Räkor i Thailand

Men att okontrollerat föra in djur är just en sån grej som kan göra stor skada. Speciellt i vattenmiljöer. Både parasiter och sjukdomar kan spridas ut i våra vattenmiljöer - även från akvarieinnevånare eftersom inte alla hushåll är kopplade till kommunalt reningsverk. Inhemsk fauna har ofta inget immunologiskt skydd mot sådana parasiter/sjukdomar eftersom de inte har någon evolutionär anpassning mot denna. Ett worst case scenario innebär att djur som okontrollerat (nu menar jag av en veterinär/dylikt) förs in i landet kan bära på något som riskerar att förändra ett ekosystem drastiskt.
(Nu nördar jag totalt, är man marinbiolog & har jobbat med parasiter så…:lol:)

Dock vet jag inte hur stor kontroll man har av importörer/butiker, men jag misstänker att man iaf gör stickprov (antingen från Jordbruksverket eller SVA) någorlunda ofta. Tycker att det är ett viktigt ämne att diskutera. Många främmande arter i svenska vattenmiljöer har förts in just via akvaristiken.

Hälsningar, Emma

Hahaha! hett ämne detta :smiley:

Jag bryr mig inte ett dugg, jag vill bara se bilder på räkorna :D:D:D

Fram med artnamn på räkorna och massor av bilder :smiley:

Ni som verkar ta allt bokstavligt och gillar svart och vit, socialen är nog en jävla bra ide som verkligen är logisk och hjälper men så finns det idioter som utnyttjar systemet men man ska inte vara naiv o tro att det är en stor grupp som är idioter för då kan jag lova att världen och lilla Sverige sett annurlunda ut.

Så med det sagt så vill jag tro att vi som har akvarium har det för att det är kul och vi vill inte skada djuren fast det är lite konstigt för djur är nog lyckligast i det fria det kan nog alla med lite logik förstå men nu så gillar människan att ha djur så…

Sååå majoriteten människor vill ha exotiska djur osv och vi vill sticka till Thailand och ta hem coola djur och om Sverige och resten av världen kunde ha ett samarbete med en så hade det gått mycket bättre.

Som ett exempel av många: En av arterna du vill ha har visat sig ha parasiter osv så kan ju du bli informerad att så är fallet och att det är okej att du tar hem det bara du går till en rekomenderad veterinär så han kan ge ett klar tecken att djuret är ok så kan du åka hem med det. Behöver inte vara så svårt som dem har gjort det.

Med ett samarbete med folket kan du få bättre resultat.

Idiot…

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ställer en fråga och blir kallad idiot vad är detta för ett forum??? Finns det inga moderatorer???

Moderatorerna får hinna se det först… Du ska nog se att jag kommer få en varning…

Men när en människa tar in djur i Sverige utan att följa den rätta processen och bryter mot många lagar och varje gång människan gör ett vatten byte riskerar att sprida sjukdomar i hela Sveriges vatten…
Då är den människan en idiot…
Det står jag för och den varningen jag vet att jag kommer få… Den tar jag emot med glädje…

Jag ska inte kalla dig idiot Nutte även om jag inte tyckte att det var det mest briljanta som jag har varit med om, men du måste ju förstå att folk blir upprörda när du handlade som du gjorde i detta fallet då detta kan drabba mer än dina akvarium.
Det hade varit bättre om du dragit en vit lögn och sagt att du följde reglerna istället för att berätta rakt ut vad du gjorde.

Men kom igen nu även om folk tycker det är fel så tror jag att många är intresserade av att se vad du fick med dig för räkor.

M.V.H Linus

Jag tycker att man ska följa Sveriges lagar och med det sagt så ska jag uttrycka vad jag tycker om veterinärbesiktningen.

Jag har varit med om att ta in discus till Sverige från t.ex. Brasilien. varje gång är det så att veterinären kommer lite halvtrött och ointresserad (för planen ska alltid landa lite lustiga tider). Han/hon tar upp någon enstaka påse och försöker se fisken. Oftast är fisken inpackad i flera påsar och med tidningspapper eller liknande mellan påsarna för att fisken inte ska kunna sticka hål. Hur mycket ser han/hon egentligen? Parasiter är oftast omöjligt att se så där, det brukar visa sig någon vecka senare.
Ibland har det tom hänt att fisk varit död i många påsar för att den varit dåligt packad, inte har veterinären sett det.

Visst ska man följa våra lagar och regler, men att säga att killen förstör Sveriges fauna och kalla honom idiot är nog lite till att ta i :wink:

In med bilder nu så vi får se vad det var för skönheter som vållar så livliga diskussioner :slight_smile: Fick du bra pris?

:wink::+1::wink:

Whoa. Please, lets stay civil. I think the result of this debate should be that we agree to disagree. But a disagreement should be no reason for getting personal. So let us stay nice.

And now let us see the räkor…

Nej nu blir jag arg, snarare majki som är en idiot som är så dum och säger så till nutte!

In i snickerboa!

Bilder tack :smiley:

HAHA Klockren!!!

Tyvärr. En lag är en lag,

Den riktiga förklaringen av idiot är en person som inte kan se konsekvensen av sitt handlande…

Idiot som jag tyder för er har säkert den allmänna betydelsen med “dum i huvudet”

Jag använder ordet idiot som det ordet det betyder… Och jo jag vet vad det betyder efter som jag jobbar i vården och är utb i psykiatri.

Man har svårt att se vad sitt eget handlande kan orsaka, saknar förmågan att se ett samband mellan orsak och verkan…

Det verkar vara läge för en “time out” nu så att de heta känslorna kan få svalna av lite.
Jag följer visserligen debatten men först och främst har jag intresseför akvariebruk och i synnerhet räkor.
Jag är beroende av vänliga och hjälpsamma medlemmar för att göra något sånär rätt i min planering men störs lite av att samtalstonen blir lite för skarp.
Att kasta skit på varandra förbättrar inte kamratandan som detta forum egentligen är ämnad för.
Tack för ordet.

nutte…
min respekt har du inte

Håller med shrimpcoctail även om jag har varit en del av debatten så bör detta läggas ner nu för när folk börjar kalla varandra idioter (oavsett vilken betydelse ordet har för personen) så har det gått för långt i mitt tycke…
Jag har sjukt svårt för att hålla mig utanför debatter men släpper detta nu så länge det inte gäller något positivt samt topic.

Ringde till jordbruksverket idag för att kolla hur reglerna gäller för in- utförsel av akvariedjur men experten på just detta var sjuk idag så får ringa på måndag. Detta kommer jag troligen prata mer om i annan tråd.

M.V.H I Linus Holmberg ( Idioten Linus Holmberg) :evilgrin:

Att transportera dom i små flaskor var väl kanske inte finaste sättet :confused:

Hoppas bara inte fler tänker att: Nämen det här verkar ju funka, provar jag också!

Och så kanske näste man har otur i tullen eller något, då blir det nog jävligt jobbigt :frowning:

Nej nog för att det skulle vara kul att köpa hem räkor från andra sidan jordklotet men nja inte skulle jag riskera det :slight_smile:

Tycker många är väääl hårda och elaka mot Nutte här i den här tråden. Nutte själv kanske inte visste av att det var så stränga regler mot sånt här, jag vet inte :slight_smile:

Själv tycker jag det är lite kul att han lyckades få hem levande räkor från Thailand, det trodde man ju inte på förhand! :smiley:

Vore ju bäst för alla här, så vi får de rätta svaren på om just detta ämne, vad som gäller och inte :slight_smile:

så alla som bryter mot lagen är idiot enligt dig? kanske lite väl OT men vill bara veta

Man är en idiot när man gör något medvetet som kan orsaka skada.

Men som sagt en idiot betyder inte INTE INTE INTE LÄS INTE dum i huvudet…