Gröna tiger räkor?

Har som sagt ett helt gäng på gång, kullen som honan på senaste bilden bär på är enorm! Jättekull! Kommer nu i juni (tänte köra på i maj, men ekonomin tillåter inte) rensa ut bland räkorna och se vilka som får stanna :slight_smile: Ska skaffa några små akvarium, och dela upp i grupper, när alla dessa bäbisar är stora (har ca 50st bäbisar som nästan är stora i 57liters akvariet och två små kullar på kanske 20+ i andra och två stora kullar på väg) så kommer jag absolut behöva sälja lite.

Mycket räkor blir det :smiley:

:thumbs:
Hoppas jag får köpa några då!!
/Annicka

Jag kommer att först och främst sälja inom stockholm, så räkorna slipper åka i posten :slight_smile: Bor du i stockholms trakten så har du alltså lite “förtur” så att säga.

Lite mer bilder, först på den gravida honan, en bild från varje håll:

Och sen en hona som kommer para sig snart igen, hon är dock bara “halvgrön” alltså bara hennes framkropp och lite på hennes rygg är gröna, hon har dock sååå vackra svarta ränder, och hon har också vitt pigment lite här och var:

Har du några gröna hanar?
I så fall skulle du införskaffat lite olika honor och använt honom som enda hane i ett kar.
Exempelvis för att se hur avkomman blir om han parar sig med en riktigt blå hona.

Jag har ingen hane som är lika mörk som den gravida honan här ovanför, inte i lilla akvariet iaf. Men ovanför visade jag bilder på tre blå ungar och en mörkgrön, så jag har några gröna ynglingar på ingång, förhoppningsvis är minst en av dem en hane, det vet jag ju inom en månad eller så eftersom de börjar bli stora, annars får jag vara tålmodig och se vad Kononaha och den andra gröna honan ger mig :slight_smile: Minst ett av deras yngel borde bli grön och hane. Från vad jag har sett så sätter honorna mycket mörkare färg än hanarna.

Jättefina bilder!!
Jag bor “bara” 15mil från stockholm. Har släktingar i huddinge så hämtning är inga problem!!
:stuck_out_tongue:

:mrgreen:kan du sälja några om du får bebisar??? och kan du frakta dom isåfall??:beg::beg::beg:

väldigt fina!!!

Suveränt! Kan höra av mig när jag har ett gäng redo för nya hem, kan dock dröja tills juni, bara så du vet :slight_smile: Ska åka till usa i juni, så maj/juni ekonomin är lite halvpaj, och kommer inte kunna införskaffa fler burkar tills dess, men när jag har fler burkar då kommer jag köra igång rejält med dessa sötnosar.

Jag kommer föredra att sälja inom stockholm, eller om du någon gång reser igenom stockholm så kan vi mötas upp. Personligen vet jag inget om att skicka räkor, och skulle vara livrädd att döda de små om jag försöker O.O

Och jag vet att denna tråd handlar om mina räkor, men jag måste bara visa upp mina guppisar lite snabbt, fick några ok bilder på dem nu när jag fotade <3

En av mina två långfenade honor, Missy:

Min favo, Angel (dock vände hon ryggen mot mig hela tiden):

De går med, och ska bli parade med (och enda hanen de någonsin träffat), Rocky, en hane på tredje generationen här hos mig:

Han är dock så nedrans glansig att det var svårt att få fram hans färger rätt xD Han har lite mer färg på framkroppen än vad som syns. Han är också ganska ung, så har inte vuxit klart helt än.

I alla akvarumen så har jag nu inte haft pump på två veckor, från jag flyttade in. Det gäller räkorna också. Jag har matat sparsamt, och låtit ljuset gå ganska mycket. Fiskarna har aldrig sett bättre och piggare ut, räkorna är pigga och växer, parar sig och har kul, allting verar funka rätt bra. Tror jag evt ska dra ner lite på ljustimmarna dock, men annars funkar detta utmärkt, till och med i “sjuktanken” där jag har en grupp guppisar som hade något parasit eller bakteria angrepp förut. De har gått på medicin några veckor nu, och verkar ha kommit ifrån det :slight_smile:

Suveränt bara skicka PM och jag sätter mig i bilen på en gång!!!:stuck_out_tongue:

Är intresserad av några guppies också om du säljer, har bara en guppyhanne kvar så han vill nog ha lite kompisar.

