Tyvärr är försäljning av äppelsnäckor förbjuden på redbee

Man kanske skulle ha en tittel på den kategorin som syftar på just sådana här lagändringar:)

“Lagändringar inom akvariehobbyn” t.ex

vilket elände - då gäller det att odla på de man har så att man blir självförsörjande (jag har nog råkat hälla ut några - undrar om jag ska anmäla mig?)

Jag hörde ett föredrag av Nils Carlsson på länsstyrelsen för någon vecka sedan om invasiva arter. Det handlade just om äpplesnäckor. Man tog dessa från sydamerika, där de hör hemma, och började odla dem i Asien. tanken var att man skulle sälja dem som mat till fattiga asiater. Tydligen så var de inte så populära att äta och de förökade sig explosionsartat och till slut kom de ut i det vilda. De har inga naturliga fiender i detta område och har blivit så många att de förstör det mesta som kommer i deras väg. Risfälten förstörs, sjöar och vattendrag förstörs och all fisk där i dör.
Samma sak är på väg att hända i Spanien och fler länder i Europa kan vara på tur. Så jag förstår att man är rädd att dessa skall sprida sig.
Jag håller med om att vi säkerligen inte har klimat för att de skall trivas här, men var drar man gränsen i Europa?

Frågan är dock vilken art det rör sig om. Den vanliga Pomacea diffusa är väl inte den som ställer till en massa problem runt om i världen om jag har förstått saken rätt. Anledningen att hela släktet har förbjudits är väl dock en panikåtgärd som bottnar i att de kan vara lite svåra att artbestämma. Samma beslut borde väl i så fall tas i kräftfrågan, men där är det bara Sverige som har tagit beslutet. Ingen annan har behövt anpassa sig i Europa.

/Jocke

Ja, det är lätt att förstå att de inte bryr sig speciellt mycket om ett fåtal akvarieintresserade i vårt land när de har sådana här stora problem att brottas med.

Gränsen i Europa tycker jag vi drar vid Sverige Danmark England och norrut “godkända”- alla länder söderöver om dessa länder “förbud” :wink:
Ska nog skriva till jordbruksverket och föreslå det här :slight_smile:

@janne:
Tycker absolut att du ska skriva! Eller någon iallafall! Förstår också att de fått panik men om någon kunnig förklarar för dem så kanske de ändrar det i framtiden.

Japp, han sa det också. De är tydligen väldigt lika varandra de olika arterna, en slemmig kropp och ett skal :mrgreen:

Har du någon källhänvisning till underlag som visar att det är;
A) Snäckorna är huvudorsaken till att risfälten förstörs?
B) Att sjöar, vattendrag och fisk dör pga de förstörda risfälten/snäckorna?

Att miljöförstöring pågår, på många sätt, i stor skala på de flesta ställen idag är ju helt klart.

Förstå mig rätt; jag emotsäger eller ifrågasätter inte föredragshållaren du hört. Jag är intresserad av att veta var uppgifterna kommer ifrån som länkar detta till snäckorna.

Att snäckorna förstör grödor är väl fastställt vad jag har läst mig till (googla “Ampullariidae+pest+rice” eller något). Hypotes B har jag inte sett något om vad jag kan minnas.

Självklart har jag ingen källhänvisning när det är ett föredrag jag hört :wink: Men killen har forskat på detta på plats så han vet troligen vad han snackar om. Det lär ju inte vara så väldigt svårt att se om det existerar snäckor i just de risfälten som är förstörda dessutom och att när man plockat bort dem så börjar det växa igen. Det jobbiga är dock at de lägger så otroligt mycket ägg att det är omöjligt att utrota dem.

Kan tillägga att han kört detta föredrag för politikerna i EU och det kan vara bl.a. hans forskning som gör att man tar dessa försiktighetsåtgärder.

Jag funderar också på den där B, hur kan snäckorna förstöra sjöar, vattendrag och på så sett ta död på fisken:scratch: möjligen om det blir massdöd av snäckor i så fall skulle jag tro:?
De käkar upp risplantorna för dem som odlar dem.

Inte så konstigt. För att fisk skall överleva krävs hyfsat rent vatten är vi alla överens om. Växter behövs för att hålla en bra balans med näringsämnen i sjön/dammen. Om man plockat bort växterna får man inte bort dessa ämnen och till slut blir vattnet så förorenat av bl.a. nitrater och fosfater att fisken också dör.

Ja men risfälten räknas väl inte som sjöar, men om snäckorna sprider sej till sjöarna med är det ju en annan sak.

Men risfälten ligger ofta i anslutning till sjöar och floder, det är ju därifrån de får sitt vatten…

Så är det förstås. Mina tankar går snarare åt vilken andel av de förstörda sjöarna och vattendragen som beror på förstörda risfält på grund av snäckor jämfört med den massiva avskogning som sker, dammar som byggs och konstbevattning av risfält. Jag kan inte tänka mig att snäckornas framfart har en statistiskt signifikant roll att spela där.

Oftast ligger ju risfälten längre ner än de sjöar och vattendrag de får sitt vatten från men klart de kan vandra i väg och så finns det väl någon å eller flod eller något som vattnet rinner ut i med.

Skriv - skriv!

Till jordbruksverket, SNF - vad ni kan komma på, jag har skrivit till bägge. Det här är förstås inte en engångsföreteelse! Så naiv får man inte vara. Det kommer fler beslut som eg bara berör sydeuropas “grönsaksodlingar” (eller varför inte varstammen i alperna kontra svenska fjällen) som kommer att drabba oss.
Det här har inget med våra kära “äpplen” att göra - här gäller det att ta strid mot förbudssamhällen och snabba, onyancerade beslut.

Kan man lyfta ut tråden till en mer “privat” mailgrupp?? Går det? En äppelring?

(ingen fara för spioneri just nu - hon på jordbruksverket är mammaledig till måndag - tihi!)

Jag kan inte förstå detta… Varför? EU försöker också stoppa försäljning av grönsaksfröer osv som nite finns på EUs sortlista (vilket inte de gamla spännande sorterna brukar vara) men det ställer inte hobbyodlarna upp på.

Det var väl enklast att sätta förbud i hela EU antar jag, men EU har alltid haft en massa knepiga grejer för sej :scratch:

För att klargöra skall jag väl säga att jag inte har några planera på att bryta mot lagstiftningen.
Men är nyfiken på vad straffet är för att bryta mot förbudet att överlåta/sälja/byta äppelsnäckor, någon som vet?

Med vänlig hälsning Mattias