Dvärgkulfisk är en rovfisk som kan ( ska vara olika från individ till individ) smyga sig på snälla fiskar o är direkt olämpliga med t.ex guppys då hanens fenor saktar ner honom, kulfisken är fenbitare o de kan jobba ihop som grupp o ta död på ( långsamt o bit för bit) vuxna fiskar.
Jag tyckte att de var så gulliga men blev avrått från att skaffa dem… så inga egna erfarenheter där , men tips som jag lyssnat o läst mig till.
Rovsnäkorna är utan tvekan de som är bäst mot sandsnäckorna i förhållande till hur stor risk det är för problem. Jag har genom åren haft bland annat prakt, paktistan, zebra, och skunkbotia, även dvärgkulfiskar. De är jämfört med rovsnäckorna dåliga till i princip helt värdelösa på att bekämpa sandsnäckor. Vissa av Botiorna kan fungera, men de krävs oftast att de är stora och hungriga, och blir då ofta “nafsiga” på allt som inte flyttar sig snabbt. Dvärgkulfiskarna tar oftast hellre en tugga ur en annan fisk än att de tar sandsnäckor.
Vad gäller de andra snäckarterna så kan jag hålla med om att exempelvis de flesta botior är mycket snabbare på att minska eller utrota än vad rovsnäckorna är, särskilt om man jämför samma antal snäckätare, det är inte så konstigt om 5-35cm stora fiskar kan äta fler snäckor än 1,5-2cm stora snäckor kan per individ.
Rovsnäckorna förökar sig mycket långsammare än sandsnäckorna jag har hittills inte hört om någon som uppfattat det som något egentligt problem att de fått för många rovsnäckor. Det är inte ovanligt att det går ett halvår innan man kan se de första ungarna. Dessutom är rovsnäckorna eftertraktade, så de går att sälja eller byta in, de syns bättre än sandsnäckorna så de är lättare att plocka ut.
Lite mer läsning i ämnet: http://www.biologiskt.se/snackor/anentome-helena-rovsnacka/
Har väl haft mina AH i drygt ett år nu och det mesta stämmer in på beskrivningen i länken Erik… postade. Posthorn och physor är det som de gillar bäst och först går på. Gick ganska snabbt för mina två AH att utrota dem. Sandsnäckorna var det sämre med, de var tydligen inte lika goda. Numera har jag bara sandsnäckor kvar som “skadedjur”, de mångdubblades när jag hade ancitrusyngel och matade extra med grönsaker:? Den invasionen ledde till att även AH började föröka sig och de urprungliga två är väl numera uppe i 25+. Men sandsnäckorna minskar inte direkt, jag suger bort vid varje vattenbyte men där är lika många nästa gång. Äh, snäckor ska där vara i karet, de gör nytta. Och visst blir man lite extra glad när man, som i helgen, hittade en fullvuxen 3 cm:ers nere i grusen. Dom är ganska vackra trots allt:roll:
Visst äter de snäckorna, det är bara det att de faktiskt äter annat än snäckor som räkor och fisk med, sandsnäckorna har ett hårdare skal men kommer de åt så tar de dem med. Dom kryper inte bara upp på sitt byte utan de har en slags harpunlikande grej samma som de där snäckorna i havet de har även ett gift som förlamar bytet.