Jag har ett helt gäng som jag inte behöver längre, det gänget som gått på medicin några veckor. Vore inte kul om de har kvar vad de nu hade förut om du har fler fiskar, men det funkar kanske om du har ett litet kar åt dem där du kan hålla dem under observation. Vet inte exakt vad det var, de gnuggade sig mot plantor och stenar, och några få, två tre stycken på loppet av några veckor, blev sjuka, svaga och tynade bort. Misstänkte parasiter, så de har gått igenom fem veckor med medicin omgångar nu, bara för att vara säker. Har inte sett en sjuk fisk på dessa veckor.
Ingen i det gänget, förutom tre hanar, har långa fenor dock, och de hanarna kan inte para sig eftersom det är mittenfenan som är förlängd. Det är ungefär som om en kille hade haft en hel parkering lång penis, lol, lite svårt att få till det, men vackra är de. Kan skicka bilder på fishisarna om du endå är inresserad, om jag kan bli av med dem så får jag en burk ledig för räkor, vilket vore suveränt, då kanske jag kan få något gäng räkor klara tidigare. Ska påpekas att de alla ser friska ut nu, och att jag inte sett tecken på sjukdom på nån vecka, men som sagt…det är nog inte värt att riskera om du har massa massa massa fisk i karet :confused: jag skulle inte ha gott samvete om något följde med.

De har i övrigt välldigt fina färger, honorna har skarpa, svarta prickar på gula fenor med halvsvarta kroppar, sjukt mycket färg på dem för att vara guppy honor. Vill du ha dem kan du få hela gänget, fyra inköpta honor, en inköpt hane, en grå hona, och tre hanar med röda fenor och långa magfenor, allt som allt nio fiskar en symbolisk hundring xD Bara honorna kostade mer att köpa in, och de är hög gravida nu, så du får nog räkna med lite yngel snart också.

Som sagt, skicka ett pm om det låter intressant :slight_smile: Jag har velat få bort det gänget ett tag, då jag ska satsa på mina avelspar, men har inte velat ta ihjäl fina fiskar bara för att jag inte ville ha dem.

Shit så snyggt, fick just till en fin bild på en av de mer normalfärgade räkorna O.O Jag börjar bli kär i att ta bilder på dem.

Jag fiskade upp den gröna ynglingen som jag visat på bild i tidigare inlägg och satte in den till de gröna räkorna, jag hoppas, och tror att det är en hane :smiley: Den ser slank och fin ut. Ska sätta ihop den med Kononaha, den grönaste, och den gravida gröna honan på bild tidigare med den om det är så. Time will tell.

Började rensa ut lite i det stora akvariet idag då några räkor har börjat bli lite stora.

Det här är det jag har i dagsläget när det gäller färger:

Den grupp på ca 25-30st (troligen alla från samma kull) som helt klart är crystal mix:

Här ser man skillanden mot en räka som håller på att bli grön:

De är, i min mening, riktigt häftiga. Det enorma partierna svart är så läckra, i kontrast till det lilla vita de har, mer än hälften av dem har två runda, fina prickar i nacken också, vilket jag älskar. Jag har rensat ut så gott som alla dessa till en egen burk (dock plastback då jag inte har råd att införskaffa nya akvarium för stunden) så att de inte ska blanda sig med resten av gruppen. Jag tror det är dessa som var blå när de var mindre, det verkar vara ett förstadium till svart? De blev blå igen när jag håvade dem och la över dem till plastbacken.

Jag har några röd randiga, som nog blir brun randiga senare:

Sedan, naturligtvis, hittade jag gröna bäbisar:

Och nu till min absoluta favorit…jag hittade nämligen en helt blå räka i stora akvariet.

Den är fortfarande ung, så det blå kan svänga om och bli svart eller grönt. Oavsett vilken färg den blir så blir det MYCKET färg på den, ingen annan räka har satt så mycket färg så tidigt som den här. Den såg dock blå ut i akvariet, och förblev lika blå även när den blev stressad, ingen färgförändring, så jag har hopp för den. Jag hittade två blå till, men de var lite svagare blåa än den här, och jag lyckades inte ta några bra bilder på dem. De tre går tillsammans nu.

Min grönaste hona, Kononaha, fick bäbisar i lördags. De två jag sett hittills har varit rosa/orange, med röda ögon och lite rött pigment i sig. Svårt att säga hur de kommer att se ut när de blir stora, då det gröna syns först när de blir större.

Hennes bäbis:

Hon bytte skal i söndags, och idag fick hon en ny pojkvän, en red crystal hane. Jag köpte nämligen idag två black crystal och två red crystal, jag tror det är två hanar och två honor, en av varje. De svarta har vita prickar i nacken, precis som mina crystal blandningar har, vilket jag gillade.

Den röda crystal honan satte jag in i min blandade grupp av vanliga/gröna, och en grön hona går med den svarta hanen och den svarta honan. Jag ska rensa ut där och ta de gröna till en egen grupp sen. Hämtade också tre gröna räkor, två var gravida, den tredje är hane eller icke parad hona, från Södermalms akvariebutik där jag lämnade alla vuxna räkor förut.
Om någon vill ha gröna räkor nu så kan ni gå dit och kolla om det finns några kvar, det var en snubbe där idag som köpte ca tio stycken gröna och bruna, så vet inte hur många som finns kvar. Det finns väldigt många tigrar kvar, men är bara osäker på om de gröna är slut.

Min “mutant” har också växt. Det ser ut som om jag har två av dem faktiskt, antingen det eller så har den satt en jävla massa färg på bara en veckas tid.

Här är för en vecka sen:

Och här blänger en lika orange ögd räka lite surt på mig när jag lyfte bort alla växter för att se alla räkorna:

Den där andra är snygg, grön kropp och orange ögon, riktigt häftig.

Här är den igen, med en crystal mix;

Det var nog alla bilder :slight_smile: Mycket spännande som händer, det är ca 30+ räkor kvar i stora akvariet, en del som ser lite blå ut, en del som jag tror blir gröna, de röd randiga, och vanliga tigrar med mera. Kommer rensa ut sen igen när de har blivit lite större så jag ser vad de har för färger på gång där inne.

Jag köper gärna dina guppies. Har precis startat mitt räkkar så snart är jag intresserad av några räkor också.

Super bra, men kan du hämta i stockholm? Jag tror inte jag vågar skicka de små krakarna med posten nämligen, så om du inte kan plocka upp dem så måste jag säga nej, tyvärr o.o

Här är en gruppbild med gravida honor:

Den fertila hanen, som troligen är pappa till de flesta bäbisar som är på ingång:

Och två av de tre röda, långfenade, och tyvärr sterila hanarna:

Skickar pm till dig nu ikväll :slight_smile:

Jag hittade just den här tråden;
http://www.guitarfish.org/category/shrimpsnails

Mina gröna räkor ser ut som den halvpigmenterade lägre ner, och de med bruna ränder har samma färg som den mörkt svart/blå.
Om den som är mörkt blå nu förblir blå så kommer den nog bli så mörk, och jag har ett gäng med orange ögon…kan det vara så att de tre tiger räkor jag hade från början kan ha haft svarta/blå tigrar i sin bakgrund, och några generationer senare så börjar de generna smyga fram?

Jag har tittat noga på mina räkor nu, och de som har vitt på sig är nog Tibee, tiger bee crossings, men alla andra är vanliga tigrar, med olika färger. Verkar som om en crystal och en tiger hann para sig, och skapa den blåvit/svarta kullen. De ser alla blåa ut nu, med bättre belysning, men såg svarta ut i svagare ljus. Eftersom de är nästan identiska i färgteckningen och samma storlek så är de nog syskon. Ska bli kul att para dem med varandra sedan och försöka göra deras färger mer intensiva.

Men som sagt, är det möjligt att det är blå/svart tiger som orsakat alla nya färger? o.o

Den gröna hanen med orange ögon blev pappa idag till en hel bunt ägg :mrgreen: Satte ihop honom för lite drygt en vecka sedan med en väldigt grönblå hona som inte var parad, hon ömsade skal idag och han har varit till sig hela dagen, satte ihop dem i en lite mindre burk några timmar, satte sedan tillbaka dem i sin egna, och nu har äggen hennes satt sig på magen. Det ska bli riktigt kul att se vad han producerar!

Jag har i den burk där jag har de gröna sett minst fem+ helblå yngel samtidigt, kan knappt vänta tills de blir äldre! Flera av dem har orange ögon, mammorna har dock inte träffat den orange ögda hanen jag har, så det är inte hans konstverk, det dök upp av sig själv i dem, om ögonen inte blir mörkare, men det vete fan. Kul är det iaf!

En av mina tibee har blivit helröd/orange, ser jätterolig ut när den springer runt i akvariet, och jag har fått lite mer än 70st guppy yngel den senaste veckan, och en hona håller på att föda just nu med en hona som fortfarande är gravid, så spännande tider är det just nu :smiley:

Jätte roligt att det går bra för dig!!! :smiley:
När har du några till salu???
mvh Annicka