Vår nya akvariekällare :)

Tack allihopa! :slight_smile:

Nu har vi fått igång den sista ställningen också och iaf. 7st av de karen blir rena räkkar :slight_smile:

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Jag är imponerad (och avandsjuk). Väldigt snyggt!!

Jäklar vad snyggt och prydligt det var i akvariekällaren och klart jag inte är avundsjuk:thumbs::D!!!

Kanske skulle röja ur klädkammaren fast det skulle bli minimini…

Sjukt bra! Grattis :slight_smile: :thumbs:

Grymt bra jobbat! :smiley:

Skit fint.:smiley: Skulle man bara haft en liten kyl och en kok platta hade jag lätt kunnat bo i det rummet:thumbs::thumbs:
Vill också ha ett sånt fint räk rum :scratch::wink:

Tack så mycket! :smiley: När nästa lön kommer blir det att köpa lite nya räkor! :slight_smile:

En liten uppdatering på hur det går/gått under sommaren hade varit intressant. Vad har du för ventilering.
Då det är en källare, så undrar jag hur uppfattar du att fukten och värmen påverkar så här sommartid. Och om det är många lysrör till karen, vad uppsakattar du ha för energiförbrukning till rummet.
Har du dränerat bra, eller tränger fukt in genom väggen? Jag har själv lite kalk fläckar på väggarnas nedre del som utsöndras då fukten tränger igenom sommar som vinter.

Många frågor, men det vore kul att höra hur andra har det.

H.

Herregud så fint!
Blir riktigt avundsjuk och funderar på att snatta avelskatternas hangout-rum/parningsrum/kattungerum och göra om det till akvarie/terrarie-rum…

En liten uppdatering då :slight_smile:
Vi har ingen mekanisk ventilering utan det är endast självdrag där nere i källaren.
Nu när vi har tropiskvärme med hög luftfuktighet ute så har vi det även i källaren och ligger då på strax över 70% i luftfuktighet där nere.
Vid lite mer normala väderförhållanden så ligger luftfuktigheten där nere på 40-60% ungefär (vintertid runt 40%).

Vi har inga problem med att det tränger in fukt genom väggarna, det var fuktigt i ena hörnet när vi flyttade in men efter att vi drog loss vävtapet och målade med silikatfärg så har det torkat ur.

Energiförbrukningen hmm, ja… Det är 30w lysrör x 24st (tända 10h/dygn), sen har vi en sidkanalare på 120w som driver alla karen med luft. Några powerheads här och där hos de som har behov av det.

Vårt största problem var när akvarierna började läcka ett efter ett. Tyvärr är det dåligt silicon i alla som vi drog igång direkt vid flytt så det är ganska många som börjat läcka. Vi försökte ligga steget före ett tag men det gick inte till slut.

Och en färsk bild på hur det ser ut där nere också, ett omsiliconat kar syns på bilden. Det ska fyllas igen om ett par dagar :slight_smile:

Ser riktigt bra ut, blir avis.

Tack Tommy! :slight_smile:

Kanonfint har du fått till det ju :thumbs::thumbs:

Tack för uppdateringen. Ser ut som ett mysigt, 24 kanals tv rum, hehe.

synd på alla läckage, hade dem stått tomma en längre tid eftersom dem läcker.

Jag har ju mitt rum i pannrummet så det blir väldigt varmt där vid sådana här temperaturer, dessutom har jag lysrör som värmer upp med flera hundratals watt extra.

torrt har jag såklart för att det vädras friskt hela året, men kalket kryper ut ur putsen längst ner på väggen som är utåt, vilket gör att putsen på väggen är porös och vill falla isär.

H.

De stod tomma utomhus när vi köpte dem, det framgick tyvärr inte hur länge de hade stått då säljarna hade köpt/fått dem av en djuraffär för att sälja vidare. Det var enligt säljarna bra silicon osv. och vi kände på det och det kändes bra men så var tydligen inte fallet. Drar man med fingret på siliconet i de kar som läckt så känner man att det inte sitter något vidare.

Nu är rummet ommålat osv. Men det fanns inga synliga kalkfläckar innan målning, finns inga än heller och väggarna är inte porösa än heller :slight_smile:

Kanon snyggt:thumbs:

Extra fint med sitt platsen i mitten:D

Tack så mycket! :slight_smile: