Vita "tofsar" på körsbärsräkorna

Tänkte mest hur firrarna tål behandligen, har L-malyngel i ett kar där jag skulle behöva medicinera nämligen men har inte vågat göra det än pga. ynglen.

I akvariet jag medicinerade med fisk i har jag Trigonostigma espei, Ancistrus(ungdjur) och ett fåtal Neolamprologus marunguensis yngel (endast tillfälligt). Jag har ingen koll på L-malar så du vet säkert bättre om de tål behandligen bättre/sämre än de firrarna. Det är ju en väldigt kort behandling, endast 6h innan man ska byta vatten.

Åh så skönt för dig. Nej jag är inte alls avundsjuk. :stuck_out_tongue:

Jag har mellan 24 och 27 grader (varierande på innetemp i huset och natt/dag). Hm. Vet inte vad du menar med bruttovolymen men är det akvariets volym? I så fall nej, akvariet är 200 l och jag medicinerade vattenvolymen, dvs tog först ut 75 l och sparade och medicinerade resterande 75 l. Är det fel, är det bruttovolymen jag ska medicinera? Och kan det flyta runt nån jävla parasit i det sparade vattnet som då undkommer medicineringen? Jag kör ju väldigt sparsamt med vattenbyten, har märkt att det funkar bäst i mitt kar, och efter medicineringen och allt nytt vatten har det totalt exploderat alger på grund av rubbningar. Jag vill absolut inte byta ut 80% vatten till nytt, och det två gånger dessutom.

Ok, då borde inte temperaturen ställa till med några bekymmer för dig när det gäller 7 dagars intervallet i alla fall. Jag medicinerade hela akvariets volym då är jag säker på att jag inte tagit för lite i alla fall och många gånger är det faktiskt tänkt att man ska medicinera för hela akvariet och inte för den faktiska volymen. Det är givetvis inget att rekommendera i extremfall när man har väldigt mycket sten tex, men i allmänhet så är det ingen fara att göra så. Jag fick inga problem med varken räkor, snäckor eller fiskar.

Jag tror tyvärr att det blir svårt för dig att använda denna medicin utan att göra stora vattenbyten tyvärr. Speciellt om du ska medicinera 2 gånger så är ju det viktigt annars kommer du att ha en väldigt hög dos i akvariet efter den sista gången. Jag bytte bara 50% efter medicineringen jag vågade inte byta mer. Det har fungerat bra men jag medicinerade bara en gång som sagt.

Hoppas du blir av med dem!

Jag har inga L-malar i mitt men Mosaikgurami, Otocinclus och Kardinaltetror (och en jävla massa snäckor) - inget av dem påverkades alls vad jag kunde se.

Stora vattenbyten måste jag göra, men det är skillnad på att byta ut 80% av 150 l och 80% av 75 l (som jag kan göra om jag sparar vatten).

Kanske ska höja dosen lite, men det känns läskigt. :slight_smile: