Har testat temperatur höjningen i ett kar utan djur med bara växter, och iglar, har inte kollat reultatet ännu men så gav en i guppysällskapet mig en ide…
Om det inte finns några snäckor att äta, borde inte igeln svälta ihjäl?
har hittat otyget i fler kar nu och att ta bort djur och höja tempen i alla är inte en fungerande lösning…
Så om jag samlar ihop endel av mina malayser och de posthorn med speciell färg och sen skaffar kanske 1-2 botior, som får flytta runt tills alla snäckor är slut, borde inte det funka?:scratch:
Du kan hälla salt i akvariet. Det dödar alla snäckor iglar mm. risken är räkor och fiskar, men du kan ju plocka bort allt du vill ha kvar.
jag fick någon sorts vit mask i ett yngelakvarium, jag hällde då i sa 1kg salt i 150liter. fisken och växterna klarade sig men alla maskar dog:)
jag gjorde vattenbyten 10 minuter efter saltningen.
Håller som bäst på att tömma ena karet nu. Det är inte kul… Hihi
Om jag saltar så mycket och sen byter massa vatten blir det väl nästan som en nystart? Fast kanske kan ta vatten ur nåt annat kar också…
Men funderar allvarligt på att köpa några botior för är 500litraren kvar sen, och det orkar jag inte tömma…;0)
Tror inte att dina bakterier kommer ta så mycket stryk av lite salt:) säg att kanske 70% av alla bakterier i grus + filter överlever.
Kolla på iglarna när du saltar, om dom börjar vrida sig lite obehagligt och lossna från glas och stenar så är salthalten bra. Passa även så att alla döda djur inte orsakar nitrit-höjning. plocka bort det värsta och största.
Plockade från början ur alla större posthorn och malayser.
När jag började återfylla fladdrade iglarna runt som småskräp i karet… Väldans döda var de.
Tänker byta vatten igen imorrn, innan jag släpper tillbaka fisken.
Har mina kära Corydoras Venezuelan black i det karet, så vill inte riskera att de tar skada av saltet.
Funkade annars finfint på iglarna vad jag kunde se!
Tack för tipset!
Men hur göra man med 500 litraren?
Guppysarna klarar salt det vet jag, och troligen svärdbärarna och platysarna med.
Men det är värre med L-malarna, corydoras och räkorna.
Edit: var för snabb med mina lov ord. Hittade en mycket levande igel idag…
Så saltet dödade endel, men inte alla… Trist!
Vill inte att en ev botia käkar upp alla malayser(som också klarade saltet)
Knappast iglar då dom blir betydligt större, utan säkert plattmaskar/Planarier som är vanliga i akvarier, speciellt i såna där man utfodrar mycket. http://digilander.libero.it/enrlana/plmo6.jpg
En del fiskar äter dom med glädje tex guramier och andra labyrintfiskar.
Kör en omgång till och rör runt ordentligt i karet så att saltet verkligen kommer åt alla skrymslen och låt det verka någon timme, då bör de ju säkert vara döda i alla fall, dom är ju lite större än planarier så det kanske tar lite längre tid för dem att dö av saltvattnet:)!
Men har släppt tillbaka alla stackars djuren nu… Vet inte om jag orkar försöka fånga en halv miljon räkor igen :scratch:
Fick tips av hon jag länkade till förut, hon gjorde så som jag funderat på att göra, plockat ur alla snäckor och sen låtit iglarna svälta ihjäl!
Ska nog testa det!
Du kan ju testa det men det tar nog tid för jag vet att vanliga iglar kan leva vansinnigt länge utan käk, men med lite tur så kanske det inte är så med dessa:)
Men du kan ju skaffa en genomskinlig plastback och stoppa snäckorna i, finns billiga på Biltema kostar under 20 kr och är på 14L står det men de rymmer 16L:D