Tyvärr är försäljning av äppelsnäckor förbjuden på redbee

Böter skulle jag tro. Jag vet inte säkert men det brukar vara böter för dylika straff.
Jag har t.ex i kattvärlden sett fall då katter smugglats in eller papper fifflats med - vilket i grund och botten är väldigt snarlika brott - då har påföljden blivit tvångskarantän av djuren och ägarna har fått böter.
Med snäckor skulle den rimliga påföljden bli beslagtagning och avlivning av snäckorna samt böter för personen som “förflyttat” dem.

Det är väl en stor skillnad på att smuggla in katter och hundar till Sverige och att sälja eller ge bort djur som är födda här. även om det med är olagligt när det gäller dessa snäckor.

Njäe, jag uttryckte mig fel och inte klart nog - inte smuggla som i smuggelhundar a la Tjeckien, som säljs ur bakluckorna -
utan att ta in katter och hundar några dagar för tidigt eller för sent enligt tidsgränsen, ändra i papper och “smågrejer” som det. Jag vet en person som tog in en kattunge från Finland - allt var i sin ordning i övrigt men de ändrade födelsedatumet med några dagar för att komma undan jordbruksverkets gamla regler om dispens för att ta in kattungar och valpar inom en viss tidsram - och de blev påkomna. Katten sattes i tvångskarantän och ägaren fick 2000 kr i böter.
I grund och botten är alla den typen av brott snarlika då de faller under samma typ av lagar - de är bara mer eller mindre grova. Du får inte fängelse för att ta in en katt vars födelsedatum inte stämmer överens med minimiåldern för att vaccinera mot rabies, tex - men det ÄR rent tekniskt smuggling även om djuret inte löper någon risk att vara smittad.
Hantering/förflyttning av djur på olagliga sätt omfattas av samma lagstiftningar, bara definitionsfrågor om grovheten på brotten.
Inom Sverige kan man ju ta exemplet med att sälja kattungar eller valpar innan den lagliga åldern för försäljning.
Straffet skulle bli böter (om man bortser från uteslutning ur förbund osv).

Jag tror att den rimliga straffsatsen för att omsätta Äppelsnäckor, vore böter på ett par tusen, OM Sverige fick sätta straffet.
Men jag vet inte hur EU-lagar tillämpas - om straffsatsen sätts efter en EU-måttstock istället.

[b]http://www.skrivunder.com/appelsnackor[/b]

Bort med förbudet mot äppelsnäckor.

Pomacea-snäckor är tropiska snäckor, och släktet består av sex arter. En art har invaderat risodlingar i Spanien, och sedan en tid tillbaka är hela släktet belagt med spridningsförbud. Det tycker vi är fel, speciellt med tanke på att Pomacea-arten (Pomeca diffusa) vi håller i akvarium ej kan äta levande växter då dess radula (skraptunga/tand) är för svag för detta.
En art som äter växter skulle vi absolut inte vilja ha i våra akvarium, även om den var tillåten!
Pomeca diffusa har man hållit i akvarium länge. Den var en given invånare i många akvarium tack vare dess många olika vackra färger, att den äter alger men inte växter och att det går att kontrollera förökningen enkelt.
Nu är den dock belagd med spridningsförbud, så alla års avlande och hårt arbete för att få fram färgvarianterna är påväg att gå till spillo.
Senast den 28 februari 2015 ska beslutet om pomacea-förbudet i EU ses över.
För att delta i namninsamlingen, fyll i namn, ort, land och mejladress (frivilligt).

Nu kör vi hårt och ser till att vi får tillbaka våra snäckor nästa år!

Om jag inte missförstått det kan EU aldrig straffa enskilda individer utan bara stater och organisationer, EU skapar direktiv m.m. som sedan varje stat har en skyldighet att införa i den nationella lagstiftningen och då blir det även upp till varje stat att besluta om straffsatsen.
Med vänlig hälsning Mattias

Bara av nyfikenhet, hur många är här som fortfarande har äppelsnäckor, finns det någon över huvud taget eller har dom redan försvunnit.
Med vänlig hälsning Mattias

Jag har och tycker att det är ett väldigt intressant inslag i i akvariet så jag har skrivit på om ett borttagande av förbudet.

Får hålla tummarna att förbudet ses över. Verkar som att namninsamlingen som skulle bifogas till förra året när förbudet skulle ses över igen inte fick något genomslag.
Hoppas ju att en dag kunna ha äppelsnäckor i mina kar igen!

Någon som vet om det är på gång med en ändring i detta? Eller är det bara nattsvart?

Har gula, väldigt trevliga…