Den där lilla godispåsen fick jag oxå när jag beställde.
Har beställt två gånger och fick godis båda gångerna. ![]()
Tror det är nåt han stoppar ner till alla.
Crystal Red/Black karet (flyttade över alla stenar och rötter ifrån sulawesi karet…)
Såhär ser det ut nu… detta är en möjlig kandidat, tänk lite gröna växter i bakgrunden lite mossa på rötterna å soilen? vad tycker ni? det ser lite bättre “live” faktist än på kort…
[attachment=0:2rzdn8at]IMG_8552.JPG[/attachment:2rzdn8at]
Vad är det för rötter du stoppat ner? Ser ut som rötter från vinranka dom är snygga men ack så kort livstid, max 2 år. Hadde sådana förut i mitt hallkar men slängde dem då jag såg att de ruttnade upp aldeles för fort i min smak.
:shock: :shock: :shock: REDMORE -ska det vara
ser riktigt bra ut i karet änsålänge:) Nu fattas där bara räkor och mossa på grenarna:) Ska även jag ta o köra igång lite fler räkkar och köra odling men ändå fint inredda kar. Kommer nog lägga upp en projekt tråd jag med inom en snar framtid:)
Just ja, sådana som flyter i ca 6 månader. :shock: :lol:
Trevligt projekt att följa, posta gärna mer bilder. ![]()
Detta blir kanon… :thumbs:
Vad skall du köra för växter?
Oj, 20 kilo? :shock: Har du hällt i allt det i karet? Hmm, jag kanske borde beställt mer då… :roll:
Det som jag tänkte var att det kändes lite “platt”. Räkorna är ju inga jättar, så jag gissar att när du väl planterat lite så ser du inte ett dyft av de som skuttar runt på bakre halvan. Om du inte har använt all din jord så skulle jag nog försöka göra lite mer backe. Kan vara bildvinkeln som gör det iofs.
Ser fint ut! :thumbs:
GÖR DE!! Men detta är inte för odling… utan mer för att det bara ska va snyggt… jag kommer ju självklart gallra ut “fula” räkor sedan men…
Just ja, sådana som flyter i ca 6 månader. :shock: :lol:
Trevligt projekt att följa, posta gärna mer bilder. :)[/quote:11b4f8t2]
plz plz plz inte flyyta :beg:
Jag kommer skicka bilder hela tiden när nåt nytt händer!
Ingen aning vilka växter det kommer bli… lite java kanske och mossa kanske? har du nåt tips? ![]()
Det är 10kg på en yta utav 60*40cm, ganska lagom tror jag från 2-3 cm i frakant till 5-6 i bakre…
Det är ju lite meningen att jag inte skall kunna se dem för de gillar ju att gömma sig ibland växterna
Nejmen jag kommer ha det ganska så spartanskt med växter… jag kommer ju vilja dölja tekniken lite också ![]()
Tack för alla svar! jätteroligt att få synpunkter och frågor!!
Ha de bäst!
Ny bild…
Jag satte rätterna lite närmare varandra och flyttade stenarna lite närmare…
[attachment=1:3kv1vih2]IMG_8554.JPG[/attachment:3kv1vih2]
[attachment=0:3kv1vih2]IMG_8555.JPG[/attachment:3kv1vih2]
Så jädra snyggt :thumbs:
Det där har du gjort bra.
Ajdå, som vanligt tror jag att jag räknade och beställde efter några glas vin, så det blev ju fel såklart. :oops: Kommer ha 64x30cm totalt i mina kar och tänkte att en säck räckte precis… :roll: Jaja, hört av mig till René nu, så får vi se om jag kan lägga till en säck i leveransen…
Jag tyckte det blev helt klart bättre! Att det blir lite mer stenröse, istället för utploppade stenar, ser jättesnyggt ut. Dock gillade jag nog mer när rötterna stod mer ifrån varandra, lite diagonalt som det såg ut på bilderna förut. Du har ju ändå rätt djupt kar, och jag tyckte det gav mer djupkänsla i karet än när de är i en klump tillsammans nu. Men det är ju ditt kar, så du bestämmer såklart hur det ska se ut ![]()
Hej hej
Tänkte inleda med en status uppdatering (dåliga nyheter).
