Räkor i Thailand

Haha, där var jag riktigt snabb ^^ Det är andra gången på 2 dar som jag lyckats sno första platsen =) Igår lyckades jag ta o citera priserna i Rosoku tråden innan de hann bli rättade :roll:

Man försöker ju spela lite duktig o googla fram en massa coola termer =)

Håller med om att ja, vi bryter ju faktiskt regler. Men som sagt att “smuggla” in djur känns lite större. Samt att jag tycker verkligen inte att det är något att rekommendera till andra. Som JenL säger, bara för att en lyckas så betyder det inte att nästa kommer göra det och då kan det bli dyrt.

Det kvittar om det är en enskild person eller ett företag som tar in räkorna.
Här är ett fint exempel på det: http://www.redbee.se/showthread.php/5659-Varning-Sjuka-filterr%C3%A4kor
Det finns ingen som medvetet vill ha konstiga sjukdomar på sina räkor.

EDIT: Detta är en pik till alla dem som för in räkor från Tyskland men samtidigt blir upprörd över att smuggla djur.
Men också till er som tror att bara för att ett företag tar in räkorna så är deras räkor friska och utan sjukdomar.
Eftersom alla filterräkor fångas i det vilda och importeras hit, det samma kan sägas om många fisksorter t.ex. glasmalar.

EDIT: kräftpest är inget som räkor bär på.

Förlåt om jag kanske är lite korkad nu, men vad hadde detta med vår diskussion om tullen & posten att göra? Eller menar du detta till något tidigare i tråden? För med posten antog jag att du menade inrikes försändelser av räkor?

Vad säger reglerna om införsel från Tyskland då? EU Tullregler?
Lätt att dra paraleller, men är reglerna desamma?

Men det är väl inge som skrivit att bara för att man tar in räkor som privatperson att de är smittade…?
Det som skrevs var ju menat att reglerna är till för detta…att man kollar djuren så att de inte tar med sig sjukdomar…
Se på kräftpesten…agapaddan…kaninen i Australien…osv…

Det är ohyggligt stor skillnad att bryta mot straffrättsliga regler(tullens) och civilrättsliga(postens).

Men något som är bra med posten är ju att man får skicka bananflugor. Har hört att det är en jäkligt stor buisness :roll:

Införsel från Tyskland och Danmark är jag oxå intresserad av :smiley:

Okej…

Finns på Jordbruksverkets hemsida…

utklipp:
Införsel från länder utanför EU

Det är bara tillåtet att föra in djur och produkter från vattenbruk från länder utanför EU som är godkända för införsel till EU. Kontakta Jordbruksverkets enhet för häst, fjäderfä och vilt för att få besked om vilka länder som just nu är godkända.
[ul]
[li]När fiskar och andra vattenbruksdjur samt produkter av dessa förs i från ett land utanför EU måste det finnas ett hälsointyg med transporten. Intyget ska visa att djuren klarar de hälsokrav som EU ställer.[/li][li]Införseln ska anmälas senast en arbetsdag i förväg till gränskontrollveterinären vid gränskontrollstationen. [/li][li]När transporten passerar gränsen ska du anmäla införseln till den aktuella tullstationen.[/li][/ul]

länk till sidan…: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/fiskarochandravattenbruksdjurinforsel.4.7a446fa211f3c824a0e8000171706.html

Med andra ord så bör det vara fullt tillåtet att köpa räkor fiskar mm från Tyskland lägga det i väska och åka hem? Rätta mig om jag har fel…

Nja…
Det kan man tolka…Efter ett du följt nedanstående…vad går gränsen för odling??

Införsel från EU-länder

Det krävs hälsointyg

När levande fiskar och andra vattenbruksdjur som är avsedda för odling och utsättning förs in från EU-länder måste det finnas ett hälsointyg som visar att djuren uppfyller EU:s hälsokrav för djur och produkter för vattenbruk.
Det krävs även hälsointyg för fiskar som ska bli livsmedel om de inte är slaktade och rensade före transporten.

Flyttningar ska anmälas

Flyttningar mellan EU:s medlemsstater av fiskar och andra vattenbruksdjur ska anmälas via Traces (TRAde Control and Expert System), en EU-gemensam databas. Det gäller flyttningar där det krävs ett hälsointyg

Bara jag som vill veta vad det är för sorts räkor och priset på dom?

Ja det här är som sagts tidigare ingenting vi rekommenderar eller står bakom.

Det var väldigt vad folk vaknade till liv efter mina kommentarer. Jag håller med om att detta är ett intressant samtalsämne.

Ville inte vara en taskmört mot dig JenL men min poäng var att vi alla bryter mot lagar och regler.
Inte för att vi vill utan för att lagarna och reglerna oftast är alldeles för dåligt anpassade för att folk ska kunna följa dem.
Skulle lagarna och reglerna vara enkla att följa skulle nästan alla göra det.

EDIT: Nej då Sparven tyckte bara det var trevligt med en diskussion även om det blev väl off-topic.

Hoppas du inte kände att vi hoppade på dig bara, det menade (inte jag iaf) inte vi alls. Det var bara så diskussionen hamnade =)

Jag tror dock inte att dom reglerna du pratar om är för akvarieinnevånare för när jag har läst om just fiskar och andra vattenbruksdjur så har jag fått intrycket att det rör sig om tex regnbåge, lax, kräftor mm då detta är djur som odlas för utsättning…

Tror att det är andra bestämmelser när det gäller akvariedjur då detta är en mer isolerad miljö.

M.V.H Linus

Erkänn sparven vi använde honom som studsmatta ^^

Jag ställde en fråga om det är någon som vet om någon i Bangkok som odlar/säljer räkor, men vilket jävla liv om regler och annat skit. Det var inte regler jag frågade om. Vad är det för skillnad om jag eller nån importör tar in räkor angående smitta?? Jag ställde en fråga på guppysällskapets sida och där fick jag hjälp med adresser och bara positiva reaktioner. Jag har tagit med mig guppy många gånger från Thailand på det viset.
Kenneth

Sorry for getting the thread off-topic, nutte.

Håller med Nutte där, vad spelar det för roll vem som tar in räkorna, var har alla andra fått sina räkor från? Inte som att dem funnits i Sverige liksom i våra sjöar osv.

Vilken Dare Devil du är Nutte hehe
Själv hade jag svettats som en gris frame vid tullen haha

När tullen säger hej, hade jag bara You got me man, you got me im sorry ill never do it again please dont strip search me hahaha