Katjas Kampfisk

Ok, men jag tror det är en hanne såvida inte en hona kan få för sej att uppvakta en annan hona, vi får se hur det går, han har jagat henne en hel del och står och kråmar sej under boet:D!

Nu är det full lek i godisburken, så nog är Märta en kille alltid:thumbs:

Jeg har set hunner lave meget små skumbo, men ikke rigtig bygge intenst på dem. mere bare bläse bobler her og der.
Nogen af dem hjälper jo også til med at spytte äggen op i reden igen. Andre äder bare de äg de får fat i.

Men jeg synes det ser ud som en han.

Har de leget peckoltia?

Når de har lege og er helt färdige med det kan du fjerne hunnen… så går der vist nok et dygn så kläkker äggene… så går der et par dygn till inden ungerne bliver fritsvömmende og har brugt deres blommesäk op, der kan du tage hannen väk og begynde at fodre…
Du kan jo også lade foräldrene blive og så se hvor mange som vokser op. er der mange planter plejer der at overleve et par stykker:)

De har lekt och leken är över sedan någon timme nu, jag har flyttat honan så Märta är ensam kvar med boet, det ligger ägg på botten under boet som han inte plockat upp, i alla fall inte när jag tittade till honom sist, det är första gången för honom så han kanske behöver få lite rutin, jag vet inte. Jag tror han är hungrig också, kan jag ge honom lite mat om jag ser till att allt blir uppätet:D??

Inget mat under ruvningstid…
Det är viktigt att man matar mycket innan man ger sig in i att para .
Det kan kräva runt 10-20 parningar för en ny hane innan han lär sig allt. Det vanligaste är att han efter 1-2 dygn när äggen börjat röra sig äter upp dom. Har man då inte matat både honan o hanen rikligt innan man gör så dom kan se varandra då brukar oftast någon av dom dö.

Sent from my iPhone using Tapatalk

“Har man då inte matat både honan o hanen rikligt innan man gör så dom kan se varandra då brukar oftast någon av dom dö”

Av larverna menar du eller är det föräldrarna du menar Majki:scratch:

Någon av dom vuxna självklart. Och större risk att “pappan” äter upp ynglena direkt dom börjar röra sig. Problemet är att det går så tätt där. Man kan inte ta bort hanen förren ynglena är frisimmande för då drunknar dom. Och man kan inte låta pappan va kvar när dom är frisimmande för då äter han upp dom.

Märtas rom har kläckts men riktigt när vet jag inte, jag såg larverna innan jag gick och lade mej tidigare i kväll…ja nu är det ju måndag morgon, jag tror de kläcktes sent i lördags eller tidigt på söndag morgon, jag trodde inte det hade blivit något av romen såg bara en massa ljusa prickar så jag trodde det var obefruktade ägg men så ar det nu inte:D!!!
Märta har i alla fall fullt upp med sina bebisar som hela tiden trillar ur boet, det är ju en heltidssyslesättning han har, vilket jobb:lol::lol:!!!
Nu gäler det att få upp Märta direkt larverna är frisimmande, men hur ser jag det, simmar dom lodrätt i början eller horisontalt:scratch:???

I början rör dom sig bara uppe vid ytan. Men om du är säker på att dom kläcktes i lördes så ta bort hanen ikväll

Dom simmar ryckigt upprätt under boet men inte bara aldeles under de är även längre ner och tar sej upp själva om de inte hamnat för långt ner för då orkar de inte simma upp igen utan Märta simmar ner och plockar upp dem och spottar upp dem i boet, men det är ett myller av larver under boet och dom håller sej från boet och ca 3 cm ner ungefär:D!
Jag ska hålla koll på dem under dagen för att se om de börjar simma fritt och då flytta pappa Märta:D!!

Men vad kul med lite bebisar! Grattis! Tyvärr kan jag inget om dessa läckerheter men ville gratta dig :thumbs:

Tack Sanna:D!!

Katja, en sen ursäkt men jag hoppas det inte gjorde något att jag började skriva i din tråd:oops: tyckte det var lättare med en Kampfisktråd en många:roll::slight_smile:

Hur går det med dina bebisar, har du några nya bilder:D???

Nu är larverna frisimmande och jag har flyttat Märta nu på morgonen, men nu är frågan, när ska jag börja mata med infusorier:scratch:

Du skal give dem infusior direkte efter er fritsvömmende! Det er nemlig der deres blommesäk også er opbrugt!

Det gör ingenting du skriver her i tråden! Desvärre har jeg ikke haft så stor mulöighed for at svare eler ligge nogle nye billeder ind, vi er nemlig flyttet i hus og det tager meget tid + at vi slet ikke har fået internet der endnu!!

Det har desvärre ikke väret så godt med tiden til mine käre fisk, jeg har fået sygdom hos alle mine hunner :(:frowning:

du har väret kvar i vores lejlighed i lang tid for vi har ikke kunne flytte dem för vi havde malet rummene i huset, jeg har jo forsögt at byte vand og fodre dem så ofte som muligt men det er svärt med et fuldtidsarbejde så det er min käreste som har passet dem mest og da han en dag overfodrede gik det selvklart galt! Så nu har jeg en masse dårelgie fisk desvärre. jeg har endelig fået taget hjem dem i weekenden og har bytet vatten hos dem hver dag foruden de 3 som var döde da jeg fik dem hjem er der ingen döde siden og de bliver mere og mere friske for hver dag og det er skönt med tid til mine fisk igen, men når alle er helt friske igen kommer jeg nok til at give en masse bort i stedet, jeg vil ikke risikere det samme igen nu vi har så travlt med det nyehus, så jeg beholder bare mine klare favoritter.

Det är mycket med hus och flytt så jag kan förstå dej och det var ju synd att du miste några bettor:(, hoppas det inte var någon av de 2 otroligt vackra hannarna som du har på bild här, de hör väl till dina favoriter:D!!

Jag har 164 pyttesmå bebisar de är ju inte större än en nykläckt räkling:shock::shock:!!!
Jag räknade dem i dag då jag var tvungen att flytta dem till en större balja, fick problem med nitriten i burken, nu hoppas jag att i alla fall några överlever, jag har gjort mitt bästa tagit vatten från mitt 250L kar och blandat det med 50% kokt vatten, sen har jag haft i Easy Life och 4 droppar Mulicura för säkerhets skull, detta gjorde jag i går. Nu på eftermiddagen har jag flyttat ynglen till sitt nya hem, det är 2 olika nyanser på dem ungefär hälften är lite svagt gråaktiga och ganska lätta att hitta och plocka upp, men resten var totalt transparenta och därför ett rent helvete att se så det tog mej ca 2,5 timmar att få upp dem alla:D!!
Har jag aldrig skelat med ögonen så gjorde jag det i dag och det ordentligt:lol::lol::lol:!!!
Jag hälde i det mesta av det gammla vattnet som de gått i även att det var nitrit i det vattnet, det gjorde jag för att ynglena var vana vid det vattnet och för att minimera dödsfall på grund av nytt vatten de inte är vana vid, gjorde jag rätt eller fel:scratch:???

Det kan väre svbärt at flytte dem når de er så små. Men hvis det er nödvendigt som det löd til at det vare, så tror jeg du har gjort det fint nok! Håber de klarer det fint dine små:)

Igår fik jeg flyttet alle mine fisk hjem og der var ingen flere som havde det dårligt, så det er kun fra 2 akvarier der döde fisk. Så det er det altid noget! Alle mine fisk svömmer rundt og er friske nu. tror ikke jeg får flere dödsfald. og det er i det mindste skönt.

Mina små yngel har klarat flytten ser det ut som, de simmar glatt omkring på jakt efter mat, hur stora ska de vara innan jag kan fodra med nykläckt artemia:D??

Vad bra att de mår bra igen, det kan ju ha blivit nitritspikar i de 2 karen, hoppas du kan lägga upp flera bilder på dina bebisar så man får se hur de utvecklas:D!!

Jag har ingen internet hemma och jag hittar inte alt till mitt kamera än, men jag skal snart prova om jag kan ligga upp lite bildar igen. Hoppas att vi får tv och internet nästa vecka! :slight_smile:

Det är lite olika när dom börjar äta artemia, men jag brukar ge dom det efter en vecka eller så. Jag gir micromask helt från början istället för infusior.

Katja du har ju skrivit på svenska;):D!!

Ok micromask har jag hemma så det kan jag ge, men är dom inte för stora för de här microskopiska ynglen, tror de största börjar närma sej hela 4mm nu:lol::lol:!!!

mina har tagit micromask innan artemian i alle fall. Jep jag kan svensk! men det är ju svåra att skriva än att prata det och jag är inte helt bra på att skriva det än:P

Men det gäller bara om att prova. När dom först har börjat med microormarna går det snabbt! :slight_smile:

Övning gör mästare…
Gillar Firefox (automatisk stavning) o den rättar till en del…Fast den strular på min gamla dator…
En liten fråga…
Dumt att stoppa en hane (Man kan väl inte ha hane o hona ihop hela tiden… hon blir väl jagat då, vad jag fått för mig.)ner i ett 375L med lite corydoras, några malar, otocinclus, kardinaltetra o dvärggurami ???
Har fått för mig att dvärggurami o kampfisk inte är så bra en kombination… fast det kanske bara nått jag fått för mig…