Dålig uppdatering, och flickvännen har fortfarande inte blivit klar med fotona på karet.
Dock ger jag upp att få Kardinalräkor hit upp, utan ger mig istället in på att fixa mig ett snigelkar av detta. Tre st. Tylomelania sp. ‘yellow’ går redan i karet och är väldigt nöjda med all platsen. Tanken är att få tag i några andra modeller, om detta är möjligt.
Ett tips med sulawesisnäckorna är att alltid ha löv tillgänglig i akvariet. Då har de alltid reservmat där. Mina nafsar i sig en hel mandellöv på en vecka som brukar räcka i flera månader för räkor.
Blir inte de dåliga fort? Och vart kan jag köpa mandellöv?
Ek och bok funkar också.
Jag bor i Norrland, här hinner aldrig löven torka innan de fryser ![]()
Ska beställa lite blad vid tillfälle. Tack för tipset!
Mandellöv fungerar bra i kar med lägre temperatur, men i mitt kar med 29 grader bryts dom ner betydligt fortare tyvärr. Har du ingen neråt landet som kan plocka löv och skicka upp till dej
??
Det är temperaturen jag har i mitt också. Attans.
Nej, ingen som jag känner vid bor nedåt Sverige. Jag är inte en överdrivet social person ![]()
EDIT: Temperaturen jag hade. Har sänkt ner till 26-27 nu när det inte ska gå några kardinaler i det.
Du känner inte mig…men jag bor i Södra delarna av detta avlånga land…
Jag kan skicka löv…
Vad önskas?
Och de kommer ju att vara gröna nu då vi ligger mycket nära söderhavet och dess klimat…
vilket gör att vi ha snart sommar här…
Tror du inte det ligger löv fortfarande i skogarna som man kan ta vara på då? Jag har inte varit ute i skogen på länge då mina ben inte är så bra, men det ska bli ändring på det, inköp av sånna där Gåstavar och sen så bär det i väg ut :lol: !!!
Jag kanske kan hitta något här och skicka upp
!!
Ursäkta, men är inte temperaturen på botten alltid konstant? 3,4C eller vad det är?
Ska man ta färska eklöv och torka i exempelvis ugnen eller vissna löv som trillat av själva? Är det bara att stoppa ner dem i karet sedan? :?:
koka dem först, du ska plocka löv som redan är bruna, dvs de från i fjol.
Eftersom jag nu bara kör på sniglar vill jag ge dem lite hårdare, större växter och försöka ge dem fler skuggiga områden. Därför har jag renoverat lite i karet nu, stoppat ner tre anubias och släppt lös en drös flytväxter för att minska ljuset lite till. Bilder kommer… nån gång.
Idag har vad jag misstänker är Tylomelania Patriarchalis kommit och fått sig ett nytt hem i mitt akvarium! Ska fota de små liven imorgon!
Jag har ca 10 sulawesisnäckor som sätter i sig 2 löv/vecka (ek). Innebär det att jag ger dom för lite mat om dom äter löv hela tiden?
Vad ger ni era snäckor för mat?
MvH
Mikael
Mina får det jag matar kardinalerna. Spirulinapulver och Mosura BioPlus.
Kardinalerna måste få sin mat serverad framför sig och då funkar pulverfoder bäst. De går likssom inte å jagar maten som alla andra räkor.
Ger mina precis samma saker. ![]()
Hur får ni mandelbladen att sjunka? Kokar ni de först, eller sjunker de efter en stund?
De sjunker av sig själv efter en halv dag ungefär.
Tack, då ska det ner i akvarierna!