Vita "tofsar" på körsbärsräkorna

Vissa av mina körsbärsräkor har fått vita “tofsar” mestadels i “pannan” mellan ögonen (ser ut som att de har en liten peruk) men vissa också framför munnen där spröten börjar. Vad i all sin dar är det för något och hur råder jag bot på det?

Hoppsan, ja. Du har gått och fått scutariella.
Botemedel:
http://www.redbee.se/showthread.php/7281-Behandling-av-sugmask-(Scutariella)-eller-egelbefall-p%C3%A5-skaldjur

Personligen så tog jag en kaffekanna i glas och slängde i ett par matskedar salt. Sen i med samtliga räkor, lät gå i några minuter tills jag sett att botten kryllade av maskar. Sen håvade jag upp räkorna igen, tömde ut vattnet och upprepade tills inga fler maskar syntes.
Sen blandade jag en ny, svagare lösning, och lät räkorna gå kvar över natten däri.

Men det är känsligt att hålla på med salt sådär, så jag rekommenderar jens tillvägasätt.

Whaaaaaat? Var fan kommer de i från? (Ursäkta svordomen men jag har haft samma invånare hur länge som helst…).

Problemet är att de går i ett 200 liters akvarium med full inredning, fiskar och amano - det är en omöjlighet att plocka upp dem en och en utan att riva ut allt.

Det funkar inte att behandla hela karet med ektozonsalt? Eller sugmaskarna kanske inte dör av det utan bara släpper?

Herreminje… Mycket ska man vara med om.

Tack för svaret!

Testa att ha salt i hela karet om du inte har några fiskar som är känsliga för det. Jag letade efter någon som testat hur mycket salt räkor tål men jag hittar inga exakta mått. Jag har haft räkor (crystal, körsbär och amano) i vatten med 1g salt per liter vatten i en vecka utan problem. 1g grovt havssalt (köpt i vanlig mataffär) som jag använde vägde drygt 1g per ml så en matsked till 15L vatten använde jag.

Testa om det hjälper och säg hur det gick. Jag föredrar att inte använda mediciner om det går att undvika så jag skulle använt salt om jag vore i din sits. Det svåra är som sagt att det inte finns någon information om hur mycket salt sötvattenräkor tål. Enda sättet att få ändring på det är om vi testar och är noga med hur mycket vi använder och sedan berättar det för andra.

Lycka till och håll oss uppdaterade :slight_smile:

Tack för svaret.

Jag ska fundera lite på det här, är fortfarande så paff och fattar inte hur de kommit in i karet. Ska försöka läsa på lite om både dessa äckliga maskar och salt kontra räkor och försöka komma fram till sen hur jag ska göra.

Om någon kan får de gärna svara:

• Hur fungerar de här scutariellorna? Ägg lägger de alltså men hur utrotar man dem ur kar inklusive ägg etc, livcykel etc?
  • Har förutom körsbär och amano även kardinaltetror, otocinclus (har bara sett en sista tiden dock så resten har väl dött antar jag men jag har inte hittat dem döda och det brukar jag göra) och mosaikgurami. Ingen av dessa borde väl vara känsliga för salt? Växterna däremot lär ju inte jubla…
  • Går det att använda ektozon i stället för “vanligt” salt? Har fått för mig att det är lite “snällare” men det kanske är fel?
  • Hur mycket salt i ett 200 liters? Räknar man på volymen på karet eller liter vatten (ca 150).
  • Har hittat några döda körsbär sista veckan - kan det bero på det här?
  • Drabbar scutariella även övriga räkor/fiskar?

Oh boy.

Alla mina växter klarade sig finfint. Ektozon är bara att kasta pengar i sjön, det är i princip vanligt salt fast mycket dyrare. Har du köksvåg så kan du använda det, då kan du använda den dos jag använde, annars får du testa själv hur mycket ektozon de tål.

Enligt den dosen jag använde så skulle du använda 2dl grovt salt till ditt 200l, men i och med att det packar sig tätare i ett dl-mått än i ett matskeds-mått som jag använde så skulle jag väga upp 200g eller “fega” och dosera 1.7-1.8dl i ditt. Håll ordentlig uppsikt på dem närmsta tiden efter du haft i salt, alla mina såg helt oberörda ut men jag kan inte garantera att dina gör det.

Minns jag rätt är guramis känsliga mot salt?

Jag tvivlar starkt på att bara salt ska räcka i akvariet. Detta kräver i regel punktbehandling.
Ingen aning var de kommer ifrån. Det fungerar antagligen som med planarier. På något vis ligger “sovande” celler någon stans som sen utbryter vid dåliga vattenvärden eller liknande.

