Daniels Räkburkar

Hej alla!

Jag har lyckats byta ett stort akvarium med belysning mot en akvarieställning.

Det är en aluminiumställning med sex kar. Belysning samt luckor ingick också.
Måtten på akvarierna är 603535 och rymmer alltså dryga 70L styck.

Jag har monterat ställningen men det återstår lite jobb innan de vattenfylls. Det ska dit bakgrundsfolie alternativt målas i svart eller nån annan mörk färg. De behöver rengöras lite men det ser lovande ut.

Återkommer med fler uppdateringar framöver.

Kul med ett nytt räkprojekt! :D:D:D

ett tips är annars att köpa solfilm och sätta på baksidan finns billigt på bla biltema för 99kr bäst är ju ultramörk eller limosinesvart eller vad man nu kallar de svartaste filmerna
har gjort det på min ställning som innehåller 6x96liter

måla svart det e helt klart bäst o man slipper alla små luftbubblor även om de inte syns när man gör jobbet lär du se dom när du fyllt vatten

Många färgbutiker säljer små provburkar billigt, jag brukar använda Flüggers. Den är dessutom väldigt lätt att få bort om man önskar det, färgen släpper i stora flak. Sist hittade jag en felbruten mörlbrin 0,35l burk för 15:-…

Ska bli roligt och se hur det utvecklar sig :thumbs:

instämmer:thumbs:

Tack för tipsen. Det blir att skynda långsamt med detta projekt.

Det jag ser fram emot innan räkorna är lite exprimenterande med olika filterlösningar.
Har lite ideer som ska testas. Berättar mer och drar in nån bild när jag kommer så långt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ska bli riktigt kul att följa det här projektet :slight_smile:
Massa bilder vill vi ha sen :mrgreen:

Nu har det börjat röra lite på sig…

Jag har funderat lite angående filter till räkor och i det här fallet räkor som vill ha surt vatten som crystals.

Jag byggde ett bottenfilter till mina kardinaler i december 2010 som fungerat klockrent. Detta filter kör jag omvänt alltså jag sprutar ner vatten med ett ytterfilter under substratet så stora delar av botten blir filtermedia. Nu är ju inte detta praktiskt då det blir lite kaka på kaka och dyrt om man har flera akvarier men ursprungsplanen var att försöka med riktigt svåra Sulawesiräkor där i. I vilket fall har jag bara kramat ur förfiltret var tredje månad annars inte gjort nåt och det tuffar på bra fortfarande (snart måste jag nog rengöra ytterfiltret dock)

Förutom detta filter använder jag uteslutande luftdrivna svampfilter vilka är bra,billiga och lätta att underhålla de också. Dessa luftar ur koldioxiden ur vattnet och höjer pH vilket då blir bra Sulawesivatten som är relativt mjukt/medelhårt med ett högt pH.

Nu när jag ska börja med survattensräkor tänkte jag kombinera lite idéer jag fått under resans gång. Första tanken var att bygga ett rättvänt bottenfilter (där vattnet går ner under sanden och inte tvärt emot) och försöka driva det med luft men det verkar inte praktiskt och jag skulle nog behöva ha rätt högt lufttryck och få luften ur akvariet skulle nog låta rätt mycket.

Så i första bygget testar jag med innerfilter som med slang är kopplat på bottenfiltret. Kör med aquael turbo filter på dessa finns en behållare med filtermakaroner och där i tänkte jag ha alkottar/torv för att pressa ner pH.

Vilket leder mig till nästa idé att ha vattenytan helt lugn för att behålla så mycket koldioxid som möjligt i vattnet och därav ha lättare att hålla ett jämt lågt pH har jag tänkt. Personligen tror jag inte räkor kräver mycket syre men visst belastar man mycket så visst kan det säkert bli syrebrist vid nåt extremfall. Sedan jag var på räkchampionatet i Paris i februari 2011 har jag i några kar använt mig av oxydatorer, vilka börjar bli populära nu har jag sett, så det får bli sådana i dessa kar också. Jag hade länge ett akvarium helt utan filter med en sådan i och känslan var att den naturliga nedbrytningen av mat löv och så vidare gynnades av detta förutom syresättningen då.

Sedan såg jag i youtube filmen Jen la upp här “Upbringing of Taiwan bees…” att hans system där han kör vanligt bottenfilter och svampfilter att zeolithe användes så det tänkte jag också testa i nåt kar.
Fördelen med “rättvänt bottenfilter” är att det delvis håller sig självrengörande och inte riskerar att täppas till på samma sätt då man inte drar ner allt i botten som ett vanligt bottenfilter gör. Sedan får man rejält stor filtermassa. I mitt fall blir filtermedian över fyra liter och då har jag inte räknat med svampen på innerfiltret (den ser jag bara som ett förfilter)

Eventuella nackdelar är att det sägs att växtrötter inte riktigt gillar det vilket jag tänkte lösa genom att bara använda främre delen av akvariet till bottenfiltret och då ha planterade växter i bakre delen samt rötter och mossa i främre delen. Sedan är väl det inte det vackraste med en extra slang i karet men ställningen står i ett litet rum i källaren och är främst för odling.

Det blir säkert lite korrigeringar under resans gång men jag gillar verkligen att testa mig fram till olika lösningar. Med lite självdistans så kanske jag bara komplicerar en rätt enkel sak som det redan finns fungerande lösningar på men som sagt tycker jag om att experimentera och skämma bort mina räkor. :wink:

Nu under semestertider är det kanske inte så hög aktivitet här men ni som läser kom gärna med input angående detta. Det är alltid kul att dela med sig av sina tankar och idéer, kanske nån till och med tycker det är lite intressant.

Simma lugnt!
:D:D:D

Blir spännande att följa , har själv tänkt att labborera lite med bottenfilter i 2 av burkarna så vi får väl byta erfarenheter vad tiden lider

Hej igen!

Nu har jag byggt 3 st system med rättvänt bottenfilter. Jag hade skaffat en liten påse zeolite som jag kommer testa i två burkar. Har ingen bra koll på exakt vad det gör men det ska bland annat absorbera ammonium om jag förstått det rätt.
Nästa steg blir att säkerställa att inga malajiska sandsnäckor lever i mitt ursköljda bottensubstrat (aquaclay) Jag föredrar posthornssnäckor och andra före dessa. Jag tycker de för lätt blir för många även om man inte övermatar akvariet. Har man smått bottensubstrat som rådasand eller liknande kan de säkert vara bra då de luckrar upp botten men aquaclay är så pass poröst och “luftigt” att behovet inte finns. Jag har handplockat massor men det finns gott om dem kvar så jag ska köra nåt snäckmedel.

Nu är det i alla fall tre akvarier igång! :smiley:

Det kan vi absolut göra :thumbs:

Mycket spännande projekt.
Hur vet man att det är bra flöde när det gäller bakåtvänt bottenfilter?

Om du menar hur fort man trycker ner vattnet under substratet så har jag inget absolut svar utan testar mig fram. Jag kör nu med innerfilter som är specat på 500 L/tim. Tror att det går att dra på mer om man vill.

Grejen är när det snurrar så är allt helt stilla och tyst. Det är så jag undrar om vattnet verkligen pumpas ner. Men det tycks fungera bra än så länge. Man får kolla på insuget på pumpen samt lyssna om pumpen börjar låta ansträngd. Tänkte ett tag klämma fast en sytråd i slangen för att se flödet men har inte gjort det än.

Jag menar hur du skulle veta att det verkligen är ett flöde. Som du säger bör det inte låta eller synas när det funkar. En sytråd i slangen låter som en bra ide.

Själv kör jag ett “rättvänt” bottenfilter i 30L volym. Jag använder en Maxi jet 250 (375L/h) som drar vatten genom ett 5cm lager Shrimpsoil. Funkar bra tycker jag.

Jag ska nog testa med en tråd och se hur det fungerar. Men nu ser man redan hur små partiklar fastnar på svampen.
Angående flöde skulle jag tro att ett vanligt bf kräver starkare pump. Det borde vara tyngre att dra vattnet genom botten än att skjuta ner vatten. Det blir lite svårförklarat men jag har fått det föklarat med liknelsen “jmf kraften för att få en cigg att glöda om du suger eller blåser i en tänd cigg” Det är väl samma som att streampumpar som flyttar ett visst antal liter vatten drar mindre ström än motsvarande cirkulationspump.

Det ser väldigt lovande ut :thumbs:
Säg till när du är klar så ska jag komma och kolla :thumbs:

Dags för en liten uppdatering:

Nu har det snurrat på i en månad och och min filterlösning tycks fungera bra hittills. Sedan nån vecka har jag börjat skruva på lösningar att få stabilt surt vatten.
Först pressa jag i fibertorv i ett fack till innerfiltrena men fick problem med att få igenom vattnet. Då kastade jag i alkottar istället. Resultatet blev ok men inte helt tillfredsställande. Vattnet blev svagt surt pH 6.8 men redan efter två dagar låg det på pH 7.2 och vattnet blev lite väl brunt.
Nu har jag gett min fina fibertorv ett nytt försök (just denna torv färgar inte vattnet mycket samt toksänker inte pH) Denna gång rev jag sönder den lite och tog mindre torv samt mer löst packat och nu fungerar det. :slight_smile:

En sak jag upptäckt med mitt filter vilket nog gäller alla filter med lite nivåskillnad är att det är lätt att få en luftbubbla i slangen när man startar det vilket gör att det står still. När man fått bort luften, vilket är lätt att göra genom att vinkla upp slangen lite innan jag sätter ihop den med rört som går ner i botten, så fungerar det bra.

Just nu ska jag mäta pH varje dag för att veta hur mycket och länge torven sänker pH. Efter nån timme låg pH på 6.5 och nu efter ett dygn ligger det fortfarande på samma. Hoppas det inte stiger för snabbt bara. Om det är nån färgskillnad på vattnet så är den marginell.

Liten rapport. Må gott alla :slight_smile:

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Tack för en intressant rapport :slight_smile:

:thumbs:

Vad är det för material som du använder till bottenfiltret och vad är tjockleken på rören. Var finns detta att köpa?:scratch: