Daniels Räkburkar

Lite bilder på CB och mina nya Tangerine tiger…

Jag tänkte tråka er med några bilder. Tyvärr har 2 av mina tangerine tigers dött, får hoppas att de andra klarar sig och börjar föröka sig. Mer positivt är att för några dagar sedan blev några av mina Blue Jelly gravida. :smiley:

Vidare så tror/hoppas jag att det även dykt upp några wine reds, har en halvtaskig bild på en, så ge gärna input om ni tror det stämmer eller ej. Jag har sett en till kingkong panda också. :smiley:

Nu på torsdag drar jag till Cessena och ska spana in räktävlingen/mässan där, med lite tur hittar jag nåt kul i räkväg att ta hem. :wink:

Ha det så trevligt och hoppas du hittar något till gömman i väskan :cool:

Det vet du :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Härligt projekt, gillar filterlösningen, snyggt utfört och genomtänkt =)

Tack för de snälla orden. :slight_smile:

Folk får gärna låna idéer av mig men vill säga att ingen odlare jag känner till eller hört om kör med en likadan setup, inklusive framgångsrika asiatiska odlare. Jag vet inte hur det kommer fungera över tid så om nån börjar med nåt liknande så finns ingen garanti att det blir bra. Med det sagt så har jag haft en väldigt hög överlevnadsgrad på de första kullarna och nya räkor har blivit gravida.

börjar se skillnad på mina 2 varianter, ska ta bilder i helgen och lägga upp i min tråd,ska även då se om någon skillnad finns på mätvärden.

Tillbaka från Italien! :smiley:

Det var en riktigt kul helg vi hade därnere. Mässan var väldigt stor men akvaristiken delade med sköldpaddor (riktigt stort där nere) och bonsai.

Janne hade det svettigt med bedömningen, han och en till dömde cr/cb. Sedan utsågs best in show som togs från samtliga 1or i de olika klasserna. Det var domarna och andra räkprofiler som röstade som tex Chris Lukhaup. Arrangören stod länge och räknade och insåg att det var dött lopp mellan två alternativ och lilla jag fick lägga en röst och därmed avgöra vem som vann. Jag röstade på ett kar med CR från C-sky som var riktigt snygga.

Jag har mycket att göra och inte bara bland karen så jag har inte hunnit fotat nåt än av vad jag fick med mig hem men det kommer.

På auktionen är jag väldigt glad för att jag ropade hem de röda Sakura vinnarna som bestod av 7 st honor varav en går med rom, fick till ett av få hyfsade bilder på dessa, se nedan. Dessa ska få gå ihop med mina egna sakura så förhoppningsvis kommer dessa bli riktigt vassa framöver.

Vidare köpte jag några få väldigt snygga BlueBolt som ska få sprida sina gener bland mina egna taiwanbees. Dessa är odlade av Gennaro Lamba aka rhino, väldigt duktig taiwanbeeodlare i Italien (ni kan söka på han på FB och kolla in lite bilder) Jag har haft lite kontakt med han förut så jag fick ett bra pris.

Köpte även en gravid neocaridina som är väldigt snygg, lite lurigt med språket men hette nåt med black/choko sakura. De är tydligen inte riktigt stabila, såg helt svarta och mörkt vin/brun röda exemplar funderar på att urvalsodla dessa tills de är stabila svarta sakuror.

Den största investeringen gjordes i Benibachi PRL ynglingar. Att köpa sådant är lite lurigt då transporterade räkor i påsar är bleka. De ser riktigt lovande ut att fortsätta urvalsodla på med riktigt klara solida färger. Drygt hälften ser duktigt bra ut redan nu och hoppas resten tar sig på samma sätt. Just nu är jag bara glad att jag inte förlorat nån av dessa än så vi får se hur det utvecklar sig framöver.

Trevligt att du hittade en del finräkor jag ber att få ställa mig i kö när avkommorna börjar dyka upp hemma hos dig.:thumbs:

Inte alls avis :hehe::?:x
Kul att du tyckte om den, man får väll skriva in den i kalender till nästa år om den blir av
Hade du nytta av väskan :slight_smile:

Väskan var klockren, tack för lånet, jag tror inte jag ska lämna tillbaka den :stuck_out_tongue: Jag önskar mig en likadan i julklapp, bara så du vet Arek :smiley:

Jag åker gärna på fler räkresor till Italien. Det är tydligen lite olika viljor i räk-italien och det går även en räktävling/mässa i Neapel som ska vara bra.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Jag kanske ska hyra ut den till folk :slight_smile:

Vad är detta för mystisk väska?

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Liknande modulväskor går att jöpa på till exempel elfa eller clas olsson om man skulle vara intresserad!

Denna har Arek själv byggt av en skruvdragarlåda och den är välisolerad samt med lagom stora fack. Han kan sin plast :smiley:

Nu har jag haft mina benibachi prl i några dagar i akvariet. De har helt klart bra potential att urvalsodla ifrån, hoppas bara att de kommer föröka sig…
Svårt att få fram på bild men färgerna är riktigt bra speciellt det vita, det syns klart när jag kollar på bra “vanliga” cr och jmf här hemma. Alla är inte lika bra men de bättre har verkligen riktigt vita partier som täcker bra. Jag tog några bilder, de tillhör de lite bättre men tyvärr gömde sig den bästa.

Grattis grattis. Måste vara skönt att ha dem i akvariet kan jag tänka mig!

Lycka till med dem!

Ja lycka till för massor av räklingar, det blir väl att ställa sig i kö igen framöver.:slight_smile:

Tack. Ja det är verkligen kul att jag fått tag i dessa men tiden får utvisa hur det går…