Mitt ytterfiler som jag beställt utav pwss kom ju bort i posten och de skulle skicka ny på måndag… dvs för 4 dagar sedan… mailade pwss i morse och påminde dem om att det var fredag idag och att jag inte fått något nytt kolli nummer eller liknande.
Det visade sig att de på pwss glömt detta och som ersättning har skickat mig ett eheim 2224 istället för 2222an som jag beställt…
SUCK… JÄ#LA K$K…
Det är bara det att skåpet som ytterfiltret skall stå i är 30cm högt och jag hittade bara ett ytterfilter som kvalade in med den höjden och det var inte 2222ans storebror 2224an…
VAD SKA JAG GÖRA? detta är så pinsamt utav pwss så jag funderar på att ringa dem och be dem stoppa upp filtret i stjärten… Jag menar även om tanken är god så är det faktiskt olika specs på filtrena, utav olika anledningar annars skulle Eheim bara ha en modell utav ytterfilter… Jag sparade 170:- på att beställa ifrån pwss istället för min lokala zoobutik…
TACK :oops:
Ajdå, som vanligt tror jag att jag räknade och beställde efter några glas vin, så det blev ju fel såklart. :oops: Kommer ha 64x30cm totalt i mina kar och tänkte att en säck räckte precis… :roll: Jaja, hört av mig till René nu, så får vi se om jag kan lägga till en säck i leveransen…
Jag tyckte det blev helt klart bättre! Att det blir lite mer stenröse, istället för utploppade stenar, ser jättesnyggt ut. Dock gillade jag nog mer när rötterna stod mer ifrån varandra, lite diagonalt som det såg ut på bilderna förut. Du har ju ändå rätt djupt kar, och jag tyckte det gav mer djupkänsla i karet än när de är i en klump tillsammans nu. Men det är ju ditt kar, så du bestämmer såklart hur det ska se ut
[/quote:34wozv06]
De utplacerade stenarna var faktiskt snyggt live vidvinkeln sabbar djupet i bilderna faktiskt, det är knappt så att man vill skicka bilderna för att det inte ser ut som det gör i verkligheten…
När jag köpte stenarna låg de i tre små påsar och jag la ut dem utan att mentalt bestämma vart de skulle ligga och när jag var klar så tyckte jag, fan det ser ju ganska så najs ut som det gör nu…
Men jag ska pilla lite till det är ju inget växtakvarium som är bökigt att möblera sedan så är det ju inte djupt så det komemr vara lätt att möblera om.
En säck räcker nog absolut endå, skulle du tycka att det var lite för lite så kan du ju grunda med någonting annat, jag tror inte att det blir någon skillnad i vattenkvalitet…
Vad händer?
Hur har du gjort med 2224an?
Jag orkar inte byta… gick i tankarna att såga och borra ut botten på bänken, modda filtret genom att fila bort tassarna på filtret osv men det skulle ändå inte få plats…
Så jag la ner det för stunden och pillade med lite sladdar och såg till min förtjusning att bakom bänken så får det ju faktist platts
behövde bara dra ut bänken 3cm…
Just nu har jag allt för att dra igång det första akvariet… men jag har lagt det ytterligare på is för att jag väntar på en ny beställning ifrån Aquamoos, orkar inte jaga runt på växter och mina zoobutiker har inte det jag vill ha så jag kör därifrån…
Jag skall göra en lite mer avancerad teknik hade jag tänkt för att få fast mossan på rötterna genom att borra och “sy” fast mossan på grenarna… och då vill jag ha allt torrt…
har även beställt aquamoos kopior på ada’s in och utlopps glasrör (vad ska jag kalla det)…
zwei Moss-Mesh 6x8 cm
Fissidens spec.
Mini-Pellia - Riccardia chamaedryfolia
Hemianthus callitrichoides cuba
Lilypipe Wassereinlauf 13mm
Lilypipe Filtereinlauf 13mm
Räkorna har jag beställt utav en riktig räk-schteekare här ifrån forumet…
Grade SSSS - Rosa / 2x
Grade SSS - Vanliga / 2x
Grade SS - vanliga / 4x
Sedan bytte jag två säckar shrimpsoil emot några CB.
Så nästa vecka kanske jag kan hälla vatten i det första… Jag stressar inte med detta ![]()
Sy brukar jag göra (eller snarare fixa med sytråd). men borra har jag inte testat. Hur hade du tänkt göra då? Varför vill du borra?
:thumbs: Det var ett bra val! kan lätt förstöra hela designen om man kör med gröna feta rör i ett annars stilrent kar
uj, du kör på schteek-räker på direkten! :hehe: Jag kommer nog våga mig på någon SS som bäst, men jag är rädd att jag har ihjäl mkt innan jag fattat hur jag ska göra o mata.
Jag väntar också på fissidens. Den ser riktigt nice ut!
Sy brukar jag göra (eller snarare fixa med sytråd). men borra har jag inte testat. Hur hade du tänkt göra då? Varför vill du borra?
:thumbs: Det var ett bra val! kan lätt förstöra hela designen om man kör med gröna feta rör i ett annars stilrent kar
uj, du kör på schteek-räker på direkten! :hehe: Jag kommer nog våga mig på någon SS som bäst, men jag är rädd att jag har ihjäl mkt innan jag fattat hur jag ska göra o mata.
Jag väntar också på fissidens. Den ser riktigt nice ut![/quote:3bm8v92z]
schteek-räker ska de vara för hela slanten
nej men jag har 2 kar sedan tidigare med a-b-c räkor och det går riktigt bra med dem och känner mig säker nog att börja med lite finare räker… det är lite synd bara att detta projektet inte är igång redan så de kunde plaska i schteek karet :hehe:
Jag hade tänkt använda fisketråd, nål och en borrmaskin för att få fast mossan…
tänk dig en gren och så borrar du hål med 1-2cm mellanrum, sedan tar du fisketråden och kör upp å ner genom hålen och tvingar ner mossan så slipper man all tråd som blir synlig runt grenen… jag har snurrat tidigare och tyckte det inte vart så snyggt om man tittar på hur mossan ligger på grenarna i ada tävlingar osv…
En annan teknik jag har klurat lite på är att helt enkelt trycka ner mossa i de små hålen med kanske 5mm mellanrum så slipper man tråden helt…
men då måste man nog öka diametern på borret till 3mm…
men det blir nog att sy, så det blir en rak vin linje på ovansidan roten och inget runtom…
Gillar verkligen din “rothärva” du fått till, duktigt snyggt blir det.
Du verkar ha snurrat mossa förut men inte blivit nöjd. Jag känner igen det från egna erfarenheter.
Såg några japaner snurra mossa (filmsnutt - kommer inte ihåg var tyvärr) och fick lite aha upplevelse. Först skulle jag se till att dina rötter sjunker, koka blötlägg innan. Sedan sätter jag mig bekvämt vid köksbordet med rötterna - mycket mossa - fiskelina. Nu till grejen om du tar eb liten snutt mossa lägger på sen snurrar du av bara den, nu snackar jag om 10-15 varv per cm rot sedan en snutt mossa till osv. När du är klar tänker du tänka vad i helvete ska denna nylon rot verkligen ner i mitt kar? Men tro mig det blir så tätt och fint efter ett tag (första gången jag testade var jag orolig om mossan skulle dö men den klarar riktigt tätt lindning) och fiskelinan syns inte alls.
Nu har jag bråttom men ska fota en rot jag gjorde i sent förra året.
Om du bara lägger lite tunt på undersidan så kommer detta räcka för att dölja linan där.
Men vad vet jag den här borra historien kanske blir grym också men ville bara tipsa om detta sätt.
Ska tillägga att nu när jag står och stirrar kan jag ana fiske linan på undersidan rotgrenen…
Tack för tipset!
Det som jag hoppas lyckas med ,me min teknik är ju just det att inget skall synas på undersidan/sidorna, utan att det skall växa på ovansidan som det hade gjort i naturen ![]()