Nu blev jag ganska osäker hade tänkt beställa hem harlekins nu när vädret blir bättre från Tyskland men då står det så här
http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=41_99&products_id=180&sessID=2da7cc77101c11c6418e68a4719774e8
dvs är det spongicola de bara döpt om eller är det woltereckae??
Innan 2008 gick dom väl under samma namn? Slå ett mail till Frank och fråga vad exakt det är han säljer. Eftersom han har dom hemma och dom inte dör så är det troligen woltereckae men man vet ju aldrig.
Nu är jag osäker på hur jag ska göra…enligt akvarietekniks hemsida har de fått in harlekin igan men det latinska namnet de har på dom är spongicola och inte woltereckae…
MEN
De har ju haft ganska många fel innan på de latinska namnen så frågan är ju om det kanske är woltereckae de har hemma fast de har fel namn på dom. Var inte så länge sen de hade CR latinska namn på vanliga cherrys.
Finns det något sätt man kan se skillnad på dom så jag kan ringa och prata med dom innan jag beställer till jobbet?
Du borde nog prata med han Christian som jobbar där och brukar vara på Plantswap.Glömt efternamnet.
jo Brams det vet jag vem det är genom PS och han ringer jag ju till genom jobbet men jag menar svårt att veta för honom med om man inte kan se någon skillnad på dom…eller det är någon som vet om de tex har olika många ränder eller nått.
Vill ju ha dessa men jag vill ju inte slänga pengarna i sjön samtidigt
They have them ? Hmm, to give it a try or not… I do think the use the wrong latin name though and they mean the woltereckae.
ja jag har samma känsla som du JenL och ja de har dom hemma iaf enligt hemsidan…
de har även en art för mig som heter malayan multicolored :scratch: någon som vet vad detta är?
I think that is another name for the Caridina cf babaulti “rainbow” ? And while we are at it… What other grossist is there in sweden where you can check stocklists for räkor ?
om man har log in så kan man ju även kolla IMAZOO
de har dock inga harlekin inne just nu men de har den röda kardinalen med oranga ränder
(gillar mitt nya jobb när man kan se listor)
Nä tror inte det är rainbow för de har ju inga ränder på sig som räkan på deras bild har…
You mean Spinatas ? How much do they cost (and the Harlekin as well) ? Hmm… must check Imazoo. ![]()
Du kan alltid använda akvarielagrets fisksök funktion. Där får du fram både akvarieteknik och Imazo med fler. Så helt fräckt kan du använda denna för att sen beställa hos din lokala handlare. Priserna är utpris via akvarielagret och blir lite annorlunda hos annan affär (oftast lite lägre)
Följ länken och skriv räka så kommer det upp (finns även några utländska grossister så Shrimp ger en annan träfflista)
http://fisklista.akvarielagret.se/
Akvarielagret tar just nu: 150 Harlekin. 135 Spinata.
fast det har aldrig stått om det finns i lager eller inte… ?
Allt är beställningsvara…
Vissa djur finns i butiken också men tanken här är att du mailar din beställning och kommer dit och hämtar när djuren dyker upp. Typ “drive thru” grej.
Jo det vet jag… jag ringe och frågade eftersom det alltid var tomt under “Tillgång”, om det betyder att tex Imazo inte hade det på lager… och de visste inte. Men oftast så säger djuraffären att Imazo (t.ex) har ngt på lager och sedan visar det sig att dem inte hade det.
Som jag förstått det ska det inte finnas på listan om det inte finns hos grossist. Sedan händer det att det inte ändå finns ibland när man beställer eller att det inte kommer med sändningen. Har dock fungerat flertal gånger för mig både via A-lagret samt andra affärer.
bara en tanke som slått mig, om dessa räkorna dör i fångenskap utan att fortplanta sig. kan problemet ligga i utrymmet alltså att det är för litet? och att de inte har sina naturliga växter som kanske krävs för att de ska klara sig “som den där svampen några pratade om”? och borde man inte kunna göra ett större kar med tema därifrån och testa? jag är 18 utan inkomst och har inte plats för att göra det men bara en ide? Väldigt intresserad av att testa dock! :scratch:
Tack Broddan for the link :thumbs:
I have 3 Sulawesi Aquariums who should be ready for räkor in 2 weeks. And I would love to try the Spinatas. The Harlekin I won’t touch; if even experienced breeders cannot get them to survive I am sure I would kill them off right away.
Emil: Att hitta just den svampsorten kan bli svårt då det finns ett hundratal olika svampsorter just där spongicola lever, men de flesta av oss som har sulawesi räkor försöker att eftrlikna sjöarna de kommer ifrån så mycket som möjligt i karen vi har dom i.
Ang detta med listor då jag jobbar på djuraffär nu så kan jag säga att OM det står på Imazoos lista att de tex har harlekin då har de räkorna hemma men…det kan vara så att andra djuraffärer hinner boka upp dessa innan listan hunnit uppdateras att de är slut därför kan det ibland bli så att de är restade sen när väl leveransen kommer till just er djurbutik och ni inte har turen att få just era räkor.
Sen ang länken broddan skickade så är priset som står är deras rekomenderade utpris dvs att varje djurbutik får sen välja själva om de vill lägga på ännu mer för att just den räk eller fisksorten eller sälja den för det priset de rekommenderar. ![]()
Men det jag undrar över är just om detta med det latinska namnet på just harlekin hos grossisterna. Är det verkligen ingen skillnad i utseende på spongicola och woltereckae?? För hur kan man då vara säker på att grossisten fått in just woltereckae som man vet överlever i fångenskap och inte fått spongicolan? Menar grossisten vill ju också vara säker för de förlorar ju massor på det om de dör i transport eller undertiden de handhåller dom.
Tänkte nämligen ringa dom och be dom när jag kommer till jobbet så de kan kolla en extra gång vilka det är dom har…för jag VILL ha woltereckae i mitt sulawesikar ![]()
Det verkar vara svårt att skilja dem åt.
W lever bland sten i hela sjön Towuti medan S lever i svampen runt utloppet ur sjön bara. Detta hjälper ju inte nu direkt för skilja dem åt för oss vanliga räkentusiaster då vi inte direkt åker dit och fångar våra egna ![]()
Det enda jag hittar som kanske kan hjälpa är storleken. W blir större och har längre rostrum (det lite hårda taggiga utväxten ovan mun hos räkor vi äter)
Jag har själv klurat och funderat på detta tidigare. W ska vara lika stor som C. Striata och den i sin tur är större än kardinalen. S ska vara lite mindre än kardinalen. Tror det är svårt men jag skulle titta på om de är aningen större än kardinaler eller mindre och på det sättet skilja W (större) från S (mindre)
Garanterar inte att jag har rätt. Samlat på min info från forum samt nedan länk.
http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz343-452.pdf
Edit: Antagligen är det W då det finns i hela sjön - bättre tillgång. Å andra sidan kanske S är mer lättfångad. Hoppas det är W inte bara för vår skull utan gissar att S är mer känslig och är nog rätt lätt att råka utrota, vilket inte direkt tilltalar en djurvän…
Nu har jag beställt hem av 5st bara hoppas på att det är rätt sort så de inte dör :?
Hade tänkt ha dom ihop med mina blue morph
Är det någon som läst i nått utländskt forum där de lyckats få dom att yngla av sig? hittar typ inget alls om dom någonstans:scratch: