Imorse när jag gick förbi akvariet så blev jag mycket förvånad när jag såg denna rackare. Han verkade sträcka sej efter ett ärtskal. Gör han någon skada? Han var ganska snabb - ungefär som en vanlig daggmask när jag tog fram kameran.
Nu är frågan: Vad är det? och vad ska jag göra åt det?
Såg nästan ut som en daggmask med , du får väl fiska upp den. Har du köpt/hittat något nyligen som du stoppat ner i karet? den kan ju inte kommit dit utan hjälp.
Skulle också tippa på något slags igel för en daggmask kan det inte vara för de drunknar i vatten efter mycket kort tid. Fånga upp den och stoppa den i en burk med vatten, drar den i hop sej rejält så är det nog just en igel hur den nu kommit dit:o!!!
hahaha :lol: så fint sällskap du fått i karet :evilgrin: ser ju ut som en daggmask på bilden men borde va en igel då den kryper under soilen. daggmask som hamnar i vatten brukar krypa fram på botten och dö efter några timmar…
Akvariet står högst upp på ställningen och sonen har sitt akvarium längst ned så jag tror inte han har stoppat i den. Han är alldeles för absorberad av tv-spel.
Nu har jag gjort ett försök att fånga den MEN det enda jag åstadkom var londondimma i akvariet Räkorna tyckte det var spännande i alla fall.
Du kanske skulle pröva med en pinnset av något slag och försöka få tag i den på mitten innan den hinner undan, vet inte om det fungerar men det skulle inte röra upp vattnet så mycket:?!
Jag har aldrig sett den tidigare så förmodligen får jag gräva upp den. Jag ska prova att plocka ut allt som är löst och sen mata på det vanliga stället och se om jag kan locka dit den.
Kolla först vilken håll huvudet är åt, det ser du enklast att det brukar komma små bubblor från en ände det är bara “luft” där har du baken, sen får du ta sughäverten/slangen och försöka placera den framför huvudet (när det är lokaliserat) Och försök sug in den och vola´ han får en fin bassäng i vitporslin och sen får åka äventyrsbad.
Jag fick en sån precis som majki01 skrev. . . vilket bry det var att fånga den . . men jag väntade tålmodigt och tog den med havet … hade den i en burk i en dag eller två sen fick den åka kommunalt vattenäventyrsland . . inte sett några nya sedan dess