Läste nån tråd på shirmpnow där en var gravid, tror dock honan tappade den mesta av äggen.
Av de bilder jag sett på spongicola och woltereckae så är teckningen på s inte lika skarp som på w. Ränderna är “blurrigare”. Om detta bara var en skillnad på de djur som fotades vet jag inte, kanske skiljer det sig åt inom arten också? Annars enig med broddan i identifieringen - svårt var ordet. Har fortfarande inte sett något om lyckad odling av någon av arterna. Som jag skrev innan så har proffsodlare i Tyskland fått fram rom, och jag tror även den har kläckts, men ynglen överlever inte. Kommer inte att ge mig på Harlequin i första taget, fast just nu ligger det mesta nere. Har dock en plan på sulawesiburk, med overkill på allt. Blir omstart då.
Kommer dock inte hända vare sig i morgon eller övermorgon…
http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz343-452.pdf
Här är de artbeskrivningar som gäller, såvitt jag vet. Bland annat av Kristina von Rintelen. ”Radiation of endemic species flocks in ancient lakes: systematic revision of the freshwater shrimp Caridina H. Milne Edwards, 1837 (Crustacea: Decapoda: Atyidae) from the ancient lakes of Sulawesi, Indonesia, with the description of eight new species”
Pysslar man, eller vill pyssla, med Sulawesi så är ovanstående en guldgruva. Jag tycker spongicolan inte har samma distinkta teckning som woltereckaen, men det finns även andra sätt att skilja dem åt (fast du får nog ha döda ex att jobba med…).
Hilsen,
/P
Mesta jag har läst är att dom har fått rom, men inte några uppdateringar efter det. Troligtvis svårt att få ynglen att överleva.
Finns några trådar om det på shrimpnow.com under sulawesi. Verkar som några har fått några men att det generellt är svårt.
Du får väl ta och dokumentera om du får några yngel. Vore kul att se
Edit: missade en hel sida med svar…
Nu är de här :mrgreen: och shit vad snygga dom är i verkligehetn :hehe::hehe:
Beställde 5 men kom bara 4 så bara hoppas jag fått av varje kön så vi kan reda ut ifall de går att föröka eller inte ![]()
Det jag upptäckt redan nu är att det skiljer ganska mycket i färg på de 4 en del är nästan så mörkröda att de ser lite svarta ut medans de andra ser ut som de man sett på bild.
Tog själv klart kort på snyggingarna inga jätte höjdar kort och glaset är skitigt men ville ju visa er så snabbt som möjligt
Spännande!
Fantastiskt snygga räkor helt klart…
på första bilden kan man se den ena som har en mörkare färg även om den är urfokus så ser man ju att det skiljer rejält.
Men vad pyttesmå de var mina blue morph ser ut som stora jättar haha
Fy vad kyl med Harlekin i Jönnet!
:beg:
Vore en förmån att få spana in din samling live någon gång! Har flyttat till Gränna så jag är inte i “stan” så ofta nu för tiden men det hade varit jätte-:thumbs:
I wish you luck with them, they are really beautiful !
Btw, Carsten Logemann they once got a female with eggs that actually hatched. The yngel grew up and got eggs and yngel themselves but then something went wrong and within a few days all were dead. So there is hope :thumbs:
Hoppas på att det ska bli lite mer roliga djur i Jönköping då jag börjat jobba på djurmagazinet ![]()
Igår fick vi även hem vampyr krabbor och det ska tas in grodor ![]()
Jen: Åh det lät bra…då ska jag bara lyckas hålla dessa vid liv så borde naturen sköta sig själv ![]()
Kollade igenom karet nu på morgonen när det tändes och såg att den ena hade tyvärr dött men jag tror det var pga av transporten faktiskt de andra 3 pillar för fullt i karet.
Ska beställa hem några till om de finns fler kvar eftersom det redan fattades 1 igår med. ![]()
Vad snygga de är! :thumbs:
Det skapar ju ett visst “vill ha begär”.![]()
Men jag får nog försöka lära mig lite mer om räkor först, för nybörjare som jag är så bör jag nog inse mina begränsningar.
Amda: fick du någon klarhet i om det var spongicola eller woltereckae?
Nä har faktiskt inte fått det de kunde ju inte garantera nått på akvarieteknik heller bara att det är det namnet de fått av deras leverantörer, räkorna som jag fick var ju ganska små med så jag kan nog inte gå efter storleken, de äter dock massor och lever än så länge hihi.
De verkar vara ännu skyggare än vanliga kardinaler
Kikat på länken ovan, där Kristina von Rintelen artbeskrev bägge arterna?
Jo jag har kikat på länken har tyvärr inga döda att titta på och inget mikroskop och då räkorna var så unga är jag fick dom är det ju svårt att avgöra på storleken. Men de jag har är riktiga sten älskare så jag hoppas verkligen på att det är rätt sort jag fått ![]()
Snyggingar!
AMDA du får uppdatera ofta så vi får veta hur det går ![]()
How did it go with the Harlekin ?
Tyvärr har de försvunnit från mig sakta så jag anar att det var fel sort helt enkelt även om de åt och alla värden varit bra i karet så försvann de en och en ![]()