Om du vill så släng även ett pm till mig med namnet då jag jagar lite olika räkor för tillfället och vill inte råka ut för något skit i mina akvarium.
Det kan inte bara varit så att säljaren varit ovetandes om sina räkors parasitangrepp?
Hemskt tråkigt hursomhelst, du får gärna skicka PM om vem det är.
Hur går det med de behandlade räkorna, klarar de sig?
Det är mycket möjligt. Ja skrev ett artigt mail där det stod att jag inte anklagar henne för att ha vetat om det, men att jag tror att fler räkor hos henne kan vara sjuka, och vad parasiten heter.
Jag är inte arg, bara besviken ![]()
Alla behandlade räkor har klarat sig och visar stor framgång. Jag har tagit sticktester och tagit upp random räkor och saltbadat. Inte en glimt av maskar längre. Jätteskönt ![]()
Prickarna är fortfarande kvar på några unga exemplar, men enligt vad jag läst försvinner det inte förens nästa ömsning.
Jag dömer detta som framgång i alla fall ![]()
Men vilket jobb att hålla på att fiska upp räkor bara för en sån grej hände, puh! :scratch: :x
Jag håller båda tummarna att det ska gå bra för din skull ![]()
Ja, det tog hela dagen, massa spannar, handdukar och tålamod. Men jag har inget jobb, och börjar inte plugga förens den 19.e mars. Så jag har all tid i världen, som tur är.
Tack du ![]()
Nu när många vet om personens alias så hoppas jag att han/hon kan komma fram och berätta sin del av storyn
Ja.
Det verkar inte finnas någon story. Hon säger helt enkelt att hon aldrig haft någon sjuk räka, och att hon aldrig sett något sådant.
Tråden här var inte menat för att peka ut någon heller. Det ser rätt hemskt ut, men det kan som jag sa tidigare vara så enkelt att några av räkorna jag fick bar på någon av parasiterna, utan att hon såg det, och när de kom hit till mitt lowtech-kar spred det sig som pesten och förvärrades.
Jag kan inte säga mer än vad jag själv har upplevt… Jag har inga bilder på påsen med räkorna, eller på dem samma dag de kom. Så jag får skylla mig själv.
Jag avråder ingen att köpa utav henne. I framtiden lär både hon och jag ha stenkoll på våra räkor och kolla efter tecken på sjukdom, så det är inte troligt att det kommer upprepas.
Nej man kan aldrig vara helt säker och man får ju helt enkelt lita på vad personen säger
Jag är också ute efter lite nya räkor så du får gärna mejla hennes namn till mig…
Och naturligtvis kommer jag inte heller peka ut säljaren. Alla kan missa saker och förhoppningsvis får hon bukt på parasiterna. Men det är inte något jag vill ha hem…
Jag har också fått hem räkor idag, men jag tror att jag fick fler parasiter än räkor.
Jag tror verkligen inte att det är Vorticella vare sig det dynamitella eller jag har, Vorticella är mer som en klump med en trådlik svans på.
På bilderna ser man ett ljusare område längst bak på sidan på carapace, det är de ljusa maskarna? iglarna? som lyser igenom.
Jag fotade bara lite snabbt, så ursäkta de dåliga bilderna, jag hoppas på att kunna ta lite bättre bilder och kanske fixa ett filmklipp.
Jag har inte för avsikt att bedriva häxjakt på säljare, jag tror inte säljaren i mitt fall var medveten om detta, och inte heller kommer att sälja mer räkor innan det är utrett vad det är för något och hur man blir av med det på ett någorlunda smidigt sätt. Dessutom så verkar det inte vara ett ovanligt problem, så det gäller väl att diskutera detta innan man köper mer räkor, även om det inte är via redbee.
Tråkigt, men intessant. Får jag komma över och titta?
Mvh Sanna
Ja gör det Sanna, och visst är det intressant.
Jag har ett billigt sånt där USB-mikroskåp som jag har jobbat lite med, och på vissa hittar jag även prickarna som i vorticella-bilden, men det betyder ju inte att det måste vara just sådana, tydligen finns det utrymme att angripa räkor just där.
Nej så synd!
Ja, jag tror inte heller att det är vorticella längre. Det kanske är ägg eller levande iglar man ser där inne? (prickarna).
Jag vet i alla fall hur man botar det nu! Salt, salt, och salt igen. Jag har inte haft några återkommande iglar sen förra veckan när jag saltbadade räkorna massa.
I alla fall så kan/kunde jag se två olika saker.
-
Dessa prickar. De rör inte sig, och finns på exakt samma ställe på båda sidorna av räkan (som på dina). De följer med skalet när räkan ömsar (räkor som ömsar går iväg prickfria, och skalet är prickigt). Prickarna återkom inte på räkorna som jag flyttat direkt efter ömsning. Jag tror att det smittar när de gnider sig emot varandra eller äter ömsade skal.
-
Iglarna. Iglarna var som mest en millimeter långa, och något tjockare om “basen”, för att sträcka ut sig och bli smalare, precis som iglar (titta på en blodigel, på hur den rör sig, så såg de ut).
Du kan göra ett test för att se om du också har iglar.
Ställ ett glas på en svart yta, fyll på med 2-3 deciliter akvarievatten och 1-2 matskedar jodfritt salt. Låt lösas upp och rör om.
Släpp sen ner en infekterad räka i glaset. Har du igelproblem, kommer dessa inom 30 sekunder att krypa runt på räkan, som kommer kasta iväg dem från sig (de liksom skjuts ut snabbt ifrån räkan).
Kommer det inga iglar, och inte ligger några på botten i glaset, rör det sig om två olika parasiter.
Det där skulle vara intressant att se på film, om någon har parasiten och skall saltbada räkor.
Om jag hittar någon med räka med dem på sig, ska jag se om jag kan filma det.
Det krävs en jäkla bra kamera bara, för man ser knappt dem med blotta ögat ![]()
[b]Här, gott folk, har vi iglarna.
Det kan vara Scutariella. Folk skriver bland annat att de vita prickarna är nykläckta larver och ägg.
http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php/7789-What-s-that-Ectoparasites
(Jag skriver allt jag läser här. Det är bra att ha allt samlat)
Usch! Det känns som att det kryper på hela mig efter att ha sett filmen. Dom där vill jag inte ha i mitt kar!
Jotack. Jag var iväg och spritade händerna (ända upp till armbågarna), var 10.e minut när jag hanterade räkorna.
Så himla räligt.