Slöa snäckor som ej sköter sitt jobb

okej, tror i så fall på det sistnämda, att jag inte bytt vatten på ett tag… brukar byta vatten lite då och då när jag ser att boten har fått lite slam och filtret är igentäppt så brukar jag byta, sk göra detta i morgon:)

Om det är algblomning så har du svävalger, alltså vattnet är grönt och det äter inte snäckorna, algblomning kan du få om du matar för mycket helt enkelt. För att få bukt med svävalger så måste du mörklägga karet några dagar och du måste täcka det med något tjockt material som inte släpper in ljus till karet:D!!!

okej, mörklägger när jag har städat akvariet först idag då:)

Ja men det är inte bara att mörklägga… Har d växter som klarar av att vara utan ljus? det får du tänka på…Har du djur som klarar av att ha “natt” så länge…

Ska du mörklägga ett kar så måste du mörklägga det ordentligt… Det får absolut inte komma in något ljus alls i akvariet… Och det ska vara HELT svart i hela akvariet MINST i 3 dagar helst fler dagar…

jadå:D har mörklagt förut i en vecka och det funkade fint:)

Majki, växterna tar ingen skada av att karet mörkläggs några dagar, inte ens de känsliga:D!!

Skaffa Physasniglar(Snäckor) finns inte en tillstymmelse till alger i mitt 23L sen jag skaffade dem, de kallas skräpsniglar men jag tycker de är lika fina/(fula) som alla andra sniglar :smiley: Förökar sig bra så det kan dock behövas hållas efter lite efter ett tag.

vill inte ha physor då de blir på tok för många tillslut och är jättersvåra att få bort!
Håller mig gärna till mina äppelsnäckor:)

Hur går det med algerna, har du mörklagt karet nu:D??

Föresten är din vita Äppelsnäcka så vit i kroppen eller är det kameran som gör att det ser ut så:D??

Sen är det lite olika på olika alger hur “trevliga” de är att äta, bättre att satsa mer på växterna så att de kan sno lite mer av ammuniumet för algerna, se till att ha snabbväxande växter.

Dom flesta har ju bara lite mossor i sina räkkar och någon enstaka låg växt vad jag har sett här:roll:!!

mina räkkar ser ut som djungel då det är så mycket växter :slight_smile:

Ja me, de e jättegrönt i mitt räkkar, ja älskar växter blir så ombonat då på nåt sätt:)

der er en dansk webside: http://www.akvariegødning.dk/ om bl.a alger og hvordan man slipper af med dem.