Slutat bära rom + räklingarna är borta

Hej :frowning:

Har ett mindre roligt problem, för några veckor sen slutade alla räkorna bära rom… och dem få räklingarna som fanns har jag inte sett röken av på 1-2v. Har räksäkra filter, gott om växter, ebisoil osv.

Jag sköter mina vattenbyten varje helg och gjort likadant från start, ca 20% och har mina räkor i ett 60L… Till helgen bytte jag ca 50% men dem vill fortfarande inte bära rom. Jag tycker dem är hyffsat aktiva när dem fått nytt vatten samt när det vankas mat så blir dem hysteriska och vill ha allt :stuck_out_tongue:

Temperaturen ligger på 22-23C, har ingen doppvärmare i.
har en blandning av rc, bc, rainbow men mest rc o bc.

Har inte kollat på phet, men det var bra för några veckor sen. Kan temperaturen vara boven eller vad kan jag göra för att öka mina chanser för rombärande räkor :frowning: ?

Det är inget fel på temperaturen i alla fall, tycker du ska kolla värdena på vattnet, kan vara för lågt eller för högt Ph eller så är vattnet för hårt, kolla Gh också!

Ibland kan allt stämma på “pappret” men det blir dålig eller ingen nyproduktion ändå. Jag anser mig själv kunna hålla en bra akvariemiljö/vatten men cr/cb funkar bara inte för mig, tiger går sådär (få yngel klarar sig bara) körsbärsräkor funkar bra (men det går de å andra sidan överallt) sulawesiräkor fungerar alldeles strålande.

Därför anpassar jag mitt val av räkor till det som funkar. Varför det är så här vet jag inte. Gissningsvis spelar sammansättningen på vattnet en stor roll och nu tänker jag inte på pH, KH och GH utan kanske vilka mineraler/ämnen som just ditt vatten har och i vilka proportioner.

Men kolla såklart att du inte har väldigt hårt vatten, vilket skulle kunna vara boven men ebisolien ska ju lösa just detta. Testa även vattenberedningsmedel vid vattenbyten, kan ju ha kloraminer eller koppar eller nåt annat mindre bra i vattnet.

Ps testa några kardinalräkor kanske blir det som hos mig med en god tillväxt. :wink:

Jag hade samma problem…

Och jag fann att vårt ph från kran är högt…så kolla ph…

Och det har blivit bättre sedan jag har tillsatt Easy life vid varje vattenbyte…

Hur funkar dina rainbow? Det kan ju finnas en viss undanträngning då de hos mig producerar massor…
Tillsätter du något foder för ungarna när du fått dem??

Jag har seras phtest och enligt det verkar det ligga mellan 6.0 och 6.5 på färgskalan, lite ljusgrön ton.
Mina rainbow har inte kunnat leka ihop sig än, var ungefär samtidigt som räkorna slutade bära rommen.
Jag får kanske införskaffa mig easy life, är det billigaste att beställa ifrån pwss
Jag tillsätter krossad mat i pulverform med hjälp av mortel så är 100% på att dem får mat.

Försöker bumpa

Jag har fortsatt med mina 20-30% vattenbyten i veckan, phet ligger runt 6-6.5… jag har kört med seras aquatan vid vattenbytena men dem vill fortfarande inte få rom alls. Vad är nästa steg jag kan göra, är det att införskaffa gh och kh test?

*BUMP

Har införskaffat mig Easylife ffm för att se om det blir någon skillnad. Inga räkor har gått på rom på drygt 6 månader :cry: … blir så förtvivlad
Jag vet att det finns honor bland räkorna för dem har fått rom innan :frowning:

Vi borde ha samma vatten CatsWhisker eftersom vi bor i samma by.

Det måste finnas några personer härinne som kan åtminstone ha en liten liten fundering på vad det kan va

Har du någon fisk i karet?

Nej ingen fisk

Jag har 3 st akvarium och i alla likadant, inga rom eller räklingar.

1st 60liter med RC ~ 50st
1st 30liter med Whitepearl och BC ~ 20st av varje
1st 30liter med Rainbows och Finare RC ~ 20st av varje

Alla akvarium har jag Ebisoil, rötter, diverse växter, taiwanmossa
Temperaturen är ca 24-25c i alla akvariumen
Kollade Ph nyss och det ligger på 6

Men förstår inte en sak, på KH-testet ska provet först bli Blått, över till grönt till gult. På vattnet ifrån akvariumet blir det aldrig blått hur många droppar jag än håller i, medan vattnet ifrån kranen blir blått på 1a droppen och på 2a droppen blir det gult. Hur ska jag tolka det?

Testade vattnet för GH nu, och det krävdes 4droppar för att vattnet skulle bli grönt.
Det innebär att jag har GH4, är det för lågt för räkor?

Hur länge har karen varit igång?

Karen har varit igång drygt ett år

Då låter det väldans konstigt, någon av räkorna bör ju gå med rom tycker man. Tveksamt att ditt kH ska ha något med det att göra, om du nu har gjort rätt när du mäter det?
Låt det gå ett tag till och se om det blir någon förändring, och det är inte fel om du börjar föra en logggbok över karen så länge så kanske man kan hitta något där…

Nu tänker jag spekulera lite:
I mina akvarium har jag lite olika förutsättningar och gh värdet ligger mellan 7 och 13. Kh ligger mellan 1 och 2. Ph mellan 5.5 och 7. Jag har crystal red och white pearl som förökar sej bra med dessa förutsättningar. Jag har läst någonstans att ph-värdet blir instabilt vid så låga kh värden.

I ditt fall så skulle jag prova att få upp Gh värdet. Tillsätt lite snäckskal/marmorkross eller bara prova att mata med weekendfoder någon månad och se om de börjar bära ägg igen. Det borde ju gå åt en del kalk till äggbildning och skalömsning.

Vänta inte längre - prova att förändra något i varje akvarium!:thumbs:

Då har jag hällt i krossade äggskal i 2 av dem 3 akvariumena för att se om det blir någon skillnad. Kan säkert ta ett tag tills det börjar verkar.

bump

För att folk kanske är nyfikna så fortsätter jag experimentera lite… Jag har nu tömt mitt stora räkakvarium på 60L och ska plocka bort soilen och testa med coops kattsand med ett lager av sand i botten… mest för att experimentera pga det gått ca 6månader utan rom eller bebisar och börja lite lite lite tappa gnistan för räkor pga detta :frowning: när man nästan provat allt?
Den enda länken som mina 3 akvarium har ihop är soilen.

I vilket fall som helst, i det “nya” akvariet som jag ska ha kattsand i… borde jag behålla det nuvarande vattnet som räkorna gått i, eller börja om på helt ny kula… med kranvatten och easylife tycker ni?

Fundera på att införskaffa filterhus + kolfilterpatron, finns på bla Clasohlson och Jula. Tar förmodligen bort en hel del onyttigheter i vattnet.

jag skulle behålla vattnet… trots allt så har det “mognat” en hel del…
Måste räkorna i direkt tycker jag absolut att du ska ha vattnet när du byter bottensubstratet…

Nya värden på ena karet med Bc och whitepearl, fortfarande inga framsteg med FFM :frowning: med soil

Ph: 6
GH: 4
KH: går inte att mäta, slår aldrig över till blått :S
Temp: 24-25c

Mitt nya kar med coop kattsand med CR har

KH:1
Temp: 25
PH: 6,5-7
GH: <0

Lägg gärna upp någon bild på karet så får man en bättre helhetsbild på inredning mm.

Mina slutade få räklingar när jag bytte till kattsand. Hade så det var en riktig polkagris fabrik innan men så fort jag bytte till kattsand så slutade det komma räklingar fast de fick rom.
Har bytt tillbaka till biltemas sand som jag har i de andra karen och nu är allt igång igen :?

Hur länge har du kört med easy lifen nu?
Mina brukar alltid ha ett race precis efter att jag gjort ett vb och easylifen har lagt sig så man kan se in i karet igen