Köpte en hel drös med nya växter i helgen och följde rådet om saltbad eftersom jag är lite nojjig och inte vill få in något elände i akvariet. Dock dog ALLA växter nästan direkt efter att de fick flytta in i akvariet efter saltbadet. De blev bara en grön gegga och det luktade noll mums däri… Inte kul alls
![]()
Var det cryptocoryner så tåler de inte klorid dvs salt i vattnet inte heller tåler de alun har provat med alun på
C. wendtii blev “grön gegga”.
Jag vill ha ett medel som tar snäckor och planarier till karen jag skall ha mina boraras i.
Alun var värdelöst på snäckor och planarier, det blev ändå sådana i karen trots att jag behandlade alla växterna.
Tar No-planaria verkligen kål på skräp-snäckor?
AT Planaria fri skall ta kål på snäckor men vem har det?
Jag har haft växter i saltbad utan problem, sköljde av dem i rent vatten efteråt och ner i karet inga växter dog för mej, jag gör alltid samma sak med alla växter för att slippa planaria skräpsnäckor bryr jag mej inte i om dom kommer ner i mina kar:)
#23 Ja, jag läste ju att det skulle vara så bra och att man tom kan ha växterna i ett helt dygn, om man skulle råka glömma bort att ta ur dem från saltbadet… Jag följde receptet som stod högre upp i denna rubrik + sköljde av dem efteråt, men det gick ändå åt fanders. Vet inte om jag läste fel när jag blandade ihop det. Hur som helst blir det inga mer växt-saltbad här mer ![]()