Gröna tiger räkor?

Dyrt kanske var att ta i, men jag tror absolut du kunnat få dem sålda till normalpris :slight_smile: (dvs 20-40 kr st)

Jaha, där ser man xD Det som var en grupp på ca 60-70 st, men det gör inget. Har som sagt massa bäbisar på gång, så det blir ju fler senare, och avlar jag upp en grupp från den gröna gruppen får jag massa färg på dem med lite tur :slight_smile:

Såg idag iaf tio-tjugo bäbisar från stora gruppen i mitt stora akvarium, så om några veckor kryllar det av dem igen ^___^

Dom där är ju inte Caridina cantonensis det är en av många Caridina babaulti, kommer bara inte på vad den heter nu:)

http://www.zwerggarnelen.ch/shop/product_info_lightbox.php?products_id=65&osCsid=c594e7027d9bd0f48881db8793373281

Precis min tanke.
Indian zebra, kallas dem. Eller “stripe/s/d”.

Tack!:smiley:
Dom var köpta som Caridina cf Cantonensis “Green Tiger”.

Var köpte du dem? (av vem, om det var en privatperson).
Det är snarlikt denna nämligen. http://www.redbee.se/content.php/57-Caridina-cf-babaulti-ssp-indian-zebra
De finns i olika färger och toner :slight_smile:

Det är fel information du fått Anette, de är helt klart inga C. cantonensis utan C. babaulti var. zebra - Indian Zebra, men dom är snygga dom med:thumbs:

Oki, då vet jag det, har iaf inte kvar dom, men snygga var dom. :smiley:
Kan varmt rekommendera dom, inte särskilt svåra heller.

Den grönaste honan är nu gravid med den grönaste hanen, de hade den graciösta ytan på 57 liters akvariumet helt för sig själva. Jag la idag märke till att honan bytt skal de senaste dygnen, och när jag fick syn på henne i akvariet så hade hon parat sig med hanen och släppt ner sina ägg. Ska bli så kul att se hennes bäbisar sen ^^

Men va roligt allt blev nu. Visade sig att det andra paret gröna räkor var två honor, så jag förde över den gröna hanen till deras lilla burk så de skulle kunna para sig. Har alltså tre gröna honor som väntar bäbisar nu.

I akvariet där Kono-na-ha, den grönsate honan, har gått har ungarna nu blivit så stora att de börjat satt färg, och återigen fick jag se en stor färgmix, konstig en också.

Vad jag sett hittills så finns det några mörka, som Kono-na-ha evt när de blir större, men också röd färgade räkor! Och med röda menar jag ljusa kroppar och blodröda linjer och minst en mörkare kroppsfärgad med röda linjer. Väldigt intressant. Såg också en med blodröda ögon, inte orange, men röda, och lite mer normal färgad kropp, om jag minns rätt.

Kan bara säga att jag nog kommer behålla en grupp till av dessa ynglingar xD

Är mitt uppe i att flytta nu, är “färdigflyttad” på lördag någon gång som det ser ut, och kunde inte ta några bilder. Dels för att kameran är nerpackad, och dels för att glaset till detta akvarium var lite skitigt.

Det här med räkor var ju spännande som saten :smiley:

EDIT: såg räkan med rödaktiga ögon och fiskade upp den för att inspektera närmare i en burk, det är en grön räkbäbis med röda ögon. Inuti akvariet (har gul-vitt ljus) såg ögonen mer röda ut. Kono-Na-Ha har det inte dock, hon har svarta/mörka.

Kunde inte låta bli, gick och fiskade upp kameran ur packningen och tog lite bilder xD

De flesta av de elva bäbisar jag hittat hittills är gröna med svarta ögon (var enda en av dem har grönt i kroppen, vart den rödrandiga tog vägen vete fan, har inte hittat den än) Jag stoppade tio stycken i en burk tillsammans, och en med de vuxna gröna räkorna då den var exceptionellt grön.

Så här ser de flesta ut:

Men sen har det dykt upp rödögda gröna tigrisar också. Jag tror dock inte som någon annan här trodde att det gröna beror på ögonfärgen, eftersom jag har lika gröna, rent av grönare räkor, med svarta ögon. Jag kan dock tro att det absolut är relaterat, den udda kroppsfärgningen och den röda ögonfärgen. Men kroppsfärgen kom först i detta fall :slight_smile:

Det var svårt att få några bra bilder, då de fortfarande är väldigt små och vägrade vara stilla mer än en sekund åt gången.

Dessa ser ganska fräcka ut med röda ögon:

EDIT: tror att detta är Kono-Na-Ha’s bäbisar, då hon hade en kull för inte så där jätte länge sedan. Ska bli kul att se den kull hon bär på nu, då hanen hon är parad med också är grön.

