Tyvärr är försäljning av äppelsnäckor förbjuden på redbee

Som ni säkert sett så har all handel/transport av äppelsnäckor förbjudits inom hela EU. Entusiaster kan odla de snäckor som de har hemma men tyvärr inte sprida dessa till andra.
Annonser angående äppelsnäckor kommer tas bort tyvärr.

handel/transport gäller de även om man ge bort dom ?
har faktiskt inte sett eller hört detta förren nu!! men väldigt bra veta :slight_smile:

Varför?

http://www.redbee.se/showthread.php/7359-Apple-snails-of-the-genus-Pomacea-to-be-probihited-in-entire-EU
Börjar dock inte att gälla förrän 1 Januari 2013.

Thaifighter

Det började gälla 10 november 2012. :x

Hej!

Jag hänvisar till jordbruksverket för detaljer. Det började gälla 10 november (enligt vad jag kan se på jordbruksverket) Enda gången man får transportera är om de ska destrueras dvs brännas.

Så illa är det just nu och de kommer se över denna åtgärd om ett par år.

Eftersom det idkas en del handel här som är relativt känd inom akvariehobbyn så är det viktigt att vi efterlever detta.

De lobbygrupperingar för akvariehobbyn kan nog tjäna på det i framtida beslut.

Här är man borta en vecka på Gran Canaria och så kommer hem till detta? :wink:
Vad är anledningen? Är det bara just denna art?

http://www.jordbruksverket.se/5.5125de613acf69a0f680002731.html

Så efter 1 januari är det stopp? :slight_smile:

citat från jordbruksverkets hemsida " Beslutet trädde i kraft den 10 november 1012"

detta landet är ett väldigt sjukt land ! allt som är kul är olagligt ! allt som är kul är nu mera olagligt !
jävligt trött på detta skitet !! (tur man flytta snart)

Varför ska vi, som bor i sverige, drabbas av Spaniens problem? Finns inte en chans att dessa snäckor kan överleva en svensk vinter.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Haha snacka om att överreagera, detta gäller ju dessutom hela EU. Dessutom var/är väl Sverige emot att regler som dessa skulle gälla hela EU?

Man får väl hoppas att regler som dessa ses över och ändras, jag tycker självklart att vissa arter ska vara förbjudna. Ingen snack om saken, bevisligen klarar folk inte av att tillåtas hålla vad som helst. Just äppelsnäckor och vissa kräftor tex är ju dock helt meningslöst att förbjuda här i och med att de inte kan göra skada i naturen här. Problemet blir väl att handel med djur mellan EU-länder måste regleras då.

Äppelsnäckor kunde jag i och för sig inte bry mig mindre om jag tycker förvisso synd om alla proffesionella odlare och affärer som inte får ersättning men jag har ingen intresse av dem själv, däremot så blir man ju lite nervös vilka fiskar som blir förbjudna här om alla fiskar som kan klara sig i spanien tex, ska förbjudas här också. Dessutom borde väl Neocaridina-räkor kunna klara sig i något EU-land?

ja jag hade flippade på en annan sak redan ! så blev de en liten efterskalv när jag läste det med !
så få jhu klart be om mitt lilla mindre vredes utbrottt ! men stå kvar i min tycke att svergie förbjuder allt roligt !
(syfta inte på snäckorna nu) finns så mycket mer suck* kunde igentligen inte häller bry mig mindre men i stridens heta HAHA

ja snart få vi inte ha banaflugor heller för dom bli väl någon hälsorisk dom med suck*

Det är bara acceptera detta och gilla läget. Vill man så finns det officiella vägar att gå för att framföra sina klagomål.

kan inte se behovet i nuläget men regler är regler och de skall följas. Speciellt inom ett sådant här medie/forum. Tummar man på reglerna drabbar det alla aktiva medlemmar, och de vill man ju inte!

ja att dom säkert kommer hålla koll på forumet lite nu framöver när de gäller snäckorna !
men vet inte redigt om ja kan hålla med dig om alla lagar som är skriva ska följas vissa lagar är på gränsen till olagliga för fan :wink:
nä men förstå va du menar ! som du säger bara gilla läget ! :hehe:

Jag kan bara instämma med de flestas åsikter, väldigt trist beslut som egentligen vi här uppe i Sverige inte berörs alls av.

Vi får se hur reaktionerna kommer bli i akvariebranschen ute i Europa.

Tyvärr är det här säkert inte sista beslutet som rör akvariehobbyn.

Det borde ju bara gälla Spanien i första hand tycker man och att de ser till att bli av med problemet på det lilla område de hittat en familjemedlem till våra äppelsnäckor, EU slår på stora krigstrumman för ett gäng snäckor i ett mycket litet begränsat område i Spanien.

Men jag håller med, regler är regler och får därför följas.

Den här tråden och Jens tråd http://www.redbee.se/showthread.php/7359-Apple-snails-of-the-genus-Pomacea-to-be-probihited-in-entire-EU borde vara skrivna med fetstil och ligga i en egen kategori VIKTIGA MEDDELANDEN eller något, för under snäckor försvinner de för lätt i mängden och nya medlemmar missar dem.

Det är på gång, men Johnny kan bara göra det och han är ute just nu med hunden :slight_smile: