jag sålt “sjuka räkor”… Jag säger ju tvärtemot dig, såg inga parasiter och det är jag lika säker som du påstår dig vara! Ord står alltså mot ord. Men ändå blir jag “dömd” iom att du skriver mitt alias till folk.
Du skriver även så här;
citat “Jag har inte haft andra räkor förutom mina egna, gamlingar heller. Och dem har varit friska ända sen jag fick dem för ett år sen (de är alltså över ett år gamla nu, och förtjänar en fridfull död” slut citat
Samtidigt som du skapat en annan tråd nyligen där det står att du fått räkor av en kompis; du har alltså tillfört andra räkor än bara dem som kom från mig…
Jo, det är ju exakt det du gör… Du säger att du inte har med saken att göra, och att jag har fått parasiten på annat håll eller redan haft den. Alltså att det inte är ditt fel, utan mitt. Jag är villig att ändra frasen till att “det inte är hennes fel”, istället för “det är mitt eget fel”.
Jag har fått räkor av en kompis, som jag först misstänkte var orsaken, då du väldigt tydligt förklarade att de inte KAN ha kommit ifrån dig. Men jag har tidigare förklarat i tråden (om du läser hela), att jag delade upp hennes räkor i två olika akvarium. De som skickades i vasen är helt oberörda, och lika så mina gamla räkor som går däri fortfarande, och de som hamnade i akvariet någon dag efter dina kom hit, är (var) alla smittade med samma prickar som dina hade.
Till folk som frågat vem du är i pm har jag försäkrat om att det mycket möjligen kunnat vara en engångs-sak, och att det bara var räkorna i det enda karet som hade sjukdomen. Jag har också skrivit flera gånger att det kan ha undgått din vetskap och att det “Blommat” väl här, då mitt vatten är något stillastående. Och att jag inte tror att du utgör någon fara.
Min försäljning av alla dessa hundratals räkor är nu helstoppad, och jag kommer inte kunna sälja mina räkor med gott samvete igen. De kan lika gärna vara fiskmat. Jag kan inte heller tillföra andra räkor (som planerat), för risken för smitta.
Så att du blivit smutskastad, efter att ha skickat räkor som är sjuka, och sen inte stå för det eller bry dig, det är det som berörde mig. Inte att de var sjuka till att börja med (alla missar vi saker). Jag skickade ett långt, långt pm till dig. Du kom sen online flertalet gånger och var aktiv, men svarade inte. Inte förens när jag frågade en andra gång svarade du, och då väldigt kort. Inte heller fick jag svar på mailet efter. Det gjorde helt enkelt mig ledsen att du inte bryr dig ett dugg, trots att det kan ha kommit från dig.
Jag startade inte tråden för att ha med dig att göra, utan för att fråga hur jag åtgärdar problemet. Sen har folk frågat, och jag svarat.
Jag är inte längre arg eller ledsen. Jag har bytt inriktning till fisk istället, då jag inte kan använda räkorna.
Jag hyser därmed inte agg mot dig, men välkomnar dig att vara precis hur arg du vill. Vill du skicka ett pm är det fritt fram.
Mvh Daniella
Nej, inte jag heller.
Jag tänker inte sälja någon av de räkorna som varit smittade eller gått i samma akvarium, och barbanan försäkrar alla om att hennes räkor är friska (vilket jag litar på).
Jag tror, som sagts tidigare, att det varit något som legat i räkorna, och triggats av transporten eller av mitt akvarium. Då mina räkor går ganska tight i det karet, kan det snabbt ha smittats när de gnidit sig mot varandra.
Suck…
Skrev som sagt att jag tycker det är tråkigt att dina räkor blivit sjuka.
Du startade ej denna tråd för att ha med mig att göra men utkomsten av det hela blev så, eftersom pm om mig tydligen har skickats av dig på begäran.
Hade du ej velat “hänga ut” mig så hade du ej skickat pm till folk.
Det var ditt eget val att göra det.
Är ej arg ångrar enbart att jag sålde räkorna till dig.
Lycka till!
Mvh Hanna
Det hela med Hanna/Daniella-situationen är väl mycket enkelt egentligen, Om jag får bedöma från din sälj-tråd har Hanna sålt en del räkor, och det måste finnas någon som har köpt räkor från samma akvarium, stoppat dom i ett helt eget i övrigt räktomt akvarium, det är ju bara de personerna studerar de räkorna lite extra noga för att se hur det ligger till med dom, all debatt i ämnet känns i mitt tycke överflödig till det är utrett.
I övrigt verkar det som om räkorna inte dör rakt av på grund av dessa parasiter, de kan antagligen både leva och föröka sig trots parasiterna, även om de antagligen inte förökar sig lika snabbt eller säkert.
Sen är det intressant att veta vilka räksorter som klarar så starka saltbad, och hur många saltbad som behövs, om det ligger ägg kvar som överlever och kläcks efter ett tag.
Det kan ju behövas en policy för parasiter, det verkar som vissa (främst köpare) kan se parasiterna och fånga dom på bild till och med, medan andra personer (främst säljare) inte kan se parasiterna hur de än försöker. I mitt fall så såg jag symptomen med blotta ögat när räkorna simmade ut ur påsen, men “min” säljare kan inte se några symptom på sina räkor ens med optiska hjälpmedel.
Sen är det väl lite så att jag har rätt bra syn, det är inte ovanligt att på en eller par sekunder konstaterar att det är sjuka fiskar i butiksakvarier, när jag påpekar för butiksägaren brukar de efter en stunds tittande se vad jag sett direkt och medicinera.
Om alla räkor man har bär på parasiter man vara van med att de ser ut så, och missa symptomen helt.
En fråga som återstår nu är som sagt om övriga räksorter tål kraftigt saltbad, för då är det ju bara att testa om man har parasiterna, och så fall försöka göra något åt det.
2-3 deciliter vatten och 1-2 matskedar salt? Hur länge har du haft räkor i den halten som räkorna överlevt?
Jag håller med. Släpper det mer än gärna!
Räkorna är sjukdomsfria, och det är det som spelar roll.
Jag kan i alla fall intyga att nykläcka till ett år gamla räkor utav både körsbär och rainbows tål saltbaden bra. Men bäst tål rainbowsen.
Ang. dödsfall (innan behandling): Jag har haft en del körsbär som dött, antagligen på grund av iglarna, då de varit täckta av dem vid dödsfallen. Ca 10 körsbär, och ingen rainbow.
Räkorna sitter och äter på mossan, och blir plötsligt stilla. 10 minuter senare är räkan stendöd och iglar kryper ur den.
(Då är det viktigt att avlägsna den omedelbart!)
Jag saltbadade även tigrar och crystal red/black, för att vara säker, men inga tecken alls på sjukdom i det karet. Totalt var följande arter: Körsbär, blonda tigrar, crystal red, crystal black, amano, rainbows och gröna räkor.
I 3-4 minuter. (det var alltså rågade mått med en vanlig matsked. Så det är nog snarare strax under en “riktig” msk)
De som var i kannan, med runt en liter vatten, var däri med 2.5 fulla matskedar salt i 12 timmar. Jag började med 1 msk, och ökade sen på lite, lite i taget under timmarnas gång.
Kan Ektozon fungera till räkor då det är ett medel som fungerar för svamp, parasiter och annat otyg på fiskar.
I så fall bör man ha lite hemma för oväntade utbrott. Någon som vet?
Jag använde Ektozon, och vanligt bordssalt utan jod. Båda var lika effektiva.
Så ja, bra är det allt.
Det bör alla ha hemma tycker jag.
Ektozon är i princip vanligt salt, några enstaka % är andra ämnen, det går lika bra att använda vanligt jodfritt bordssalt, oftast även med jod.
Jag testade Daniellas “recept”, men jag mätte, 0,5dl salt på en liter vatten, efter tio minuter såg en vanlig Neocaridina heteropoda fortfarande oberörd ut, trots att det var salt med jod.
De röda heteropodorna som jag köpt verkade överlag mer stressade, men, nu kom det inga iglar från dom, Sanna var här och kollade också, det enda vi såg lämna räkorna var väldigt små vitaktiga “prickar”/“kulor” som inte visade några uppenbara livstecken för blotta ögat.
Tillsvidare tänker jag avvakta och kolla, kanske blossar sådana populationer upp under vissa förhållanden för att avta under andra förhållanden. Jag har visserligen posthornssnäckor varav vissa blivit lite konstiga sen jag fick hem räkorna, så det finns en möjlighet att iglarna flyttat till snäckorna i stället. Som sagt, jag avvaktar och ser.
Det är en god inställning då skuldfrågan kanske aldrig går att få utredd. Ingen, med berått mod skulle frivilligt sprida ohyra bland köpare här på forumet då resultatet förmodligen skulle bli en långvarig bojkott och kanske också innebära en tragedi för säljaren både ekonomisk och känslomässigt.
Jag har köpt räkor av olika säljare med några få dödsfall som ingen egentligen kan klandras för. Det hör till spelets regler att detta händer och räkor från den bäste och mest namnkunnige odlaren kan fallera och vi får i vår misströstan komma igen med nya satser och nya vinster i vår strävan mot en härlig hobby.
Så sant så.
Använder du samma saltlösning till alla räkorna eller byter du för varje räka?
Sköjer eller doppar du dem separat med akvarievatten innan du lägger ner dem i karet igen?
:scratch:
…tänkte att det är bra att veta om ens egna räkor drabbas
Okej.
De bollarna/kulorna vecklade ut sig till små, små iglar här hemma. Sen dog dem, och krullade ihop sig till bollar igen.
Det kan vara så att de dog omedelbart och därmed vart ihoprullade direkt.
Men det är bra att du inte såg massa iglar i alla fall, det bådar gott.
Lycka till!