Att göra som jag eller Jen skrev, eliminerar det hela. Det är “bara” att upprepa om någon månad för säkerhets skull. Tyvärr är jag inte väldigt isatt i livscykeln hos masken…
Det smittar alla räkor. Dock ej fisk, vad jag vet.

När man googlar så finns de på fisk med tydligen, jag har aldrig råkat ut för dessa parasiter men jag skulle nog göra som Jen i alla fall för att vara på sära sidan, men kan man inte använda medel som funkar mot planarier med då?

Vad baserar du det på? Flera parasiter går att bli kvitt med endast salt, varför skulle det inte fungera på dessa? Vad menar du med “att det i regel kräver punktbehandling”? Det krävs bara att man kommer upp i tillräckligt hög salthalt och jag har inte hittat någon information på exakt hur mycket salt det är. Har du?

Jag hade inte några tussar på räkorna, jag hade såna som du hade dynamitella. Jag har inte sett några sedan saltet men jag vågar inte ropa hej än, det har bara gått 1 vecka sedan jag slutade med salt så jag får vänta ett par veckor till och se om de kommer tillbaka men än så länge verkar det fungera klockrent som sagt.

Ingen som har tagit någon bild på sina drabbade räkor?

Planarierna dör av salt det har jag testat då jag hittade dessa gynnare i mossa jag köpt:)

[b]mizzive[/b] - Om man googlar scutariella får man upp väldigt bra (obehagliga) bilder.

Till OP - jag hoppas du blir av med dom! Blir planen att salta direkt i karet?

Jag säger det eftersom det krävs att man mer eller mindre omvandlar karet till bräckvatten. Här hemma krävdes det 4 matskedar salt på några få liter vatten bara för att maskarna skulle hoppa av. Ytterligare en matsked för att de skulle dö omedelbart.
Och det är knappt att räkorna själv överlevde den salthalten.

Jag provade först att salta karet med en matsked per 10 liter, men det räckte inte.

Hur länge väntade du med 1 matsked på 10l? Jag har ju som sagt använt en matsked på 15liter under en vecka och det verkar ha funkat. Kan inte se några nu men jag ska vänta ett par veckor till och skriva här hur det gick. Glömmer jag det så får någon gärna påminna mig :slight_smile:

Att ta ut dem och ge dem ett saltbad ser inte jag som ett alternativ när det gäller räkor, stor chans att någon klarar sig i akvariet, antingen i gruset eller på någon liten räkling som man missar. Skulle det visa sig att detta inte funkar så blir det nog till att köpa medicin.

Tack för diskussionen, jag läser den med intresse.

Vet inte än hur jag ska göra. Eftersom jag är total novis när det gäller dessa maskar och vad som tar kol på dem, salt kontra räkor etc så ska jag försöka hitta något “svar” på hur jag bör göra innan jag sätter igång.

Jag kan tänka mig att hämta upp dem jag ser men eftersom det är ett 200-liters akvarium fullt med växter, rötter och stenar så tror jag det blir en omöjlighet att få upp alla på en gång. Salta i akvariet är ett alternativ men då är frågan hur mycket räkor och mina mosaikguramis tål (jag körde dock en saltvända för några år sen och då gick samma guramis i karet och överlevde).

Fortsätter kolla om jag får några bra svar här och ska se om jag kan googla fram något handfast i kväll annars.

Råd mottages tacksamt!

Just nu lutar det åt att jag häller i ektozon i karet (har ektozon hemma), frågan är hur mycket jag vågar ha i?

Har nu haft i 6 tsk (står 4 tsk/100 l vatten) och jag kör på vattenvolymen i stället för karets storlek. Funderar på att även punktbehandla angripna individer som dymanitella beskriver när jag matar imorgon (då kommer de fram och käkar pellets).

Största skillnaden till idag är att räkorna gömt sig, de mår kanske inte bra av saltet. De jag hittat idag med maskar saltbadar jag. Har kanske 2 l vatten från karet och 1 l kranvatten plus 1 tsk ektozon. När man stoppar i räkorna släpper maskarna rätt omgående och sen tar jag tillbaka räkorna. Hoppas att saltet i vattnet i karet ändå gör att maskarna jag inte får tag på inte trivs och till slut dör - kan man hoppas på det?

Jag “kapar” tråden lite.
jag har misstänkt dessa maskar hemam med, tyckte mig se en vit grej på 2 räkors huvud.
så jag tog 1 liter vatten i 1 matsked salt o lät dem vara där några minuter.
Sen över till 0,5 liter vatten med ca 1 kryddmått salt i, de fick simma några minuter där med o sen ver till osaltat vatten (har så mycket snäckor i själva karet så vill inte salta där).
Men jag kan inte se några maskar på botten av bunken, gjorde jag fel eller hade jag inga sånna maskar helt enkelt?