Sulawesiprojekt, 17liter

Igår tog jag tjuren vid hornen och investerade i ytterligare ett AquaBox-akvarium, men denna gång på 17 liter. I samma sväng inhandlades blästersand, och minilandskap + doppvärmare beställdes. Även en beställning på fem stycken Sulawesiräkor gjordes från en akvariehandlare i närheten, men dessa kommer först om några veckor så jag hinner få igång allt.

Tanken är att försöka hålla Javamossa i karet, dels för att få lite liv och dels för att räkorna ska ha något att gå och plocka på. Tanken är att temperaturen ska ligga på 28-29C, och de ska förhoppningsvis få gå samman med sulawesisnäckor, om jag kommer över dem. Annars blir det någon vanlig sorts snäckor som får förbereda akvariet.

Bilder kommer när alla varor anländer, och flickvännen är här med kameran!

Lycka till! :thumbs: bilder kommer jag förvänta mig :slight_smile:

oj oj spännande med nya projekt, posta bilder och håll oss uppdaterade =)

Kardinalerna ska ha 30 grader inte 28 - 29 grader i alla fall inte om du vill ha tillökning på dem :smiley: :smiley: !!! Jag ska ha ett gäng Kardinaler i mitt 250L kar, där går 4 gula Sulawesisnäckor nu och mina scalarer som fortfarande är kvar men de ska bort :smiley: :smiley: !!!

Då ger jag mig in på det direkt istället. Skit i de “vanliga” sniglarna, de är inte lika viktiga :wink:

Har sett det på några ställen här i forumet, och förstår inte riktigt varför man ska ha >30grader för kardinaler.

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men som jag förstår kommer Kardinalerna från (bl.a.?) lake Matano. Och där är det som jag förstår 27-29 grader varmt. (Haffner et al. 2001)
http://katalog.pdii.lipi.go.id/index.php/searchkatalog/downloadDatabyId/6025/6026.pdf

Får ni bättre tillökning när ni kör varmare än vad de har i naturen? Eller varför säger så många att man ska ha 30 eller mer? :?:

Jag går efter vad som säjs här, men dessa temperaturer du skriver kan ju var tagna längre ut än var Karinalerna lever, jag vet inte men jag skulle tro att dessa räkor finns i ganska grunda vatten. Temperaturer kan ju skilja sej på olika håll i en sjö, det brukar inte vara exakt samma över allt, inte ens här hos oss och som bekant är så är vattnet varmare på grunt vatten :smiley: :smiley: !!
Den här sjön på Sulawei som länken visar är ju på det djupaste stället ca 500 m och den uppmätta temperaturen är på ca 40 m djup om jag läst rätt :smiley: :smiley: !!!
Jag tror inte dessa räkor lever på så djupt vatten faktiskt, så där de lever bör det vara varmare i vattnet :smiley: :smiley: !!

Sant att det nog skiljer sig i grunda vikar jämfört med ytvatten vid djupare vatten, men temperaturerna enligt deras mätningar visar att det pendlar mellan 27,X - 29 under dygnet på deras mätpunkter (vilka är lite svåra att utläsa) Förmodligen har de använt ett djupt ställe att mäta på, lite osäker vad de menar med sina waypoints.

Kolla gärna in rapporten. Verkar vara intressant läsning (har dock bara skummat själv)
[attachment=1:3n8nenho]grunt.png[/attachment:3n8nenho]
[attachment=0:3n8nenho]djupt.png[/attachment:3n8nenho]

Om du läser texten så hittar du var det är skrivet att temperaturen är mätt på 40 m djup, jag vet inte hur man klipper och klistera in, men det står under fig. 3, där står det 27.53, 27.56 och även 26.61 grader på 40 m. De talar om djupa vatten det grundaste jag hittat var 10 m, så logiskt set så bör det vara mycket varmare på grunt vatten.
Lake Matano är den 7: e av värdens djupaste sjöar, visste du det :smiley: :D!!!

Badtemperaturen i Karibiska havet ligger på 27 - 28 grader som ett exempel.

Nja, egentligen säger de inte ens det. (26.61 är från 560m djup). Det är fullt möjligt att de mätt alla värden vid det djupaste stället - de är alldeles för otydliga på den punkten. :roll:

När jag har kikat runt lite så har jag inte själv sett mätvärden från Matano på 30grader, så det var därför jag undrade vad “ska” kom ifrån:

Så det är mer av nyfikenhet om 30grader ger bättre tillökning än 28-29 och vad det baseras på. Har sett att andra fått tillökningar med 27-28 grader nämligen
:slight_smile:

Har fyra stycken Sulawesisnäckor yngel i 500 liters sälskapskar :smiley:
Tempen pendlar lite mellan 26-28 grader. (ingen doppvärmare utan 250W belysning så det är lite varmare på eftermiddagen). Så tempen får man nog labba med själv men jag hört uppåt 32 grader för Sulawesiräkor.

