Jag har problem i mitt 100l att jag har ca hundra miljoner malaysiska sandsnäckor. Jag börjar bli riktigt trött på dem. Det ser inte snyggt ut och jag vill utrota dessa.
Jag matar inte speciellt mycket och jag märker att de börjar äta växter när maten minskar. Hade massa frogbit innan men de blev helt uppätna av dessa snäckor. Varje dag flyter det runt ca 30st mini av dessa i ytspänningen som jag fångar upp med håv och slänger men det hjälper knappt. Att lägga ner en bit gurka funkar inte, de gillar inte gurka :shock:
Snäckfälla fungerar inte, 5 min efter att jag satt fällan så är där massa ancistrus bebisar och/eller kardinaltetror som tagit sig in.
Nu har jag inga äppelsnäckor längre så nu tänkte jag passa på att skaffa tex Anentome helena eller någon snäckätande fisk. Jag har amanoräkor samt fiskar men inga andra snäckor än skräpsnäckor. Borde väl fungera med både A.Helena eller någon firre som äter snäckor då?
Hur fort förökar sig A.Helena? Tänkte om man skaffar tex 10-20st så vill man ju inte att det slutar med 1000 såna i slutändan istället.
Kan någon rekommendera någon fisktyp eller A.Helena? Någon som kan sälja/skänka mig ett gäng A.Helena?
Pakistanbotia har jag använt förut, de var superbra! Vet inte hur de funkar ihop med amanoräkor, de är ganska tuffa men jag upplever de lite snällare än praktbotian.
Jag vill ju inte att Amanoräkorna ska råka illa ut så det lutar väl åt A.Helena.
Börja med 5-10st då? Kan någon bistå med detta tro?
EDIT: Annars kanske dvärgbotia kan var något men låter de bli Amanoräkorna? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265
Hellre fisk än snäcka faktiskt men det beror på om de låter bli räkorna eller inte.
Jag har haft dvärgkulfisk och de är grymma på snäckor. Mina åt räkyngel men inte något äldre dvärgräkor. Det jobbiga var att de i princip bara gick att mata med frysfoder(förutom snäckor och annat levande alltså).