Jag använder samma.
Men jag hade nog 5-6 småburkar med saltlösning i 2-3 dagar. Just för att kunna avgöra ifrån vilka räkor parasiterna hoppade ur. Men det behövs inte ur behandlings-synpunkt. Iglarna dör inom någon timme i en svag lösning, och efter några minuter i en stark lösning, och dör även om de kryper upp på en räka som går förbi ![]()
Va bra att de är så pass känsliga för salt ![]()
Dynamitella.
De räkor du behandlat med salt, vilka var sjukdomssymptomen? Såg man alltså prickar eller såg man larverna krypa runt?
Funderar eftersom du för inte så länge sedan hade några räkor som hade som en ljus hinna i sig, eller om det var bollar du såg. Hur gick det med dem? Var det dem du behandlade nu? Eller var det en annan sjukdom? Nu börjar det bli snurrigt här med sjukdomar hit och dit… :scratch: ![]()
Jag har ju ett par sådana räkor med ljus/mjölkaktig färg innuti sin kropp (räkor som går tillsammans med fisk i fiskkaren, inga till försäljning), har inte orkar flytta dem till karantän … även om det är i görningen. Men jag måste veta om jag ska behandla dem på något vis.
Jag har 4 räkor (2 rainbows+2 körsbär) med de orange-mjölkiga hela bakkroppen, i en vas. Jag provade att saltbada dem också, utan någon form av skillnad. När jag dissekerade en som dog förut, var där inget i den, bara “kött” som hade mer färg än vanligt. Så eftersom det inte var något djur i den eller så, har jag låtit dem gå fritt i en vas med några andra test-räkor (för att se om det smittar, vilket det inte har gjort).
Symptomen på de andra räkorna, som faktiskt var sjuka, var vita prickar på sidorna om huvudet, och iglar som kröp i och utanpå dem. De två olika sjukdomarna är helt osammanhängande.
Jag tror inte att det går att behandla… Jag har i alla fall inte hittat någon info om det. Räkorna dör inte i förtid och försämras inte. Vad som kan hända är att det sprider sig i långsam takt, så har du värdefulla räkor rekommenderar jag att du sätter de med parasiten (eller vad det är för något), i karantän.
Jag har för mig att i boken om nanoakvarium från back to nature så tar dom upp några av sjukdomarna som räkor kan drabbas av, jag ska titta lite i den imorgon.
Tack för info Dynamitella.
Tror du själv jag har värdefulla räkor tillsammans med fisk
, nej det är lite lite rainbows och blaskigt gula räkor. Det blir nog att separera de mjölkaktiga från de andra för att se någon skillnad. Men tiden, tiden var det, räcker inte!
linkie1986
Kan du göra det skulle jag bli jättetacksam! :beg:
I helgen var jag och sambon på besök hos hennes föräldrar i Sthlm. I källaren på bostadsrättsföreningen där de bor så har någon en akvariumlokal. Jag och tjejen såg att det var folk där så vi knackade på och undrade om vi fick titta lite.
Det visade sig att det var Barbanans lokal och det var hon och hennes kille som var där. Alla akvarium var oerhört fräscha och välskötta. Jag brukar alltid hitta sjuka eller döda djur när jag går i zoobutiker men här kunde jag inte hitta ett enda även om det var ett större räksortiment än vad jag sett i någon svensk butik. Om ni jämför med eran lokala zoobutik så är Barbanans djur garanterat i bättre form. Personligen så kommer jag garanterat handla av henne och hennes kille i framtiden(de hade väldigt fina snow white bee).
Jag tvivlar inte en sekund på hennes akvarium eller på sättet hon sköter sina räkor, och hoppas att fler tänker som du!
Åh. Ångest…
En av honorna som gick med rom botades från sjukdomen och skickades över till crystal-räkorna efter en tids karantän. Hon hann släppa ett 30-tal yngel innan jag kom på att jag behövde flytta henne.
… Och nu ser jag att över 1/3 av alla rainbowsen hos crystal red-räkorna är infekterade de också!! Så sjukdomen överförs alltså till äggen och sen till avkomman.
Så nu blir det att ta upp alla räkor, saltbada individuellt och inspektera noga.
Fan.
Precis läst igenom hela tråden. Fy fasen vad tråkigt när man har fått in någon parasit i sina kar så där
Jag har tidigare importerat en del fisk för ganska mycket pengar där de ibland hade med sig parasiter som inte de konventionella medlen i handeln bet på. Det är ett jäkla jobb att söka information och leta lösningar som fungerar på ovanligare parasiter.
Det är även oerhört svårt att identifiera var de kommer ifrån om säljaren hävdar att de inte finns i dennes akvarium. Parasiter kan man få in med mer eller mindre vad som helst
Att det är ett så ovanligt problem tyder i alla fall på att den här communityn består av väldigt seriösa personer. Sen skadar det självklart ens möjlighet att fortsätta sälja någonting om det som säljs är av dålig kvalitet.
Nog rantat. Lycka till med parasitutrotningen. Det svåra antar jag är att hitta ett medel som dödar parasiter och inte räkor. Då jag hade Fengäddsparasiter fick jag blanda ut avmaskningsmedel för hund och katt i vatten. Det var väldigt viktigt att inte överdosera.
Tack. Ja, man kan ju inte ens veta exakt vilken parasit det rör sig om heller.
Jag kom fram till att ektozonsalt dödar mask-parasiterna
Ett två dagars bad i stark saltlösning (ökande mängd salt varje timme), dödade rubbet.
Så jag ska saltbada allihopa nu. Det tar både vorticella och scutariella (Som det verkar vara).
Det är bra att veta inför framtida olyckor ![]()