Slöa snäckor som ej sköter sitt jobb

hej, nu börjar det bli algblommning i mitt akvarium och det är för att mina 4 äppelsnäckor inte gör någon nytta:( de bara kryper omkring men gör ej någon nytta… jag har 1 kinesisk algätare albino (han ligger bara gömd i sin grotta hela dagarna men kommer fram när akvariet är släckt), 1 plecktomus mal (mycket liten, blir bara ca 7 cm, är platt) som arbetar flitigt med algerna, klarar dock alla alger själv och mina 4 snäckor då… dessa borde hålla det rent och fint i akvariet men gör ej det.

Så har ni någon ide varför mina snäckor inte gör någonting? kan det beror på vattenkvalitet, hot eller är de för gammla för att fixa algerna?

Tacksam för svar!

Kan vara så att de äter för mycket fiskmat eller annat gott så de inte orkar äta algerna :slight_smile: Brukar du ge dom något extra??

Dom kanske får för mycket mat? Vad jag har förstått så kan dom i överleva utan att man matar dom om man har bra balans i karet… Det är ju ingen som matar dom ute i naturen :slight_smile:

Eller så kanske det är för kallt i vattnet? Då brukar dom inte vara så aktiva!

jag matar fiskarna 2 gånger om dan, en gång på morgonen och en gång på kvällen. därimellan får de ingenting…

de brukar på en liten gurkbit att dela på men bara 2-3 ggr i månaden:P har ingen gurka nu iaf:)

I mina kar matas det nog bara varannan dag… om ens det! :slight_smile: Men det beror väl lite på vad man har för fisk också antar jag :slight_smile:

om du ger fiskarna mat så ofta så äter nog snäckorna upp en hel del med. Så de är nog helt enkelt mätta därför de inte äter algerna

jag har ca 24-25 grader i vattnet:)

sen ibland har jag runt 28 när jag ser lektendenser hos mina fjärilsciklider…

aha, får la ta och dra ner på matningen då…;):smiley:

är det bara det som kan göra dem slöa?:slight_smile:

Ja temperaturen är det inget fel på :slight_smile: Men som sagt, jag tror precis som AMDA att du matar alldeles för ofta bara… ge bara lite mat en gång om dagen så kanske det börjar hända saker :smiley:

okej, ska blir:) tack för hjälpen:D:D:D:mrgreen:

Sen är alla individer olika… Men mina snäckor blir slöa när det är under 22 grader eller över 28 grader, på ett ungefär… Och sen är det många som blir lite inaktiva på hösten/vintern… Dom är periodare :smiley:

okej, får se hur det blir framöver då:) tack!

Asså visst städar äppelsnäckor… men har du en ordentlig algblomning i ditt kar så räkna inte med att 4 äppelsnäckor fixar det jobbet själv… OM du har en ordentlig algblomning så kommer algerna växa snabbare än vad dessa 4 snäckor kommer äta dom…

asså, så kraftig är den vell inte, men den börjar ta över växterna:roll: men snart blir de ju 16 räkor som också kan hjälpa till med algerna:) dock nästa vecka…

är det gröna alger du har?
Om du byter några liter vatten varje dag och matar sparsamt brukar näringen i vattnet minska och algerna försvinna. Sen är Ancistrus en oslagbar algätare! :smiley:

nja, inte särskillt gröna, de är mer gråa…

har haft ancistrus men den dog av förstoppning (extremt sällsynt dödsorsak sa affären), och i sorgen av den ancistrusen så blev det inga fler ancistrus…hade dock velat ha en ny då jag skulle behöva en:) men då blir de nog fullt på botten och mycket konkurrans om mark:roll:

Tycker du ska låta algerna växa på om du endå ska ha i räkor i karet:) Då slipper du mata räkorna på många veckor:)

okej bra:)

det där är nog individuellt , , jag har massor med skräpsnäckor ( räkna minst hundra ) , säkert 12-20 äppelsnäckor och cirka 100+ guppys i ett 360liters kar , dessa guppys matar jag tre ( 3 ) ggr om dagen , varenda dag , varje vecka , varje månad hela året men jag har inga alger.

det krävs kanske mer än att ha nånting som städar bort alger.
om dina alger verkar ta över i förhållande till växter så har du obalans i karet som kan bero på allt från förmycket kväve , för lite koldioxid(tvivelaktigt) eller är i behov av frekventare vattenbyte för att neutralisera näringsmängden i vattenkolumnen.