Nej nu vet jag inte vad som pågår i mina akvarium längre xD Rensade just det stora akvariet, fick upp 45-50st räkor därifrån (lite glad att jag gav bort de ca 60 vuxna till akvariebutiken nu) men som sagt…mer roliga färgblandningar, som sist jag rensade.

Gruppbild:

Första sorten, vilket är klart dominerande i gruppen, är dessa:

De ser ut att hålla på och sätta blått pigment, men det kanske blir grönare sen, jag vet inte helt ärligt. För stunden kallar jag dem crystal blue, men vi får se vilken färg det blir. De från det mindre akvariet är kanske dubbla storleken och klart gröna utan spår av blått, så det kanske ändras när de blir större. De vita, eller snarare transparenta, ränderna finns inte i gruppen från det mindre akvariet dock, och de gick inte med crystals. Kanske en grön som parade sig med crystal? :s

Sedan har jag kanske tre st av denna sort, dock är detta den mest extrema och den enda med orange ögon:

De andra jag har som är orange är mycket mildare i färgen, och detta är enda räkan hittills med lysande orange ögon. Hade två-tre såna honor, men med svarta ögon, i gruppen jag gav till Janne i södermalms akvariebutiken :slight_smile:
Jag kallar dessa Ginger just nu, i brist på bättre.

Här är en “ginger” med lite svart pigment i kroppen och tre “crystal blue”:

Är detta vanligt? O.o Jag har ingen aning. Jag är väldigt förvirrad, men förtjust i de här små sötnosarna. Har nu gröna, blå och orange räkor <3 Om jag sparat de gula också hade jag nästan haft en regnbåge.

Ingen räka med orange ögon har särskilt mycket blått på sig dock O.o Mysko.

Nu ska jag packa, och sätta fisken och räkorna tillfälligt i lådor istället för akvariet :slight_smile:

Jag ska snart starta upp mitt 30 liters igen, är då intresserad av några räkor ifrån dig, jag bor också i Gnesta så det är nära :slight_smile:

Awesome :smiley: Jag ska nu i Maj och Juni rensa ut lite räkor, så kommer ha ett helt gäng. Kommer evt ta tillbaka/få tillbaka en del av föräldrarna till dessa också, så snart kommer jag ha fullt av dem igen. Har minst fyra kullar som växer nu, med två till på ingång. Kononaha får bäbisar vilken dag som helst, och hon är i en egen låda, så spännande blir det om en-två månader när de har satt hela sin färg :smiley:

klappar händer Jag älskar räkor. Vilka roliga små funkisar de är.

Tog lite nya bilder då jag såg några stora räk bäbisar alldeles vid glasrutan, och när jag håvade upp dem och tittade närmare så blev jag så förtjust i dem så kameran åkte fram direkt :smiley:

En av de fyra var mörkt grön, med lite blått på stjärten, benen och vid ränderna:

De andra var blåa;

Jag är riktigt glad att hitills har de hållt samma blå färg, och rent av blivit ännu mer blåa, med ännu bättre färgteckning. Hoppas de håller sig blå tills de är fullvuxna, för attans så snygga de är. Nu bleknade de lite när jag håvade upp dem tror jag, men bilderna ljuger inte, för fina små knattar är det. :slight_smile:

Fina Räkor ock fina bildar på dom! :slight_smile:

Jag skulle kanske bara prova med några styckna av samma färg för att se om dem går att “färgodla”. :smiley: Hur funkar det i “gnestavattnet”? Det är ju hårt (11 dh) . :scratch:

Jag har inte märkt något konstigt med varken fiskar eller räkor, har dock bara bott här i två veckor O.o
De verkar gå att färgodla, de gröna iaf, eftersom jag hittat gröna yngel, till vilken procent är omöjligt att säga eftersom alla yngel går ihop just nu :confused:

Jag kan ännu inte lova vilka färger jag kan sälja dig, det ser jag när jag rensar ut, om jag har överflöd av någon färg eller så.

Jag kommer behålla de med orange ögon tills de är fullvuxna, då jag läst att den blåa färgen tar ett tag att sätta sig, och om man parar två med orange ögon kanske jag får blått…konstigt dock att de blå inte har orange ögon.

Äsch xD

Fick till en jättefin bild på en av mina två grönaste honor när hon var vid glaset. Akvariet är lite skitigt just nu dock ^^"
Jag älskar hennes starka ränder, jättesnygg är hon.

Hon är också preggers och kommer få bo i en egen liten burk när det börjar bli daggs, så jag vet vem ynglen kom ifrån och kan se hur många som ärver hennes färg :slight_smile: Har redan den andra honan i en egen “lägenhet” och väntar på att hon ska släppa sina yngel.

Jätte snygga räkor!!! :thumbs:
Jag är intresserad av att köpa!!!