VITT VIN OCH REEKOR - Projekt nr I

Jag får köra utan glaslister enligt han som byggde karet till mig, listerna satte han dit pga ett missförstånd.

Precis jag kommer köra utan täckglas jag har svårt att få ner tempen hemma hos mig annars…

Aquamoos mailade idag…
Sehr geehrter Kunde,
der Status Ihrer Bestellung wurde geändert.
Neuer Status: Versendet
Vielen Dank für Ihren Auftrag. Bei Fragen zu Ihrer Bestellung antworten Sie bitte auf diese eMail.

Antar att det betyder att sakerna är skickade?
Sakerna ifrån pwss verkar också sitta fast utav någon konstig anledning…

Det ser så ut! kul :slight_smile:

Kommer du strunta i shrimp-soilen då och köra din sand istället, eller kommer du vänta på att dra igång tills du får grejerna från aquamoos?

Fick mail från René jag också idag, eller egentligen igår kväll vid 23) dröjer lite till för mig eftersom min mossa inte riktigt tål temperaturen. Har dock inte fått mina kar ännu, så det är eg inget bekymmer.

Lite svårt att se på bilderna, men kör du karen kloss an? Är inte det lite vanskligt? Kommer själv köra en springa på 1cm mellan karen för att inte riskera ngt.

Jag kommer ju ha två olika biotoper så i en utav dem kommer jag att ha shrimp soilen och i den andra endast det ny inköpta gruset. ett skall jag odla cr/cb i och i den andra suliwesi snäckor plus räkor.

Ja de står kloss an, det vart faktist du ni som väkte tanken om att det kanske inte är världsbäst då rutorna kommer att svikta… jag komemr försöka ljuga till det så att det blir 5mm glipa…

Är så himla nöjd med motten på akvarierna och allt, har blivit extrem sugen på att köra aquascaping i ett utav dem men vet inte riktigt, det krockar lite med räkorna…
Får kanske köpa ett till eller nåt… :hehe:

Trevligt med projekt, hoppas att få se bilder på hur ditt projekt framskrider :smiley: :smiley: !!!

Nu har det hänt lite saker, fick min ramp och mina aquarelle rör…

[attachment=3:qx2ewrnk]IMG_8526.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=2:qx2ewrnk]IMG_8529.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=1:qx2ewrnk]IMG_8530.JPG[/attachment:qx2ewrnk]
[attachment=0:qx2ewrnk]IMG_8537.JPG[/attachment:qx2ewrnk]

Sedan åkte jag iväg och köpte lite stenar och en redmore rot.

Sedan åkte jag iväg och köpte lite stenar och en redmore rot…
Detta är tre kort på “samma” “design” och det skall vara till sulawesi karet, Funderar skarp på att byta gruset emot lite finkorningare och ljusare så att det inte blir sådan kontraster… ganska så onaturligt om det är röda stenar i samma sjö som botten består utav svart grus… Skall även köpa några nävar snäckor att trö över…

Tanken slog mig att jag kanske kommer behöva lite kalk i för vattenkvalitén? eller vad tror ni?

[attachment=2:3rxmy4h2]IMG_8539.JPG[/attachment:3rxmy4h2]
[attachment=1:3rxmy4h2]IMG_8542.JPG[/attachment:3rxmy4h2]
[attachment=0:3rxmy4h2]IMG_8543.JPG[/attachment:3rxmy4h2]

Håller med om färgen på gruset…är inget jätte fan av engelsk sjösten men det borde passa utmärkt till dina större stenar.
Kalken kan du lösa genom att köpa sköldpaddor…nä ite riktiga utan kalksköldpaddor som brukar finnas bland reptiltillbehören. Dessa slänger man i 1 av sen när den löst upp sig är det dags för en ny. De är inte så snygga i karet men du kanske kan gömma dom bakom en sten eller något. Jag använder dom till mina äppelsnäckor och de har inte haft några skalproblem sen jag började med dom.

Snyggt! Blir så avundsjuk.
Vill oxå sätta igång ett nytt kar. :frowning:
Men har varken platsen eller pengarna…

Det här blir fina grejer :slight_smile:
Håller med om gruset. Finkornigt ljust skulle nog bli fint.

