Ja som rubriken lyder är det fan i mig absolut sista gången jag handlar något från en affär. Såg java-mossa som såg riktigt grym ut och jag kunde inte låta bli att handla lite. När jag tog hem mossan så sköljde jag rikligt och tvättade rent den tills den var ren, började att linda runt den på mina nya rötter osv.
Idag fick jag syn på nematoder och inte nog med det några äckliga maskar som visar sig vara planeria…
Jag köpte räkor nu under veckan för 800 kr och veckan innan för 1500 kronor. Nu måste jag alltså dosera något mot maskarna som jag fick. Känns så jävla sjukt trist liksom fick riktigt vackra F1 från profilen betta och snuskigt blåa tigrar från Asplund. Vet inte om de kommer klara sig tänkte köpa hem maskmedlet från Ebi shoppen…
Nej vad tråkigt ;/
Kan det gå att kanske skydda dom från maskarna genom att ha dom temporärt i en lite större yngelbox (i kvarter alltså)? Men då kan de ju dock inte vara där så länge…
Maskmedlet från Ebishop är ju inte skadligt för räkor för skulle det vara det så skulle de inte ens sälja det, så det är lugnt:)
Ser man till att ha maskmedel hemma så kan man alltid behandla växterna först, en enkel metod för att se till att få bort planaria är att ge växterna ett saltbad, planarierna dör jag kan garantera det:D
I framtiden kan du salta ihjäl allt innan du stoppar ner det i akvariet
Alla växter åker i ett vattenbad med en deciliter salt per halvliter vatten i 20 minuter. Det tar allt!
Jag tänkte faktiskt inte på det eftersom mossan var så otroligt vacker men det är inte mycket maskar men kommer nog bli det ifall jag inte tar tag i det. Man blir ju bara sur eftersom jag i princip inte haft en räka som dött på nästan ett halvår nu och karen ynglar av sig otroligt bra. Får väl ta och ta tag i saken under kommande vecka…
Någon som vet ifall produkten hjälper mot andra maskar också? Tänkte på nematoderna nämligen. Hur ligger det till med deras ägg* ryker dom också under behandlingen?
Överreagerar inte du lite nu? Tror inte det är mindre risk att få planaria om du handlar växter från privatpersoner. Är du rädd för planaria så får du köra saltbad helt enkelt.
Cissi: Vanligt salt funkar bra, de gånger jag saltar kör jag med vanligt grovt salt.
Jag använder bara havssalt då det bara är det jag använder själv och enklast är att lägga nya växter i en bunke med saltvatten, skulle man glömma bort dem så klarar de sej i ett dygn utan problem:)
Tack för tipset med saltvattenbad! Än så länge har jag (peppar, peppar) inte drabbats av något värre än små sniglar - men de känns bara som en tidsfråga…
Är det No planaria du ska använda? Vill bara varna om du har mycket snäckor i karet. Alla mina tvärdog av det medlet. Sedan droppade mina räkor också av en efter en, men vet inte om det berodde på medlet, på dåligt vatten pga snäckdöden (trots vattenbyten) eller något annat.
No-Planaria kan ta död på vissa sorters snäckor, om många snäckor dör samtidigt kan det snabbt bli dåligt vatten. Så rekommendationen innan man använder NO-Planaria är att plocka bort så mycket snäckor som möjligt innan.