Räkor i Thailand

Är det någon som vet om det finns någon i Bangkok som håller på eller säljer räkor,
MVH Kenneth

Menar du att titta på eller att köpa till sverige?

Ta med till sverige.

http://www.redbee.se/showthread.php/352-Importregler-för-räkor…?highlight=importera

Även med importtillstånd så blir det strul på flyget då du bara får ta med dej 1 dl vätska, det blir alltså problem med där. Måste man inte ha en gränsveterinär med på plats när man kommer hem till flygplatsen, jag har för mej det i alla fall och där blir ännu en dyr kostnad:|

Vill man komma runt alla regler så får man väl köpa räkor i Thailand och sen skicka dem med flygpost till sin egna adress.
Flygpost från Thailand till Sverige går ofantligt snabbt för övrigt, antagligen för att det går flyg till Sverige så ofta.

EDIT: Klart det blir drygt om du blir påkommen. Men du kommer ju runt allt så länge dem inte kollar just ditt paket.
Flygpost är dem för övrigt inte alls noga med, skickar man däremot något via båt då är dem överallt och kollar.
Men ja det man gör är olagligt, men folk hade inte försökt undvika lagens alla regler om inte avgifterna varit så höga.

EDIT: Grattis nutte till dina nya räkor. Hittade du några nya “exotiska” sorter där nere som vi inte har här i Sverige?

Du kommer inte runt någonting med att göra så här. Det är fortfarande olagligt och om tullen kontrollerar paketet blir det dryga böter och beslagtagna räkor. Jag har en vän som råkat ut för det här. Över 10.000 kr i böter och räkor för lika mycket som “försvann”

Det är dessutom ganska enkelt för tullen att röntga paketen och se att det innehåller levande djur.

Ja då var man hemma med lite nya räkor,

Skojar du? Eller sket du vad alla skrev i den här tråden?

Vad blev det för räkor?
Pris och bilder hade varit trevligt:thumbs:

:lol::thumbs:

HAHA Gillade oxå den kommentaren ^^

Det var ju bra att det gick bra för dej men du kunde lika gärna ha fastnat i tullen:shock:

Bara att stoppa i småflaskor och lägga i resväskan hur enkelt som helst,

Då får vi hoppas att dina räkor inte bär på någon smitta!!!

I can understand that you really wanted those räkor; I am sure we all feel the same when we stand in front of an aquarium with nice räkor while we are on vacation.

BUT I really think it should be stressed here that it is NOT OKAY to circumvent veterinary and tull restrictions ! They are there for a reason. Just because you didn’t get caught doesn’t mean that others who might take you as an example will not be caught either. Sorry, but I feel really strongly about this. Getting around tull/veterinary restrictions should NOT be encouraged in this Forum !!!

Postens Allmänna Villkor (PAV) Brev- och pakettjänster:

8.2 Förbjudet innehåll
Följande innehåll får inte sändas med Posten om det inte särskilt tillåts i tjänstevillkoren:

• Dyrbart innehåll, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var
mans hand gällande värdepapper.
• Gods som kräver kyla eller värme utöver normal transporthantering.
• Levande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar.

• Skjutvapen.
• Biologiska ämnen som är smittoförande samt diagnostiska prover
som inte är förpackade enligt IATA:s förpackningsinstruktioner.

JenL, rent spontant tycker jag att det är lite dubbelmoral att bryta mot postens regler och samtidigt bli upprörd över att någon bryter mot tullens. Folk hade inte försökt undvika tullens avgifter om dem inte varit så höga jämfört med värdet på det du för in.

Det ligger faktiskt något i det båda säger. Men dock så är det ju ändå skillnad på tullen och posten. Posten vill ju inte skicka för deras risker med levande djur, medans tullen är där för att skydda sveriges fauna (Om man ska prata fint :))

Så helt klart är det ju egentligen fel att skicka med posten men då gäller det ju inte saker som att föra in smittor i Sverige osv. som det enkelt kan göras via djur som inte undersöks av veterinär. Men sen kan man självklart tycka att tullens priser är för höga det håller jag med om, men det blir lite fel att dra med posten i samma röra som tullen.

Tjoho!

Jag måste faktiskt hålla med båda här att det är lite dubbelmoral men å andra sidan så är det inte okej att smuggla in djur som eventuellt kan bära på nån smitta och kanske kan förpesta eller räkor inom räkhobbyn samt kräftdjur i våra vattendrag…
Jag skulle personligen ta den avgiften som tillkommer om man var så frästad på att ta hem nya djur just pga att man står på säkra sidan samt att dom blir kontrollerade.

M.V.H Linus

Du var minuterna snabbare din lilla sparv ^^ samt du pratade i finare termer XD