Hur tänkte du praktiskt lösa värmefrågan? Du ska väl ha typ 29grader i sulawesi och 20-24 i cr/cb? När de står så nära kommer väl sulawesikaret att värma upp det andra lite gissar jag. Hade du tänkt köra med ngn fläkt eller liknande?

Jag tycker stenarna och grusen passar bra ihop…även med roten…tycker denna bild
IMG_8539 är bäst. Bra att utgå från vänster(sett framifrån.) och sedan låta den spretiga delen liksom glida ut till höger…(som den står nu)
Fast jag tycker det ser lite utspritt ut…jag hade nog försökt samla alla stenar som ett stenras tex under eller i anslutning till roten och sedan haft öppna ytor med grus eller lite snäckor liggande…

Växter??

Men det är bara mina tankar… :slight_smile:

Jag är bered att ställa mig i ledet till dem såm ogillar engelsk sjösten, har kört med det sen att jag började med akvarium och jag spyr över engelsk sjösten numera…
Då skall jag absolut köra med de här kalksköldpaddorna! Tack för tipset!

Plats kan man skaffa och när det gäller pengar är det PRIORITET som gäller :hehe:

Värmefrågan ja :shock:
De står med 5mm glipa nu och jag tror att jag kommer kunna ha en 6 graders diff melan karen med hjälp utav doppvärmare och öppet fönster :slight_smile:

Just i detta karet så kommer det inte finnas växter då de antagligen inte skulle överlevt :frowning: ett ph över 8 och 30 grader varmt är inget som växter brukar digga:( sedan att jag inte kan köra med co2 eller näring så blir det riktigt svårt… Javan brukar dock tåla lite gran det är ju ganska bra belysning ändå…

Jag tror faktiskt att jag kommer köra på ngnt liknande som jag har nu faktiskt, jag kommer behålla gruset då jag faktiskt inte orkar åka och byta den eller köpa nytt… detta karet kommer ändå bli extremt lätt att om designa då jag inte behöver tänka på växter eller liknande. Tack för tipset ang stenröse i anslutning till roten det ser ju faktiskt ganska bra ut… :thumbs: ska köpa lite mer sådana där stenar faktist…

Fick brev ifrån Tyskland idag 8)
20kg shrimp soil
1 håv
1 burk Mosura Exel
1 burk easy life

[attachment=0:6jta2ljv]IMG_8544.JPG[/attachment:6jta2ljv]

Fick du med Haribo godis i Tysklands paketet :smiley: :wink: :smiley:

Jag har ju 30+, Ph 7,5 och Kh 8, mina växter tycks trivas, dom har funnits i karet sedan innan jag bytte till kattsand och åkte i igen, det finns en hel del växter som trivs i det vatten jag har. Ska montera Pellia på några stenar i morgon och stoppa ner i karet, enligt Tropica så klarar Pellia upp till 30+ så det ska allt testas :smiley: :smiley: !!!

Ahh, antagligen tror de att en liten påse Haribo är plåster på såren för 2-3 veckors väntan men icke… skulle köpt allt ifrån Ebishop.se om han bara fått in soilet men jag kunde tyvärr inte vänta :frowning:

Omöjligt är det ju inte men jag har säkert bränt 5 siffriga belopp på växter genom åren och det jag har lärt mig är att jag köper inga växter för att testa i ett sådant här vatten, utan jag flyttar ifrån det andra isf i takt med att det frodas i dom andra :slight_smile:
Men jag ska testa med Pellian! Tack för tipset!

Oj seriöst jag trodde det var en påse som du köpt själv och smaskat på medans du öppnade paketet. :shock:
Om de nu ska skicka med en påse godis som plåster på såren så ska det ju iaf vara 1kg påsen med haribo de har i Tyskland :roll:

Ja jag väntar också på soilen ska komma till ebishop sen ska jag köpa det med. Easylife i stora flaskor har vi som tur är hos djuraffären några gator bort från mig :slight_smile: