Man kan alltid logga in som gäst på deras hemsida och kolla vad som finns sen kan man försöka få någon akvariebutik att ta in det.Länkken är: http://www.akvarieteknik.com/
När jag kollade nu fanns inga harlequinräkor så jag hoppas att dom redan har plockat mina.
Nu har dom kommit.Jag hanterade dom i skumt ljus så jag kan inte säga något om färgerna men teckningen kände jag igen.Dom verkar vara lika stora som Kardinalräkorna.Jag beställde 10 st. men fick bara 6 st. så det var tyvärr nog dom sista.
Ok, men dom skulle nog bli för dyra ändå för mej
!!
Lycka till med dem nu Rikard!
Nu är jag på G med dessa igen.Dom första sex dog.Jag tror att eftersom dessa var dom sista stackarna på Akvarieteknik så var dom eftersatta konditionsmässigt.Nu har dom fått in igen.Så då passade jag på när dom inte varit inne igen.Jag beställde 10 st. men något blev fel i förra veckan,jag fick bara 3 st. varav en var död i påsen. I förrgår såg jag en framme större delen av dagen,jättefinjag såg en igår också…Jag hade mina Kardinalräkor i 2 st.60 litersakvarium bredvid varandra med Elefantsnäckor men såg ej till dom så mycket.Då plockade jag ut alla Kardinaler ur ena karet ock satte ihop med dom andra,det var 21 st.Nu ser man alltid ett gäng Kardinaler framme.Det som jag tömde satte jag Harlequinräkorna i.Där har jag byggt en mur av kolsten längs ena halvan av bakrutan,längs den andra ligger en draksten med mycket hål i.Nu fick jag reda på av Johan på Zookompaniet att Imazoo också har Harlequinräkor,han har beställt 20 st. till mig som jag skall hämta i eftermiddag.
de va tuffa. saltvattens räkorna är ännu tuffare.
sökte på youtube och hittade denna. http://www.youtube.com/watch?v=3H7jf6rHXhE&feature=related nu måste jag nog fixa ett saltvattens kar. fy fasen va coola.
Åh vad roligt de är ju så fina med du får ju gärna uppdatera oss med bilder på dom med ![]()
Kan inte Dessa korsa sej med Kardinalen?
Jag vet ju att du har dem för sej Rucard, men jag vill ändå veta om korsningsrisk:D!
Eftersom inget har dokumenterats om odling av dessa mig veterligen så kan knappast någon veta om dessa korsas.
Jag åkte igår tii Zookompaniet och hämtade mina Harlequin.Imazoo hade bara skickat 9 st. påsen hade blivit lite kall under transporten,3 var döda när jag hämtade dom.När jag koppade in dom var 2 till döda.Suck resultatet blev 4 nya hade 2 innan så totalt 6 st. i akvariet.Såg 2 framme idag.Att det skall vara så svårt att få dom hem,det är ju helt underbara räkor.Tror det är viktigt för dom att man har ett skapligt gäng.Beställer 15 nya nästa vecka från Akvarieteknik.Fick en tanke igår när dom singlade ner till botten.Jag har aldrig sett Kardinalerna simma.Sulawesiräkorna kan kanske inte simma.Har nån annan sett det?
Jo, de simmar men bara om de blir skrämda. Då simmar de däremot rätt bra (fort). Iaf kardinalerna, vet inte med harlequin. Att de sas singlar ned mot botten tror jag mer handlar om utmattning efter transporten - det verkar vara en rackarns tuff nöt att knäcka just det med transport av dem.
Pratade med en del tyskar om just harlequin förra året. De har fått dem till rom, men lyckas inte dra upp ynglen. Nu var det ju ett tag sedan, så de har kanske lyckats nu. Såg dock inga harlequin alls på mässan i Duisburg nyligen, så det handlar i så fall inte om några mängder.
Hilsen,
/P
Hej.
Förlåt att jag bumpar men nu har det gått fyra månader. Hur gick det? Blev det fler? Har de tagit fart osv?
Räkorna klarade sig tyvärr inte.Tror dom var för medtagna av transporten.Undrar hur det går för Alornas Harlequinräkor?
I talked about the Harlekins with a lot of people in Hannover. It seems they all seem to die within 4-5 months and the general recommendation is not to buy them.
![]()
Caridina cf. spongicola er en endemisk art, som lever i symbiose med en svamp og vil ikke overleve uden…
Om man ska göra seriösa försök med Harlequin så är det nog Caridina woltereckae som gäller då dessa inte tycks leva i denna symbios med svampen.
Gissar att även dessa är nära “omöjliga” då jag inte sett bilder/filmer på mer än nån enstaka gravid räka, dvs inte sett små yngel/ynglingar som nån privatperson visat.
JenL: Pratar tyskarna du träffat om spongicola eller woltereckae?
Apropå om kardinaler simmar så gör de det även som transport och inte bara när de är skrämda, visserligen väldigt sällan men ser det här hemma med jämna mellanrum.
Caridina cf. spongicola er, i mine øjne, ikke en art der hører til i et akvarie. Den er alt for sart, og alt for mange dyr må lade livet i akvarier rundt om i verden.
Woltereckae som ligner spongicola utroligt meget, er mere egnet i akvariehold, den er slet ikke så sart, og kan holdes i samme parametre som Dennerli. Den er dog mere sky end Dennerli…
Hej på dig!
Håller du och odlar caridina woltereckae? Jag har bara läst om viss framgång men faktiskt aldrig sett nåt dokumenterat. Jag funderar på att införskaffa denna art så all info mottages tacksamt.
Mm, tror också att C. woltereckae är den man ska prova. Det var den som en del i Tyskland hade fått till rom plus yngel, men småttingarna överlevde inte. Ligger i baknacken för ett test här, men det ska igång ett nytt akvarium först.
Hilsen,
/P