Dessa räkor ska ha varmt vatten och inte mindre än 30 grader, snäckorna är lite mer tåliga och klarar lägre temperaturer. Jag kan inte hitta något annat än att de mätt temperaturen på 40 m djup det står sådär jag sa att det står :smiley: !
Jag har svårt att tro att det är just denna sjö som dessa räkor kommer ifrån för den är ju både djup och sluttar brant nedåt, det finns ju flera sjöar, är det inte 8 -10 sjöar + ett antal älvar :smiley: !

Tyvärr finns det olika rekommendationer både online och från folk. Jag kör just nu mellan 25-26C.

Här rekommenderar de max 28C.
http://www.crustaforum.com/board/showthread.php?t=260

Varför finns det så olika uppfatningar om temperaturen på ett Sulawesiskar, det blir ju bara krångligt då. Jag har 30 grader och har haft det sen jag bytte till kattsanden och både växterna, mina gula Sulawensisnäckor och Scalarerna mår utomordentligt.
Växterna har börjat att växa nu och de flästa av de jag har tycks trivas i det varma vattnet :smiley: :smiley: !!!

Djäklar, det här blev inte lätt med vattentemperaturen! Den ligger på 29C just nu, i väntan på att jag ska till Luleå imorgon för att inhandla mossa, sten och några tråksniglar.

Bilder kommer, har påpekat för Härskarinnan att hon måste minsann fota så snart hon är här.

Själv har jag 29 grader till mina, har inte haft dem så länge så jag tror inte de har ynglat av sig än. Tror inte att kardinaler gillar under 28 grader…

Vad som är bäst temperatur för odling, och vad som de har i naturen behöver inte vara samma. Sen kan det vara olika temp för odling och max livslängd. Jag tycker man inte ska vara orolig på graden vad man ska ha, i naturen varierar temperaturen ju.

Den gör det men det är faktiskt minimalt, kan vara mer under regnperioden.
Jag har mitt hem både här och nere på Tobago och temperaturen bör vara
ungefär den samma på Sulawesi och Tobago då det är pasadvindar på öarna.
Temperaturen ligger på mellan 29 - 30 ca kan variera något beroende på om
det är torrperiod eller regnperiod, när det är regnperiod kan temperaturen
sjunka till ca 20 grader men då måste det ha regnat ihållande i flera veckor
i rad utan uppehåll. Vattentemperaturen ipå grunt vatten ligger på minst
samma som i luften, men sen värmer också solen vattnet så temperaturen
är högre i vattnet på grunda ställen i sjöar.
Det bästa är att ha den naturliga temperaturen till Kardinalerna och också försöka efterlikna deras naturliga miljö så mycket man kan. Jag själv tänker ha endel växter och mossor i mitt sulawesikar men även sten.

Jag ber om ursäkt för att det inte har kommit mer uppdateringar, men det har varit en massa annat.
Akvariet är i alla fall igång, har fått byta pump två gånger innan jag fick en som fungerade. Temperaturen ligger på 30 grader, PH ligger på 8 och nitrithalten är noll, precis som jag vill ha det.

Beställde kardinaler via Djurmagazinet, men när de kom så hade alla dött i leveransen :frowning:

Bilder kommer, så fort jag får dem av tjejen.

Hej!

De verkar vara känsliga för transporter helt klart. De är känsliga för kyla, skarpt ljus och nytt vatten.

Jag hämtade kardinaler av en kille för ett par dagar sedan. Det kanske tog 35 min och jag koppade in dem väldigt långsamt i över 4 timmar med droppmetoden. Inkört kar osv. 1 dog trots att jag var riktigt noga med allt.

En del “spelade” döda i påsen, alltså de la sig på sidan och blev helt mörka fast de levde.

De är riktigt snygga och skoj att kolla på så de är värde den extra omsorgen helt klart. Hittills är inte mina speciellt blyga utan är en hel del ute i det “fria”. Plötsliga rörelser kan få dem att dra sig till gömställen. Jag har observerat att de ofta väljer ett hyfsat stort gömställe bara de har tak över huvudet som under luftfiltret, större stenar och grenar. Jag har en hög med filtermakaroner men de är i stort sett aldrig där kanske eventuella framtida yngel kommer nyttja dessa.

Jag gillar dem verkligen och kan sitta och dumstirra långa perioder…

Båda sniglarna har dött med några dagars mellanrum. Jag misstänker att det inte fanns nog med mat i karet, och att jag inte riktigt hade koll på om de behövde något extra.