Gröna tiger räkor?

Jag har en hel kull från en grön hona som tyvärr inte verkar sätta den djupa gröna färg jag vill ha, även om det är svårt att säga då den grön gröna färgen syns först senare. De är inte så stora än, men jag har ett helt gäng “vanliga” som alla är släkt med de gröna och blå räkorna som jag snart kommer rensa ut, då de blivit lite väl många i sitt akvarium nu när de blivit större.

Så…jag kan nog ha några känsmogna räkor till salu nu när jag kommer hem från usa, kommer hem 20juni, så kan ha ett gäng räkor redo snart efter det, dock inte gröna eller blå då jag valt att behålla och avla på de få jag har. Men som sagt, mina original hade inte de starka färgerna, och det gick att avla fram, så hopp finns det nog endå för dem om du vill ha dem.

Jag köper gärna ett gäng såfort du kommer hem om du har, kan köpa guppysarna då oxå.

Ok, en liten uppdatering, bra och dåliga nyheter:

Jag kom hem från usa den 20de juni, mina fiskar och räkor hade varit utan tillsyn i 10 dagar. Alla mådde bra, var pigga och glada. Efter två dagar insåg jag dock att jag inte kunde se mina räkyngel i den gröna gruppen, den grupp där jag hade fem-sex MÖRK blåa yngel. När jag letat igenom lådan, av 25-30 yngel, så hittade jag endast tre. Ett mörkblått, ett som är lite svagt blått och ett vanligt. Jag var hemskt ledsen över detta, naturligtvis, det var den enda förlust jag led dock, i alla akvarium.

Innan jag åkte till usa köpte jag fyra crystal räkor, två röda (hane+hona) och två svarta (hane+hona) som jag hade ihop i en låda. Hade haft dem ett tag, men de hade inte parat sig innan jag åkte. När jag kom hem var den röda och svarta honan gravida, super! Efter en vecka var också den andra röda, som jag trodde var en hane, gravid! Så nu har jag tre gravida crystals, som föder om några veckor.

Köpte härom dagen två snow/golden från janne på södermalms, två oparade honor köpte jag, och satte ner med min crystal grupp för att få till fler golden/crystal och för att kanske lyckas få till King kong, Red ruby och Blue Bolt hybriderna :slight_smile: Satte ner dem på kvällen, och nästa morgon var en av dem redan gravid med crystal hanen, jag såg hur han började jaga runt henne kvällen innan, så det gick fort. Haft dem i flera dagar nu och allt verkar gå bra, de trivs och nu väntar jag bara på att den andra honan ska bli gravid också.

Mina gröna/blå tigrar: Kommer inte sälja några gröna tigrar just nu, eftersom jag fick ett bakslag i den gruppen och bara har två gravida honor för stunden.

Mina vanliga tigrar: Jag har ju en “reserv grupp” med vanliga tigrar, och den stora gruppen är könsmogna nu, såg idag den första honan med ägg på och en till som var redo att para sig vilken dag som helst, så inom en månad eller två kommer jag ha massor med tigrar och kan sälja bort lite. Dessa tigrar är kusiner/syskon och övrigt släkt med de gröna/mörkblå jag har, många av dessa vanliga har starka fina ränder och liten hint av färg i sig också.

Under vintern kommer jag nog ha fått igång med golden/crytal aveln, ska köpa in lite fler avelsdjur nu i augusti så jag inte pushar dem för hårt från start, och så får vi se om jag lyckas få till någon king kong :slight_smile:

Håll tummarna för allting!

Detta var en spännande tråd att läsa, med alla bilder o allt! Hade visst missat denna innan…

Lycka till med alla räkor o guppy!!!

Tackar! Jag måste erkänna att det är en beroendeframkallande hobby! xD Akvariumen verkar visst aldrig räcka till, vill ha några till! Massor mer!

