det är ingen igel… Det är en daggmask haha… någon som måste varit rolig och stoppat ner den i karet ![]()
kan vara så att den överlevt i vattnet efter som den hållt sig under jorden och soilen innehåller MYCKET luft…
Finns det inte vattenlevande maskar också, jag tror jag har hört talas om det men det går ju att googla:D!!
ser onekligen ut som en mask :shock:
Efter en del googlande har jag kommit fram till att det ÄR en mask. Det finns över 200 olika arter av marina maskar. De är tvåkönade och om de har fått det breda bandet som min mask hade så är de könsmogna. :o Hmm - nej jag hade nog bara en… Det finns nog inga kvar i solien…
http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0597/0597_5.html
hmm, läskig.
men saga, vad står det om dem, är de skadliga för resten av akvariet på något sätt? stressigt om de förökar sig själv,a hoppas du fick upp den i tid!
Det stod massor om dem. Kolla länken ovan. Jag har inte sett några fler ännu - men håller de sej nere i soilen så syns de ju inte. Jag har jättesnygga gula räkor i den burken, men det har inte blivit så många räklingar. Hmm kanske har masken haft räkyngel på menyn???
Men lever inte dessa maskar bara i saltvatten?
Nu ÄR ju jag ingen maskexpert men det finns både sötvatten och saltvattenmaskar enligt länken ovan. ![]()
skummade igenom länken men missade nog det att dom även fanns i sötvatten…men kan man få dessa “äckliga” daggmaskar med växter? eller vart kommer dom ifrån?
:roll: ingen aning
Har ju hört talas om annat oönskat som man får med växter men jag menar en så här stor mask borde man väl se…eller:confused:
Sen undrar man ju vad dom äter…för man vill ju inte se hur dom mumsar i sig av de finaste räkorna fiskarna man har i akvariet:?
säkert suttit med i en växt fast vart mindre då
nejdå amda maskar e asätare så den hade inte tagit nåt levande iaf. de överlever ju på andras matrester och avföring ![]()
jo de som lever i komposten ja de är asätare… men jag menar om det inte finns några as i karet börjar den kanske knapra på nått annat :?
Men kan ni fatta o hitta en 10 cm lång marre i karet på morronen då man tänder:shock::shock::shock:, ja hade trott ja fortfarande sov o allt va en hemsk mardröm.