Räkor+salt?

Hur mycket salt tål räkor per liter vatten?
Inget alls? Lite? Mycket?

Jag har nämligen små, små maskar som lever i räkornas skal. När jag la en räka i ett glas med 2 dl vatten och två små nypor ektozonsalt, hoppade maskarna ut och dog på några minuter.

Så min tanke är nu om jag kan salta hela akvariet, eller om räkorna kommer stryka med?
Kanske saltbada dem? Men jag har nog närmare 200 räkor i det karet, så det blir svårt att få upp alla…

Vad är det för räkor?
Tror dock inte att några sötvattensräkor mår bra av salt :frowning:

Har inte märkt något att räkorna skulle må dåligt i de kar jag har fisk + räkor + salt iaf :slight_smile:

Intressant det där med maskarna!

Det är rainbows och körsbär.
Nej, jag tror inte det heller nämligen :frowning:
Jag tog upp ett tiotal räkor och saltbadade separat. Och ingen av dem verkade må dåligt under tiden eller efter.
Jag får se hur jag gör. Kanske ska prova axilur eller eradica också…

Does it look like this ?

http://www.crustahunter.com/sites/de…entierchen.jpg

No, it looks like the one called vorticella in the pictures. (the pointy stuff on the legs and muzzle doesn’t appear on my shrimp, only the spots).
http://www.aquatek.gr/vb/showthread.php?p=568685

A shrimp molted earlier today, and I grabbed it and the shell. The worms stuck to the shell, while the shrimp walked away without the parasites…
I believe that the worms (who crawls like leeches, and not like worms), finds some way to get back into the shrimps who later on snack on the shell (or mabye there are eggs stuck in the shrimp?)

Mabye there is two seperate parasites? (vorticella, which looks like this: http://jcoll.org/genoma/vida_microsubmarina/protozoos/img/vorticella/vorticella.jpg), and the leech-thing…

Or maybe this here ?
http://www.crustahunter.com/sites/default/files/Saugwürmer2_0.jpg
http://www.crustahunter.com/sites/default/files/Temnocephaliden2_0.jpg

Ughhh… yucky. Then you need an anti-worm medel.

If it is Vorticella then it is the same as from my first like in my first post. They come when there are too much bacteria in the water and go away if you cahnge water often.

For the worms in the links of the second post, you need something like Panacur.

Oh thank god there is a cure.
I just got these infected shrimp from a woman here at redbee (I don’t want to cause her trouble, since she clearly doesn’t want to have anything to do with it). She claims that this doesn’t come from her, even though I clearly saw these spots when the shrimps were in the bag, arriving from her. I dismissed the spots for pigment, since the rainbows seem to come in many colours.

It would be possible that the parasites spread rapidly once here, because I keep them in a low-filtrated tank. I have lots of moss and plants to get rid of the nitrite, and since I haven’t had any deaths, I didn’t think it would be a problem :frowning:

Well, thank you. I’ll do my best to get my hands on some anti-worm-substance… Would Axilur do the job, mabye? (It’s for deworming cats and dogs. Somebody told me that it would work).

Ask Sanna. She used some de-worming stuff for dogs and knows how much to use.

Helt plötsligt vill jag inte köpa fler räkor om det finns risk att man råkar få hem sjukdom med dem! :shock:

Haha! It was Sanna who told me to try Axilur.
Thanks, I’ll Pm her for exakt dosage :slight_smile:

Nej, inte jag heller. Jag är riktigt besviken.
Jag har inte haft andra räkor förutom mina egna, gamlingar heller. Och dem har varit friska ända sen jag fick dem för ett år sen (de är alltså över ett år gamla nu, och förtjänar en fridfull död >.<).
Men ja… Jag får se hur det går. Hädan efter kommer jag isätta alla djur i karantän i en månad innan de får röra odlingskaren.

Jag plockade upp alla räkor jag fick tag i (Plockar fortfarande. Men ca 100 stycken), och la med vatten i en liten samla-låda.
Däri smulade jag sönder en halv tablett axilur (250 gram / 2). Lådan rymmer ca 2-3 liter bara. Men efter att ha testat med starka och svaga doser med axilur och salt igår med räkor, och utan ett enda dödsfall, chansade jag och tog i ordentligt.

Ingen förändring på en timme, så jag pytsade i två-tre matskedar ektozonsalt. Och mycket riktigt… Massa maskar hoppade ut ur räkorna och krälade runt på botten.
Nu, 5 timmar senare, kan jag inte se några levande maskar. Jag har också tagit upp flera stora honor och “checkat” dem. De är både prickfria och igel-fria.

Jag är riktigt förvånad över hur mycket dessa räkor tål alltså. I och ur saltbad, mediciner och olika akvarium. Inte ens i 2 msk salt/liter reagerade någon av dem. De gick runt och åt som vanligt och varken stannade upp, ryckte eller simmade som galningar.

Så nu ser allt väldigt ljust ut. Jag kommer fortsätta med sporadiska saltbad i några veckor, och slutföra behandlingen med Axilur för veckan (och sen kolla ifall det behövs en runda till).

Var det inte av en kompis du fått de smittade räkorna?

Nej, det var vad jag antog, då hennes räkor gått i ett skitigt kar, och de andra räkorna gått hos en brud här som säljer stora mängder räkor och verkar riktigt proffsig. Det fanns inte som alternativ att det kunde vara hennes, liksom. Därefter kom jag på att jag sett prickar på hennes räkor, men avfärdat det för pigmentfläckar, vilket det (som jag nu vet), inte var.

Det blir lite rörigt att förklara, men då jag la hälften av de nya räkorna i vasen, och hälften i akvariet, och bara dem i akvariet har sjukdomen, kan jag dra min slutsats att de inte var orsaken.

Men inte vet jag om det är på grund av mig, och mitt “dåliga” vatten som allt eskalerat! Det kan mycket väl vara så att de som ursprungligen kom hit inte var allvarligt sjuka alls, utan bara hade en mild form av parasiten, och att det i mitt akvarium spridit sig som pesten och multiplicerats.

Oavsett vilket verkar allt vara borta nu. Prickarna kommer (enligt efterforskningar) försvinna med flitiga vattenbyten och fortsatt medicinering.

Hon måste väl själv insett så småning om att allt inte står rätt till med sina egna räkor och då krypit till korset och erkänt :x
Saker och ting kan ju hända även den bästa.

Jag hade nog inte varit lika storsint som dig i detta fallet, eftersom i hon i slutändan lättare kommer kunna sälja räkor än dig, folk kommer nog att undra om dina räkor är friska när du börjar sälja igen (även om jag tycker att du verkar vara en seriös säljare av det som jag läst i övriga trådar)

Du får jättegärna PM:a mig om vem säljaren är, för jag vill inte köpa räkor eller annat av en sån säljare :x
(jag kommer givetvis då att respektera ditt val att inte hänga ut henne och inte själv säga något)

Ja, jag fick först inget svar alls, och sen ett kort svar att det måste vara mitt eget fel, efter att jag frågat varför jag inte får något svar. Det får mig ju undra om jag på något vis kunnat sett fel, eller köpt andra räkor som var sjuka tidigare. Det enda jag kan vara säker på är att jag fotar mina räkor väldigt ofta, och bara haft prickar på räkorna sen dagen då jag fick hem hennes…

Jag tackar för stödet i alla fall.
Som tur är mina största och snyggaste honor ny-ömsade, saltbadade och behandlade med axilur. Och därmed helt sjukdomsfria! Jag är väldigt glad. Tur var det att bara ett av mina 5 akvarium blev smittat (så att försäljningen kan fortsätta). Men jag kommer nog behöva förklara mig själv varje gång jag säljer i framtiden, så att köparna förstår.

Mvh Dani

Pma mig om namnet om du inte vill skriva här i tråden. Då man köper mycket räkor från folk vill man gärna veta