Jag har hittat en snäckigen i ett av mina guppykar.
använder ju posthorn som städare bland fiskarna så dessa gäster är verkligen ovälkommna!!!
Vad tusan kan de ha kommit ifrån?
Och viktigast… hur blir jag av med dem???
Funkar planariamedlet från Ebishop kanske, Eradica?
Någon som vet… jag som tyckte planaria var äckliga fast de inte skulle vara “farliga” dessa vidriga monster gör att ajg knappt törs stoppa ner händerna i karet… :oops:
Den är död nu… och hans vänner också… de jag hittade!
Jag vet ju att det är en sådan, då jag googlat och sett bilder där.
Ser ut som en igel, genomskinlig/vitaktig denna ca 1cm lång och kanske 3-4 mm vid den bredaste delen vid huvet.
Ser nästan ut som att man ser blodådror på den, den är typ mönstrad/marmorerad.
Den heter Glossiphonia complanata och dom blir ganska stora så de du hade är nog antagligen bebisar som just släppt sin mamma.
VARNING!!
Filmen på Youtube är inte lämpad för känsliga personer
http://www.youtube.com/watch?v=fWIvV9QlNow
http://www.eol.org/pages/401354
Alltså ska jag inte kolla filmen då om jag ska våga fortsätta i akvariet…
Det är som sagt Inte Planaria, för det har jag haft i andra kar så de känner jag igen!
Men funkar medlet från Ebishop mot just planaria även på dessa äckel?
De jag hittade var inte bruna… de såg ut som på denna länk
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2068677
Jag såg den men jag tror de är så ljusa som små, det talar filmen om också för det är en hona och hon har ett gäng nästan vita ungar hängande under magen i en klase såg nästan ut som hon hade en massa ben, den på bilden i länken är en vuxen igel och om jag går efter filmen så är det vuxna djuret när den ligger så där ca 4cm, den blir betydligt längre när den sträcker ut sej.
Har du köpt något nytt till karet som växter?, de kan ha kommit med då i så fall!
Nej… var ganska längesen jag gjorde något åt det karet!
(mitt senaste inköp var nog växterna från dig, och de är Inte i det karet :thumbs: )
Inte alls trevliga filurer ju!
Men någonting nytt måste det vara för hur skulle dom annars kunna hamna där, mamman bär sina små men jag vet inte hur länge dom hänger under hennes mage.
ja du… Jag vet verkligen inte… :scratch:
Dom uppstår inte av sej själva så de måste ha kommit med något i alla fall:?
Det står att de finns i Sverige på länken Peckoltia skrev. Så de skulle kunna komma utifrån. Plockat sten vid vatten?
Nope… det är ju det sjuka… Jag har verkligen inte gjort något nytt med det akvariet sen i våras typ…
Och jag förstår också att de inte uppstår av sig själva… Jag kan bara inte begripa var de kommit ifrån.
Om jag helt enkelt missat dem tidigare?
Men nu vill jag bli av med dem!!!:scratch:
Är det bara jag som tycker de var otroligt charmiga? Kolla in rörelserna på filmen liksom! :mrgreen:
Jag tycker också de i YT-klippet var rätt coola faktiskt.
Vet inte om medlet från Ebi funkar men försök att döda/plocka ut så många du kan för hand ett tag.
Jag tror inte Eradica tar dessa iglar, men man vet ju aldrig det är ju värt ett försök i alla fall, men det måste finnas något medel som tar iglar, för även om du plockar dem vart efter du ser dem så är det nog svårt att bli totalt fri från dem på detta sett:|!!
Kom på en sak, har du utfodrat med levandefoder utifrån?
Nej, inte det heller…
Och det där med att ta dem en efter en… det känns lite tröstlöst!
Vet inte, men om du plockar ur fiskar, snäckor m.m. djur och höjer temperaturen till 32 grade för ett par tre dagar, det kanske knäcker dem, växterna klarar att stå i den temperaturen en kort tid, detta var något jag läste i Akvariets lexikon men om det funkar:scratch: tja, det är ju värt ett försök i alla fall:D!!
kanske kan starta en ny trend, hålla iglar i akvarium:lol:, jag tyckte själv att den var rätt cool faktiskt även om jag inte vill ha sådana husdjur:lol:!!