Jag har beställt Harlequinräkor dom från Sulawesi och väntar leverans i veckan.Finns det någon här som har erfarenheter av dessa att dela med sig.
Kul!
Ingen erfarenhet men vill även jag skaffa denna…
Dom finns nu hos Akvarieteknik så kolla med nån butik som tar från dom om dom kan ta in dom åt dig.
är det saltvattens räkor eller?.
var beställde du de?
Det är sötvattensräkor från Sulawesi precis som Kardinalräkorna.Akvarieteknik är en grossist som importerat dom.
hmm…här jag söker på de får jag bara upp saltvattens harlequinräkor.
hur ser de ut
Kolla länken:http://www.planetinverts.com/Harlequin_Shrimp.html
ojoj…vilka läckra saker…illa att man bor så till att det är problem med transporten på dessa…
kardinal skulle vara skoj o ha med…
Lycka till med dem!
Lyckas du med dina kardinaler har du goda chanser med Harlequin med även om de är svårare.
oj oj så det finns att få tag på dem nu. vore ju inte helt tokigt =)
Har tyvärr inget att ge tips med. men lycka till och går det bra har du nog mig som köpare om någon månad. tycker de är sjukt snygga ![]()
Misstänker att det är odlade räkor jag köper och då är ju chansen större.
Har inte haft just Harlequin, men däremot Kardinaler. Testat lite andra Sulawesi också, men de har dött för mig. Kardinalerna funkade däremot bra. De ska tydligen ha liknande krav, dvs rätt varmt (27 grader eller över), lite högre pH, hårt vatten. Är skygga, precis som Kardinalerna. Mycket gömställen alltså. Troligen även grymt transportkänsliga.
Vet inte vilken av Harlequin det är du köper, det finns två liknande: C. wolterecki och C. spongicola. Troligen är det den första. Tror inte de är odlade, snackade runt en del nere i Tyskland och vad de visste var det ingen som fixat det än. Yngel har det blivit, men de dör.
Lycka till!!
Hilsen,
/P
Akvarieteknik har egna bilar som de kör runt med i sverige! dvs de lastar i filipstad och sedan åker de runt med grejorna och bor man så till att de kommer på samma dag borde det inte vara problem med transporten! Man kan ju altid ringa och kolla med dom! dock så måste ju en akvarieaffär vara inblandad men de behöver ju inte hålla på och koppa in räkorna om man står och väntar på leveransen!
mvh clas
Tack för tipset!
Akvarieteknik uppger att det är C. spongicola de säljer…
Lite tajt plånbok inför semester så jag avvaktar lite. Du får se till att få fart på dessa så kommer jag och hämtar i vinter ![]()
Caridina cf. spongicola ska det visst vara.
Dom räkorna va ju helt underbara:O
Men dom är väldigt små.
Tänkte jag skulle slänga i några såna i samma kar som mina kardinaler kommer gå i fast endast om jag klarar av att odla på kardinalerna. Dom är hur läckra som helst men som sagt ska vara otroligt känsliga…
Vad kostar dom per styck hos Akvarieteknink
???
Det beror ju på vad din lokala akvarieaffär ska ha för dom! de sär grossister och säljer enbart till affärer!