Ursäkta bilderna, tagna med desire hd mobil ![]()
Räkkar med coops kattsand
Jag har använt ffm i ca 3-4veckor nu till mina två 30liters och 60litern.
Något konstigt har hänt eftersom i början fick dem jättemycket räklingar, sen fick jag nitrit i vattnet så många räkor dog men nya räkor införskaffades och med ett “nytt” akvarium och dem lyckas börja få räklingar igen… och det gick ca 2-3 månader fram, till i augusti typ och alla räkorna slutade bära rom och dem räklingarna som va där försvann på några dagar. Helt plötsligt alltså, inget nytt i akvariumena utan dem bara försvann. Nu får inga av mina räkor ca 100-150st rom
och det är i alla 3 karen.
Hur många räkor har du i karen ? Kanske blivit för många ?
1st 60liter med RC ~ 30-50st
1st 30liter med Whitepearl och BC ~ 20st av varje
1st 30liter med Rainbows och Finare RC ~ 20st av varje
Såg inte att du lagt in dina räksiffror tidigare i tråden förrens nu…sorry !
Jag skulle nog testa att flytta runt lite individer,eller sälja av lite,så du får lite mer utrymme.Är ju ingen expert;men jag skulle nog göra det.Dina vattenvärden verkar ju kalas…
Har haft brun alger nu ett tag och funderar om det kan ha något med saken att göra att jag inte får räklingar?
Har märkt att på fönstrena i akvariumena får jag ofta brun-alger, en brun hinna framförallt dit där pumpen blåser. Lysrören är sprillans nya.
Hmmm, har kollat igenom tråden här kan inte hitta något konstigt alls. Dina vatten värde ser bra ut. Det jag såg på bilderna var doppvärmarna. Är de i gång? Har du ett normalt uppvärmt rum räcker det fint med den tempen. Även mina räkor har perioder när de inte får ägg, dock verkar det lite länge med ett halvår…
Som skrivits i tråden tidigare så försök göra diverse förändringar och ha tålamod.
hoppas du hittar någon lösning
brunalgerna gör inget negativt alls, det är vanligt i nystartade kar eller när du får i nya rör. De brukar försvinna efter en tid.
Ja dem är igång, men startade dem i höstas när det började bli kallt. Men “problemet” med barn kom innan det. Sen är det i alla 3 karen, inte ett. Nu har jag bytt till coopskattsand i 60liters akvariumet där ca 30 RC går men ingen skillnad på räkorna. Dem är väldigt pigga av sig, det enda jag kan tänka mig kvar är vattnet. Det är ju det enda som är den gemensamme nämnaren över karen :S … Men värdena ser bra ut säger nu. Temperaturen ligger runt 24c i varje kar.
Kör ju även med easylife fast ingen skillnad i karen heller. Byter vatten ca 20-30% i veckan.
Jag ger snart upp med min älsklingshobby ![]()
Jag vet inte hur jag ska berätta detta… men titta på korten så förstår ni
Det är numera 3st räkor som bär rom i mitt ena 30L och 2st CR i mitt andra 30L som bär rom.
Har bara testat med nytt foder, men om det har med fodret att göra vet jag inte ![]()
Ni får två stycken bilder från mitt whitepearl kar för att ni har försökt för att hjälpa mig ![]()
Grattis! Nu hoppas vi på räklingar med:D
Vad kul…grattis…
Har du kommit på vad dina förändringar är?
Eller är det att karen har blivit stabilare??