Hahaha det fick mig att få ont i magen av skratt ![]()
Okej då, försökte ju vara lite trevlig iallafall =) Men det är ju klart att det var hans inlägg alla tog fart från :thumbs:
Förlåt att det blev OT, men det vi gick igång på var ju inläggen efter att du skrivit att du kommit hem med räkor. Men självklart hade det ju kunnat köras i en annan tråd. Men det kändes ändå relevant mot vad som diskuterades och var du tog tråden!
Det här informationen gäller
[ul]
[li]Levande odlad fisk samt rom och mjölke från sådan.[/li][li]Levande odlade kräftdjur och blötdjur samt förstadier av sådana.[/li][li]Levande vildfångad fisk och fiskyngel som ska föras till odling.[/li][li]Levande viltfångade kräftdjur och blötdjur samt förstadier av sådana, som ska föras till odling.[/li][/ul]Urklipp från jordbruksverket…reglerna du menar handlar kanske om hur man får hålla dem i Sverige?
Detta är vad som får mig att tolka texten som att det inte gäller akvariedjur:
Förbjudet att föra in levande laxfiskar från Norge och Färöarna
Det är förbjudet att föra in levande laxfiskar samt rom och mjölke från sådana fiskar från Norge och Färöarna. Förbudet gäller även sik och harr.
Samt:
Införsel från EU-länder
Det krävs hälsointyg
När levande fiskar och andra vattenbruksdjur som är avsedda för odling och utsättning förs in från EU-länder måste det finnas ett hälsointyg som visar att djuren uppfyller EU:s hälsokrav för djur och produkter för vattenbruk. Det krävs även hälsointyg för fiskar som ska bli livsmedel om de inte är slaktade och rensade före transporten.
Detta är inte akvariedjur, det är djur som odlas och planteras ut för fiske samt föda.
M.V.H Linus
Klart att man kan klippa ur vissa saker ur sitt sammanhang och tolka detta på ett visst sätt…
Räkor bör rimligen jämställas med akvariefisk och det finns särskilda föreskrifter om akvariefisk. Dessa regler innebär att man, vid införsel från tredje land, skall avge en skriftlig försäkran till tullkontoret vid gränsstationen som i sin tur vidarebefordrar försäkran till Jordbruksverket. Som jag tolkar det är detta huvudregeln men vissa fall krävs även införseltillstånd.
Mmmm precis det kan man göra precis som du har gjort tidigare i tråden ^^
Edit: jag ska försöka komma ihåg att ringa till jordbruksverket imorgon så man kan få klara besked vad som gäller samt hänvisningar till var man hittar information om just akvariedjur.
M.V.H Linus
Jo klart att jag har…men inte för att tolka…bara för att inte klippa in hela dokumentationen…
Finns väl ingen anledning att klippa in det som inte rör frågan…!?
Dock finns det ju en länk som visar hela innehållet…bara att läsa allt…sedan kan du tolka…![]()
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff121162/2000-157.pdf
Hittar inget om att dessa föreskrifter inte längre skulle gälla… Kolla 13 §, den handlar om om akvariefisk…
Tycker folk är lite väl petiga med vissa saker. Lagligt skriver vissa, ladda inte ner massa shit då mina vänner, nej men kom vet ni hur många olagliga saker majoriteten av Svenska och världens befolkning gör, och anledningen till att många saker är olagliga är för att någon annan vill tjäna pengar på det istället.
Enligt mig så länge det inte skadar människor eller djur eller något annan medvetet så fortsätt och gör det som gör att du tycker din dag i denna konstiga 2012 år vi lever i gör dig lycklig, så länge det som sagt inte tar skada på något i längden och inte för att någon vill tjäna pengar på det och därför gör det olagligt.
Ta mig inte fel lagar är ett måste men skall aldrig tas ordagrant, alla situationer i livet är att tas individuellt och granskas på sitt sätt! När lagen tas i svart o vitt är då vi får problem ![]()
Där satt den Haek!!
Detta låter ju mer rimligt även om det är ungefär samma regler som i Catwhiskers inlägg men här står det tom akvariefisk. Men jag ska iaf ring till jordbruksverket och kolla om det kostar något att ta in akvariedjur.
:D:thumbs:
Ja gör det! Det skulle tydligen krävas införseltillstånd också under vissa omständigheter (enligt 3 § sista stycket). Just den delen var ganska luddigt formulerad, så du kanske kan fråga om det också. Det hade varit intressant att veta när detta tillstånd behövs…
Mvh Hampus
Om jag orkar så kanske man kan forska lite i det och skriva en artikel om hur vida reglerna gäller.
jag hade gjort precis som du om jag haft möjlighet. vad var det för räkor du hittade där nere. har butikerna nån hemsida. skulle vara intressant att kolla.
Även om vi landade sjukt mycket OT så är jag oxå sugen på att veta vilka räkor det blev!!
Alla lagar är tolkningsbara…men tolkningen börjar väl alltid som svart eller vit för att sedan bli i en annan skala…
Och lagar kan ju enkelt efterhållas med moral eller etik…handlingar som är genomtänkta…
Där det inte finns tydliga lagar och regler samt eventuella tillägg…där förlitar sig väl mänskligheten på moral och värderingar… sedan har vi alla även detta i olika grader…
Och jag tycker att det finns en lag kring detta…och en förordning…denna kan man sedan tolka olika hårt…eller till sin fördel…
Moraliskt tycker jag att det är fel att köpa räkor i Thailand om det finns regler att följa…Speciellt när ens handlingar är ustuderade att kringå dessa…Dessutom har man ju skrivit dessa regler av en anledning…
kanske för att inte utrota specifika individer i den naturliga faunan…
och om det är så…då har jag svårt att se att tanken i det långa loppet med detta köp om de överlever är att de inte skall föröka sig…och vid eventuell förökning är det sedan lätt att sälja…om man sedan säljer säger du…då är det tillbaka på den diskussion du själv beskrev som olagligt…![]()
Jag med…
Ja, och bilder på räkorna;)