Vår nya akvariekällare :)

Då vi precis köpt ett hus så blir det dags att utöka lite då vi har ett litet passande rum i källaren som på inflyttningsdagen såg ut såhär

Efter några dagars arbete med att riva ner vävtapeten, spackling, slipning och målning ser det ut såhär :slight_smile:

I tisdags var vi iväg till Orsa med en liten flyttbuss och köpte oss en ställning med 30st 152L kar varav ganska många var delade.

Lite av karen på vår uteplats, ganska skitiga

Och plockepinn ute på gräsmattan

Efter lite avsköljning av ställning så kunde vi börja montera ihop den lite samt sätta dit avloppsrör då det är aurovattenbyte och alla karen borrade för avrinning längst upp i bakkant gömt bakom filterhörn.

Igår började vi ställa in lite kar i ställningen också

Och på kvällskvisten några till, samt provfyllde och kollade hur avrinningen funkade, vilket funkade finfint

Så idag blir det till att fortsätta lite :slight_smile:

Ser ut att bli sk’tbra! :thumbs:

Är det där man hamnar som räknörd i efterlivet?

Snyggt, det här ska bli kul att följa :slight_smile:

Jag har gjort samma sak och vet hur mycket jobb det är att skrapa bakgrunder och kar. Själv är jag allergisk mot den blå bakgrunden som alla kar hade på 80talet.

Kör du den gamla belysningen? eller ny?

Oj vilken tur ni har är inte als avis näää då:thumbs:

Det blir ju hur fint som helst ju:thumbs:

När vi är klara kommer vi använda 24st av de 30 akvarierna då vi inte får plats med de resterande (När allt väl är uppe kommer minst 12st 75L kar vara rena räkkar eftersom vi även kör L-malar). Just nu har vi 18st uppe (bara testat att fylla vatten i ett tvådelat än) 10st som är 152L och 8st är tvådelade 152 (dvs. ca 75L/kar och blir då 16st i antal).

Eftersom vi flyttar samtidigt så kommer vi använda de fula blå bakgrunderna och belysningen som följde med ställningen för att spara lite tid. Alla fiskar/räkor går kvar i vår lägenhet fortfarande :slight_smile:

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Jag tittar. läser och bara njuter! Stort grattis till nya huset och akvariekällaren. :heart:
Jag är helt övertygad om att det kommer bli toppen! :thumbs:

Vadå inte plats :slight_smile: Ni har ju massor av tomt utrymme i mitten på rummet :wink:

Det är ju bara att ställa 2 ställningar med kar med baksidorna mot varandra mitt på golvet ju och ändå finns det gott om plats att arbeta med karen, eller är det kommande dansgolv där:D?

Haha jo jag vet, men där ska det vara någon typ av sittplats är det tänkt :slight_smile:

Vi har bara tänkt köra efter väggarna :stuck_out_tongue:

Fyfan vilket jobb:D Fortsätt uppdatera me bilder! Alltid kul att se!:lol:

Kul projekt! Kommer att följas.

Spännande projekt! Ska bli kul och se resultatet när det väl är klart.

Såg dina andra ställningar/akvarium och inredningen där var ju hur snyggt som helst! :slight_smile:

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Hmmmm… vi ska ju göra iordning ett större rum i källarn.
Kanske va akvarium det skulle bli. :lol:
Avis så jag blir :mrgreen: är jag.
Ska bli kul att se hur det blir.

som nybörjare är detta projekt faktiskt ganska ballt att följa och kan bara säga snyggt jobbat och ska bli kul att se hur det blir i slutändan :thumbs:

Inte alls avis!
Vill både ha hus å sådan rum med massa kar!
Kommer tyvärr ändå försöka följa detta projekt fast det kommer vara jobbigt och kul samtidigt! =)
Grattis till huset och ert lilla rum!

Mvh Markus

Hehe ja du Markus var ju hemma hos oss i lägenheten härom veckan och såg vårt gamla lilla rum, det här är iaf minst dubbelt så stort så det får plats lite mer :stuck_out_tongue:

Kommer en update senare idag, börjar nog flytta lite fisk idag :slight_smile:

Jätte fint! det blir roligt att följa.:thumbs::thumbs::thumbs:

Jag tror att en eller två knarrande rottingstolar med pösiga dynor borde höra till inredningen.
Mycket avis, jag fick jobba mycket mer innan jag kunde installera mina kar i stallet.
Och det blev inte alls så snyggt och cleant, mer bilder pls.
(Mina kar är både olivgröna och 80 tals blå, för mycket jobb att skrapa bort det blå)

Kul projekt som jag ska följa. Speciellt då jag själv håller på med ett om än mindre med endast 9 styck 84 liters. Självklart med blå bakgrund…

Frågan är vad man ska ha istället för blå bakgrund om man nu skulle orka med att skrapa bort den?

Lycka till!