Gröna tiger räkor?

Hejsan alla :smiley: Är ganska ny här på forumet och i räkvärlden.

Köpte i slutet av förra året tiger räkor, tre stycken. Det visade sig vara två honor och en hane, och de fick snabbt bäbisar. Sedan dess har honorna haft bäbisar non stop. Har räknat tre-fyra generationer där inne, senaste bunten är könsmogna när som helst om de inte är det redan. Har under månaderna som gått gett bort några honor med ägg, då jag inte ville överbefolka mitt akvarium på 57 liter. Har två på 26 liter igång med guppies där räkor har varit i ena. De i 57 litern har gått med en Red crystal, som inte hade ägg på sig och som jag konstaterade var hane, men jag visste inte att de kunde para sig med denna förens nyligen.

För någon dag sedan plockade jag upp alla vuxna räkor från akvariet, och fick en rolig syn (för en nybörjare). Bland mina räkor hade jag helbruna, helgröna, gula och grå blåa räkor, bara några få som såg ut som orginalen.
Men jag skulle som sagt ge bort/byta typ av räkor…kunde dock inte släppa min favorit hona som är döpt till Kono-Na-Ha (efterintern skämt med polare) så när jag stog där i akvarie butiken och skulle ge/byta räkorna så tvekade jag lite. Blev till slut så att jag tog hem min favorit gröna hona, en till hona med grönt på, en grön hane och en gråblå hane med lite grönt i och starka mörka ränder.

Det här är min favo hona (bilden finns i mitt galleri också):

Tror ni jag kan få gröna tigrar av henne och de andra? Har någon haft gröna tigrar? Jag hittade bara bilder från en uppfödare på gröna tigrisar, så vet inte om det här är vanligt eller ovanligt riktigt heller. Jag är helt clueless. Funderar dock på att ta bort den blågrågröna hanen från de gröna, lite i eftertanke. Satte ihop dem i eftermiddags, så än finns det tid.

Har också massa smååååå bäbisar i stora och lilla akvariet, den gröna honan har som tur va gått i lilla, så det blir lättare att hitta potentiella bäbisar av henne om nån vecka.

Vad tror ni? Tips, råd? Sett färgen förut? Någon som har gröna?

Jag flyttar om fyra veckor och ska sen i lägenheten sätta upp en akvarie hylla med 6-12 små akvarier, beroende på vilken storlek på hylla jag får tag på. Ville testa lite olika räkor. Har också guppies, långfenade blå, som jag ska låta gå i 57 liters akvariet senare men som nu går i 26 liters.

Skulle som sagt just nu bara vilja höra från folk med mer erfarenhet om denna gröna färg :slight_smile:

Aldrig sett förut :slight_smile: har du fler bilder på de gröna? Det kanske bara är påväg att bli blå, tänker jag :slight_smile:
Själv har jag en orange-aktig och en riktig rödorange bland mina blonda.

Där är bilder på Kono-Na-Ha och den lite blekare gröna hanen, man ser runt huvudet mest att han har det i sig dock, och välldigt fina ränder på han.

EDIT: tog dessa bilder för några minuter sedan.

Påminner de inte lite om dessa? :slight_smile:
http://www.aquariumphoto.dk/crustaceans/caridina_cf_cantonensis_blue_tiger.htm

Självfallet kan de dra mer åt grönt. Isolerade stammar med räkor kan ju få en släng av roliga färger då och då.

Jo, lite, men mina har inte orange ögon genen som gör de där andra blå färgade :o

Där sa du något vettigt :slight_smile:

Och här gick jag och trodde att detta kanske var ganska vanligt, jag kanske hade fel? O.O

Om någon är intresserade av resten av detta gäng så finns de på södermalms akvariebutik, lämnade av dem där nu på söndag (igår eftermiddag).

Inte direkt menat som -reklam- bara ifa att någon vill ha dem och avla på dem…jag skulle uppskatta att de kom till rätt hem så att säga, men trodde som sagt inte att de var så roliga som de kanske var trots allt. Jag vet inte, är lite förvirrad just nu, men grönt är ju min favorit färg, och är nu allt mer glad att jag behöll de här fyra :slight_smile:

Vanligt är det nog inte :slight_smile:
(Eller jo, det är “vanligt” att udda färger poppar upp här och där i räkvärlden. Men inte grönblå tigrar med svarta ögon).
Det verkar ju vara samma gen som ger orangea ögon som färgar räkan blå.

Men jag ser verkligen inget blått i dem, mer moss-skogs gröna? O.o

Haha, kanske döper dem till Forest (eller moss) Green Tiger shrimps. Hehe :slight_smile: om det inte finns ett namn för dem redan alltså.

Fasen, värsta kär i dem nu ju xD

Haha. Jag skulle sagt att det är bottennapp till räkor, och att jag kan få alla!

Båda honorna är på vägg att bli med ägg igen, och Kono-na-ha har ett gäng ungar i lilla akvariet, så det finns nog snart igen :3

Okej… lite udda ja. Något inom mig säger att du gjorde fel i att sälja dem (starkt) hoppas du fick en rejäl slant för dem i alla fall. Kan säga att de är väldigt unika jag har aldrig sett sådana eller hört om dem tidigare, kan ha fel.

Speciellt när de verkligen är som du säger att de är mer “mossgröna” till färgen.

Får se om någon mer kunnig inom detta ger ett bra svar blev själv lite nyfiken…

Umm…som den amatören jag är så skänkte jag bort dem gratis? O.o Alla förutom de två på bilderna, samt en grön hona och en grön hane till. Allt som allt behöll jag fyra vuxen djur av alla som jag hade.

Tänkte ta ihjäl de flesta först, men när jag såg hur sjukt många det var kunde jag inte, de var ju så söta :shock: Så frågade ägaren till min favo butik om han ville ha dem. De var ju så lättodlade och allt… kliar sig i håret

Som sagt, de här fyra är de som man såg på långt håll att de var “Whoa, grönt.” De andra var i alla andra färger, eftersom alla mina räkor var så då trodde jag liksom att det var helt normalt. Billiga och söta små räkor, tänkte jag. Det fanns några till med svagt grönt, det fanns det, men det här var de bästa.

Det gör inget dock, älskar den butiken, och jag behöll de räkor som hade min favo färg. I’m all happy :slight_smile:

Bilderna är bra, men de ser blågröna ut tycker jag, skulle vara roligt om du kunde få till en bild där man ser det grön bättre, sen tror jag det finns blå tigrar med mörka ögon med, i alla fall är det kul när det dyker upp något udda i karen:D!!

Fina bilder annars:thumbs:

Jag har haft gröna tigrar, men vad jag vet så är de sällsynta.
Lite kassa bilder:

Vad roligt att det finns så många varianter :smiley: När jag köpte dem trodde jag de var som de flesta fiskar, att man fick samma sak hela tiden liksom. Nu när man börjar förstå hur många varianter man kan få av dem tappar man ju hakan istället, haha :slight_smile:

Kommer ihåg när jag såg en liten svart räka med vitt på stjärten hos red crystals i butiken…var lockad att köpa den men gjorde inte det då jag inte visste vad det var, senare lärde jag mig att det var en King Kong för ca 50 kr ._____. Det var en miss jag inte kommer göra om! Lite kul, för personalen visste inte heller vad det var eller vart den hade kommit ifrån!

Jag som trodde att det var babaultis.
http://aquafisher.org.ua/wp-content/uploads/Caridina_babaulti_Stripes3.jpg

Ujuj , du får krypa tillbaka för att böna och be om att få tillbaka dem. Sen säljer du dyrt :wink:

Wow snygga :woah::woah:

Men vem skulle vilja betala mycket för de där? o.o I just don’t get it. De här gröna jag har kvar, speciellt Kono-na-ha, det förstår jag att man kanske kan få 50kr, kanske lite mer eller så, men de andra hade ju mer bruna, gula och blekblå färger (lite mer normal färgade där alltså på de gråblå, dock hade några av dem grönt i sig)

Jag är helt newbee, men…ja, jag fattar liksom inte värdet i dem? O.o