Började rensa ut lite i det stora akvariet idag då några räkor har börjat bli lite stora.
Det här är det jag har i dagsläget när det gäller färger:
Den grupp på ca 25-30st (troligen alla från samma kull) som helt klart är crystal mix:
Här ser man skillanden mot en räka som håller på att bli grön:
De är, i min mening, riktigt häftiga. Det enorma partierna svart är så läckra, i kontrast till det lilla vita de har, mer än hälften av dem har två runda, fina prickar i nacken också, vilket jag älskar. Jag har rensat ut så gott som alla dessa till en egen burk (dock plastback då jag inte har råd att införskaffa nya akvarium för stunden) så att de inte ska blanda sig med resten av gruppen. Jag tror det är dessa som var blå när de var mindre, det verkar vara ett förstadium till svart? De blev blå igen när jag håvade dem och la över dem till plastbacken.
Jag har några röd randiga, som nog blir brun randiga senare:
Sedan, naturligtvis, hittade jag gröna bäbisar:
Och nu till min absoluta favorit…jag hittade nämligen en helt blå räka i stora akvariet.
Den är fortfarande ung, så det blå kan svänga om och bli svart eller grönt. Oavsett vilken färg den blir så blir det MYCKET färg på den, ingen annan räka har satt så mycket färg så tidigt som den här. Den såg dock blå ut i akvariet, och förblev lika blå även när den blev stressad, ingen färgförändring, så jag har hopp för den. Jag hittade två blå till, men de var lite svagare blåa än den här, och jag lyckades inte ta några bra bilder på dem. De tre går tillsammans nu.
Min grönaste hona, Kononaha, fick bäbisar i lördags. De två jag sett hittills har varit rosa/orange, med röda ögon och lite rött pigment i sig. Svårt att säga hur de kommer att se ut när de blir stora, då det gröna syns först när de blir större.
Hennes bäbis:
Hon bytte skal i söndags, och idag fick hon en ny pojkvän, en red crystal hane. Jag köpte nämligen idag två black crystal och två red crystal, jag tror det är två hanar och två honor, en av varje. De svarta har vita prickar i nacken, precis som mina crystal blandningar har, vilket jag gillade.
Den röda crystal honan satte jag in i min blandade grupp av vanliga/gröna, och en grön hona går med den svarta hanen och den svarta honan. Jag ska rensa ut där och ta de gröna till en egen grupp sen. Hämtade också tre gröna räkor, två var gravida, den tredje är hane eller icke parad hona, från Södermalms akvariebutik där jag lämnade alla vuxna räkor förut.
Om någon vill ha gröna räkor nu så kan ni gå dit och kolla om det finns några kvar, det var en snubbe där idag som köpte ca tio stycken gröna och bruna, så vet inte hur många som finns kvar. Det finns väldigt många tigrar kvar, men är bara osäker på om de gröna är slut.
Min “mutant” har också växt. Det ser ut som om jag har två av dem faktiskt, antingen det eller så har den satt en jävla massa färg på bara en veckas tid.
Här är för en vecka sen:
Och här blänger en lika orange ögd räka lite surt på mig när jag lyfte bort alla växter för att se alla räkorna:
Den där andra är snygg, grön kropp och orange ögon, riktigt häftig.
Här är den igen, med en crystal mix;
Det var nog alla bilder
Mycket spännande som händer, det är ca 30+ räkor kvar i stora akvariet, en del som ser lite blå ut, en del som jag tror blir gröna, de röd randiga, och vanliga tigrar med mera. Kommer rensa ut sen igen när de har blivit lite större så jag ser vad de har för färger på gång där inne.