Här kan jag se dem när de släpper men sen är de ytterst svåra att se då de är så himla små. Jag ser dem inte alltid när de släpper heller, men jag ser rätt tydligt på räkan när de inte längre sitter kvar. Ibland kan maskarna dock kräla runt på räkan en stund och då syns de också. Men jag ser inte heller maskar på botten (genomskinlig lite gulnad plastbunke).
I övrigt kan jag rapportera att saltet i karet inte gör någon skillnad, det är baden som tar kål på maskarna. Men jag börjar känna mig rätt uppgiven för det kommer fram räkor varje dag med “mask-peruker”. Eftersom karet är så stort med så många skrymslen att de är gömda antar jag att de smittar varandra hela tiden och jag vet inte om jag någonsin kommer få bukt på problemet på det här sättet.
Låter som att det kan vara samma men jag vill helst inte ha axilur i karet, har helt fullt med snäckor (skräpsnäckor iofs men om de dör allihopa lär det inte bli hälsosamt i det karet.
Jag får fundera, det här håller ju inte. Medicinera alternativt salta karet betydligt hårdare och hoppas på att det håller.
Har du testat Eay Life Multcura?, den tar ju parasiter på fiskar så varför inte på räkor också då, jag har medicinerat mina fiskar med det och har även räkor och snäckor i samma kar och det var inte en enda räka eller snäcka som dog av det, men parasiterna på fiskarna försvann:)
Jag har inte provat någon medicin alls, ville försöka undvika det och klara mig på salt men det känns lite hopplöst nu. Är det den medicinen som tar dessa parasiter? Vill gärna veta vad jag ska fråga efter innan jag kommer till djuraffären då jag upplever att de inte alltid har koll på vad räkor tål.
Jag undrar också efter att ha läst andra tråden, det är inte bara de maskar man ser på huvudet utan det kan också finnas fler maskar under skalen på räkorna som man inte ser? Nu har jag ju badat de jag sett med “peruker”.
Den är ofarlig, jag har ju själv medicinerat mina guppys med den och jag har räkor i alla kar här och guppys i de flesta räkkar, inte ens snäckorna påverkas av detta så det är lugnt.
Jag vet inte om den tar denna parasit men jag tycker det är värt ett försök i alla fall och den innehåller inga skadliga ämnen:)
Sanna: Av ren nyfikenhet, hur doserade du det till akvarierna om det egentligen är till katt? Bra att veta om olyckan är framme.
Jag har fortfarande inte sett till några parasiter sedan jag slängde i salt, men jag har inte samma parasit som vickson. De jag hade var de som kryper in i skalet tror jag. Jag såg i alla fall inte till några utan på räkorna förutom när jag hittade någon död (och parasiterna behövde flytta).
Axilur tar död på snäckor så ska ni köra med det plocka ur ALLA snäckor. Tog dör på planaria med flytade axilur (för hund o katt) sen körde jag stora vattenbyten o körde aktivt kol osv o se tillbax med snäckorna med de dog ÄNDÅ så fick starta om karet totalt så inte axilur i kar med snäckor.
Jag har dessa maskar på mina körsbär, såg inga maskar släppa från räkorna men räkorna var sen fria från maskarna, nu är de dock tillbax så jag provar med saltbad igen nu o funkar det inte så kommer jag köra med nån medicin.
Verkar ju som det bara är de maskar PÅ räkan som dör av saltet men inte äggen I räkan så nån som vet hur ofta man måste köra saltbaden för o se tills å det är borta helt?
Jag har använt flytande axilur och utrotat planaria och hydror. 1ml /40l vatten. upprepa efter 3 dagar, vattenbyte efter 7 dagar. Hydrorna är känsligare och där räcker det med en behandling. Inga räkor dog under min medicinering, men har man mycket planaria kan de döda djuren försämra vattenkvalitén så man måste kolla noga och avgöra själv när det är dags för vattenbyte. Det är alltid riskabelt att störa balansen i akvariet och jag tycker att medicinering ska undvikas så länge det är möjligt.
Jag har beställt Sera´s Tremazol enligt länken från Dynamitella. Tyvärr kommer det inte hem förrän i mellandagarna men jag hoppas att det tar bort skiten en gång för alla sen.
En fråga som jag hoppas någon kunnig kan svara på!?
Imorgon är det dags för medicinering. Efter medicineringen ska jag byta ut 80 % av vattnet. Jag undrar om jag kan spara typ 75 liter av akvarievattnet i dunkar, medicinera de ca 75 l som finns kvar (för jag antar att man ska medicinera vattenvolymen och inte akvarievolymen) och sedan byta ut 80 % av det medicinerade vattnet mot nytt och ha i de 75 sparade litrarna i dunkar? Hur funkar de här parasiterna, lever de (inkl äggen) även “löst” i vattnet eller sitter de alltid på värddjuren? Jag kör i stort sett low tech med väldigt sparsamma vattenbyten och är lite orolig för vad som händer när man drämmer iväg 2 x 80 % av vattnet på en vecka.
Jag ger upp, det försvann ett tag efter att jag hade slängt i salt men nu är de tillbaka på nästan alla räkor. Jag vill inte experimentera mer hur mycket salt räkorna tål i akvariet så jag har beställt sera tremazol nu.
Så sammanfattning, jag testade 1g salt per liter vatten. Parasiterna försvann först men kom sedan tillbaka så skulle man vilja försöka med salt så krävs det antingen mer salt, eller en längre behandlingsperiod, jag hade så hög salthalt i en vecka.
*Edit Förtydligande: Jag hade inte vita tofsar som vickson utan jag har som små vita prickar innanför skalet på räkorna.
Jag behandlade i söndags. Gjorde så att jag sparade 75 l vatten i dunkar (eftersom man kan ta ut drabbade individer och medicinbehandla i annan balja drar jag slutsatsen att det är okej och att det inte är själva vattnet som måste medicineras). Sen medicinerade jag för återstående 75 l vatten i 6 h (herrejävlar vilket skvalande i vardagsrummet, man är konstant pissnödig). Därefter bytte jag ut ca 50 l av kvarstående vatten mot färskt och fyllde upp med mina sparade 75 l. Efter det har jag inte sett en mask någonstans. Jag gör ändå om proceduren idag (egentligen ska det vara efter 7 dagar vilket är imorgon men eftersom vi ska bort då blir det idag i stället, hoppas att det inte ska spela någon roll) och hoppas på att slippa skiten för tid och evighet efter det. Har inte märkt något negativt på varken räkor, fiskar eller snäckor efter första rundan.
Och nu är de #¤%&%¤#?&!"#?/% maskarna tillbaka. :evil:
Antar att jag får köra nya medicinvänder vilket är skitkul i ett stort akvarium. Kanske får ta tre rundor i stället för två denna gång? Men vad är bäst i så fall, att köra med 7 dagar emellan i tre veckor eller att tex köra 5 dagar emellan eller helt enkelt ta en extra vända mitt i vändan? Någon som har erfarenhet av hur dessa djur fungerar?
För mig fungerade det faktiskt klockrent med sera tremazol, än så länge i alla fall inte ett spår av en parasit. Jag behandlade faktiskt bara en gång i och med att det stod att man bara skulle medicinera två gånger på gälparasiter har jag för mig. Jag hade inte en aning vad mina räknades till så jag testade med en gång och det verkade fungera. Mina är ju dock inte samma sort som dina vickson så dina kan mycket väl behöva flera behandlingar. Vad har du för temperatur i akvariet? Anledningen till att man ska medicinera två gånger är troligen för att medicinen inte dödar alla parasiter i alla stadier, vissa parasiter kan överleva i ett specifikt stadie (låt oss säga att det är innan de kläckts). Därför väntar man några dagar tills de kläckts och medicinerar sedan igen för att ta död på alla. Det stod att man skulle vänta 7 dagar på förpackningen, det har säkert med parasitens livscykel i 25 grader (normal akvarietemp) att göra, har man lägre så tar det längre tid för dem att utvecklas och har man högre temp går det snabbare. Att du bara väntade 6 dagar tycker jag inte borde spela någon jättestor roll så länge du inte har det rätt kallt i akvariet. Medicinerade du full dos på brutto volymen eller tog du lite mindre?