Hmm. Jag verkar få lite blandade resultat med min setup. Jag har 6 akvarier i ställningen med omvänt bf. Mitt taiwanbee kar där jag startade med ca 15 räkor, 50% från Jen och Sanna plus lite vanliga cr cb från hannover och djuraffären, detta kar går strålande med 70+ räkor idag. En del kk och winered har dykt upp kanske 7-8 som jag sett. Detta kar har jag kryddat med 3 super bb.
I ett annat kar har jag ett fåtal höggraderade crytals varav en blivit gravid och släppt yngel har dock bara sett två yngel. I ytterliggare ett kar har jag tangerine tigers och blue jelly. Där går neocaridinan, blue jelly, som tåget men jag har haft några dödsfall hos “tigrarna” tyvärr. De uppräknade burkarna har icke aktiv soil och crystal karen har torv i sig.
Vidare har jag 3 kar med akadama där jag har ett igång med räkor, prl, dessa verkar riktigt pigga och blir fortfarande bättre i färgen dag för dag fortfarande. Positivt här är att alla lever och 4-5 har skalömsat utan problem. Resterande kar i ställningen är under uppstart med fisk i.
Vill egentligen bara ge en uppdatering på hur det går med min typ av setup, allt är alltså inte guld och gröna skogar så folk inte blir besvikna om de tar ideer från mig och inte resultatet blir perfekt. Jag håller på testar mig fram och skriv gärna här om era erfarenheter både positiva och negativa.
Keep on shrimping…
Här kommer diverse bilder från karen här hemma. En av mina blue jelly har lite röda partier på kroppen som syns på ett kort, lite konstigt men rätt snyggt tycker jag.
Annars så gillar jag hur mina vuxna sakuror ser ut både mina och de jag köpte i Italien, det kan nog bli riktigt bra avkomma.
Trevlig kväll!
Superfina räkor och kul att du satsar på Sakura också. Det finns säker mera att utforska i de arter som vi alla uppskattar och urvalsodling är ett bra sätt att trygga fina anlag.:thumbs:
Jippi!
Idag såg jag min första PRL med rom, verkligen kul. I övrigt har det inte hänt så mycket, man får vara bestyckad med ett bra tålamod när det gäller räkor
Simma lugnt alla…
Hmm, Blue jelly från Blue rili alltså? Nu har inte jag några Blue rili, men några av rilisarna har en blåare ton… Sen har jag upptäckt 2st blå honor i mitt rilikar… Vår första tanke var hur det hamnat blue pearl där i… Men nu tog jag kort på dem då ser man lite små röda prickar, så de kommer alltså från rilisarna… Var ska man räkna in dessa någonstans? Ursäkra trådkapningen Broddan! :oops:
Det är lugnt
Då det kommit rätt mycket nya varianter på neocaridina de senaste åren tycks de olika varianterna inte 100 % stabila både på gott och ont. De är alltså ganska lätta att urvalsodla åt olika håll.
Apropå blue jelly så tycker jag mig faktiskt se en del rilliräkor bland ynglen, vi får se när de vuxit på sig lite. Om det visar sig att många blir rilli känns det sådär av odlaren att sälja en ny stam räkor med nytt handelsnamn och avkomman inte blir likadan.
Mina Sulawesiräkor tycks må prima med massor av kardinaler gravida och jag har sett två Spinata gravida också vilket är kul.
Vidare så har mina prl dansat en del de sista dagarna och minst 3 är gravida. De skiftar en del i kvalitet så det blir till att urvalsodla på sätt och vis är kul då en stor del av tjusningen är att kunna påverka kvaliten genom sin odling. Jag skulle väl säga att fem är riktigt bra, fem är bra, fem är okey, fem är dåliga, jag har tjugo totalt.
Skickar med lite bilder, räkan på bild 2 är också gravid…