Hejsan alla
Är ganska ny här på forumet och i räkvärlden.
Köpte i slutet av förra året tiger räkor, tre stycken. Det visade sig vara två honor och en hane, och de fick snabbt bäbisar. Sedan dess har honorna haft bäbisar non stop. Har räknat tre-fyra generationer där inne, senaste bunten är könsmogna när som helst om de inte är det redan. Har under månaderna som gått gett bort några honor med ägg, då jag inte ville överbefolka mitt akvarium på 57 liter. Har två på 26 liter igång med guppies där räkor har varit i ena. De i 57 litern har gått med en Red crystal, som inte hade ägg på sig och som jag konstaterade var hane, men jag visste inte att de kunde para sig med denna förens nyligen.
För någon dag sedan plockade jag upp alla vuxna räkor från akvariet, och fick en rolig syn (för en nybörjare). Bland mina räkor hade jag helbruna, helgröna, gula och grå blåa räkor, bara några få som såg ut som orginalen.
Men jag skulle som sagt ge bort/byta typ av räkor…kunde dock inte släppa min favorit hona som är döpt till Kono-Na-Ha (efterintern skämt med polare) så när jag stog där i akvarie butiken och skulle ge/byta räkorna så tvekade jag lite. Blev till slut så att jag tog hem min favorit gröna hona, en till hona med grönt på, en grön hane och en gråblå hane med lite grönt i och starka mörka ränder.
Det här är min favo hona (bilden finns i mitt galleri också):
Tror ni jag kan få gröna tigrar av henne och de andra? Har någon haft gröna tigrar? Jag hittade bara bilder från en uppfödare på gröna tigrisar, så vet inte om det här är vanligt eller ovanligt riktigt heller. Jag är helt clueless. Funderar dock på att ta bort den blågrågröna hanen från de gröna, lite i eftertanke. Satte ihop dem i eftermiddags, så än finns det tid.
Har också massa smååååå bäbisar i stora och lilla akvariet, den gröna honan har som tur va gått i lilla, så det blir lättare att hitta potentiella bäbisar av henne om nån vecka.
Vad tror ni? Tips, råd? Sett färgen förut? Någon som har gröna?
Jag flyttar om fyra veckor och ska sen i lägenheten sätta upp en akvarie hylla med 6-12 små akvarier, beroende på vilken storlek på hylla jag får tag på. Ville testa lite olika räkor. Har också guppies, långfenade blå, som jag ska låta gå i 57 liters akvariet senare men som nu går i 26 liters.
Skulle som sagt just nu bara vilja höra från folk med mer erfarenhet om denna gröna färg ![]()