Just ja, jag har fått ca 100st guppy yngel de senaste veckorna, och har en kull till på ingående, så guppies kommer det finnas tonvis av inom snart också! xD

Mina hybrid räkor kommer snart para sig för första gången också, de är så nedrans snygga så det finns inte! Ska bli spännande att se vad för avkommor de lämnar efter sig! Så lagomt till slutet av sommaren kommer jag ha så mycket fisk, och så mycket räkor att jag inte vet vart jag ska ta vägen med dem alla xD

Du kommer väl ihåg mej när det gäller räkorna va:thumbs:

Vad är det för guppy du har, är det bar sådana på bilderna eller har du flera, jag är ute efter Japanblå “vild”:smiley:

Jag har två fancy blå, en av dem har fått två kullar, dock är hon parad med en röd/orange/gul hane, så jag kan inte lova vilken färg ynglen kommer sätta. Hon fiskarna i det karet är långfenade dock, Angel och hennes syster.
Jag har tyvärr ingen renrasig guppy av någon sort, bara fancy och långfenad mixar samt en fancy/vild mix som jag håller på att utveckla för stunden.

Fancy vildmix, har du bilder på dem tro vore intressant att se:D

Riktigt intressant läsning nu blir man avis :mrgreen:

En liten uppdatering är väll på sin plats :slight_smile:

I juni fick jag en kull, född från en av mina gröna tigrar, och i den kullen fanns sex stycken blåsvarta tiger räkor. Tyvärr under min semester, och tio dagar utan tillsyn, så dog fem av sex stycken. Förbaskat synd, men jag har iaf en kvar, och den har jag döpt till cobalt. Jag hade en tidigare som hette cobalt, men den tappade sin blåa färg när den blev äldre, det har inte den här gjort, den är kompakt blå och har inte tappat någon färg alls.

Här är min lilla skönhet, den är nog könsmogen inom en månad eller så.

Jag är rätt så säker på att det är en hane, tack vare kroppsformen och det faktum att när jag satte ner tre honor som är redo att para sig så blev cobalt lika upphetsad som hanarna blir när det finns en ‘löpande’ räkhona i närheten xD Tyvärr verkar det som om den är liiite för ung än, men det är bara att vänta :slight_smile:

Ni som köpte gröna räkor som jag lämnat på Södermalms akvariebutik har också en chans att få dessa, då denna kull kom från samma grupp med räkor. Spännande tider är det verkligen! Nu hoppas jag verkligen att lilla cobalt blir en riktig kvinno karl! :lol:

ps, på bilden ser den svart ut, men den är nog riktigt, riktigt mörkt blå bara.

Varför?

För att jag var på semester, som jag sa några ord innan? O.o Jag var i usa.

Det förstod jag :wink:
Blev bara förvånad över att du lämnade djuren utan tillsyn i tio dagar

De klarar sig bra långa perioder, även utan mig. De äter alger och annat som de hittar själva, så ser man till att lämna lite alger därinne när man städar, och har rikligt med växter så klarar de sig fint. Jag matar inte räkorna alls i det stora akvariet, men de trivs utmärkt. Jag har ingen pump, bara cirkulationspump i ett kar, men fisk och räkor älskar det endå. Det är dock en fin balans, ibland märker jag, som nu under sommaren, att vattenbytena måste vara lite mer frekvent, i andra fall kan det gå en vecka, i stora karet två veckor ibland, mellan vattenbyten.
Den kullen där jag hade dödsfall var den enda där jag förlorade djur i, och jag tror att det var för att burken var lite dumt placerad bara. I alla andra burkar hade jag nya parningar, och flera nya kullar. Några honräkor hade både släppt yngel och parat om sig under tiden jag var borta :slight_smile:

Man ska inte vara rädd att vara borta en vecka eller så, det klarar de utmärkt. Dör någon under den perioden är de bra mycket känsligare än resten, och då vet man ju vilken man borde avla på. Det faktum att denna svartblåa tiger klarade sig när de flesta av syskonen dog gör honom till en liten bad-ass räka i mina ögon, en perfekt avelsräka. Vacker, men tålig och tuff, utmärkt kvalitet :slight_smile:

Jag hade då aldrig tagit en sån risk :slight_smile:
Tråkigt om hela akvarieställningens djur dött när man kommer hem pga strömavbrott

Mina klarar sig utan ström också ett bra tag då jag inte använder mig av pump. Jag lämnade bara några lampor på för att hålla igång alge produktionen och för att växterna skulle må bra. Vissa av mina burkar har inte ens lampor, utan är placerade där solen passerar under en mycket kort tid varje dag, men inte direkt på burken. Det blir ljust i rummet utan att solen ligger direkt på vattnet, något som både räkor, växter och alger tycker mycket om. Jag har kollat vattentemperaturen för att kolla så att de inte blir varma av denna metod och det blev de inte. Nu under sommaren har det fungerat väldigt bra och sparat mig ström.

Räkynglen älskar när man kickar igång lite alger i burken åt dem, jag lägger ner mat med protein med några dagars mellanrum för deras tillväxt och för att de vuxna djuren är konstant gravida och parar sig ständigt, så de behöver lite mer energi och protein tror jag. Men i övrigt kan jag åka bort över helgen, eller som nu sist, tio dagar, och allt är bra. Har bara haft ett misshap, och det var ju den här kullen med små bäbisar som inte klarade sig, och jag har redan listat ut varför :slight_smile:

Jag satte upp mina burkar så här eftersom jag är en sån som är ute och reser mycket. Jag ville ha ett så självständigt system som möjligt, och som det ser ut just nu så fungerar det väldigt bra. Just mina gröna tigrar har just nu en baby boom >_> Varenda hona jag har i stora gruppen med gröna och normal färgade är gravida, och då vet jag endå att de redan släppt några kullar där inne. Jag kommer nog sätta in en cirkulationspump lite senare, för de börjar bli rätt många nu :slight_smile:

Hur har det nu gått med dina gröna tigrar, har du fått flera av dessa igen:D?

Lite svårt att säga, jag har dem alla i ett stort akvarium just nu, och det är blandade med gröna och icke gröna. De får dock gröna avkommor, då det har kommit nya unga gröna tigrar. Jag har inte ett eget akvarium åt dem än, men kommer nog börja avla mer selektivt på de gröna. Med dem går också blandat orange tigrar, samma som de gröna, men orange färg, vilket är ganska läckert. De gröna tigrarna har ju orange stjärtar, så det är relaterat genetisk på nån nivå, misstänker jag iaf.

De gröna, honorna, när de bär ägg, då är deras stjärtar nästan helt röda, en otroligt fin kontrast till det mörkgröna :smiley:

Jag vet dock inte hur många jag har, det ser inte ut som om jag har monsturöst många just nu dock, ynglingen har varit ganska låg de senaste månaderna, verkar som de drar ner på förökningen under vintern med det läge som akvariet har just nu.

Du glömmer inte att jag är intresserad av ett gäng när du kan va:D?

Dom är väldigt snygga så jag vill fortfarande ha dem:D!

Tror det är så för här går det trögt med utom bland rilisarna då, där puttrar det på i vanlig takt har många honor som bär rom nu och massa räklingar, det enda är att det är så svårt att se hur de blir innan de färgat ut helt nu ser de blaskiga ut men så är de bara runt 1cm med:)

Nu har jag lite bilder på ett gäng gröna räkor :slight_smile:

Det här är mina ‘minst’ gröna räkor som jag just rensat ut,
jag måste säga att jag älskar det mörkt orange som en del har i ansiktet och på stjärten!
Det blir riktigt orange, nästan helt rött, när honorna bär ägg.
I den här gruppen är några fullvuxna honor som snart ska para sig, ett gäng hanar, och några ungdjur: