Sand

Vad kan man använda för sand till räkor och snäckor? Jag skulle vilja ha mörkbrun sand och har kollat runt överallt men inte hittat… Nån som vet? Och vad ska man tänka på när man väljer?

Det är väl en smaksak bara men tänker på att inte använda färgad sand:)!

Nä, det förståss :slight_smile: Men djuraffären här i stan har bara ljus sand och det enda jag hittat på internetbutiker är Shrimp Soil och jag vill inte ha svart heller (och finkornigare än shrimp soil hade jag tänkt mig)… Har sett bilder på akvarier med brun sand och det var jättesnyggt… Ingen som känner till nån internetbutik med bra utbud?

Guldfisken de har mycket kanske även någon sand du gillar :slight_smile:

Vill du ha brun sand så kan du använda coops xtra kattsand.

Va? Kattsand?? Seriöst? :smiley:

Den enda bruna sand ja kan komma på är rådasand, inte riktigt brunt men näst intill. Har du kollat www.pwss.se ??

Om man ska använda kattsand så är COOP Extra Kattsand den som jag rekommenderar men den är rödbrun i färgen, ett annat alternativ som jag funderat på är lavasand, men var sjutton får man tag i det då:scratch: Åka till Island:D:D

kan man virkelig bruke den kattesanden i akvariet???
eg har slik sand som eg bruker i kattedoen til katten min så kan eg bruke det i akvariet og er jo det helt topp:thumbs:
fordi den sanden er jo ganske fin i fargen og vil fremheve rekene mye…
men er den virkelig trygg? synest det høres litt skummelt ut:p ikke noe stoffer i den eller noe som er fareligt for rekene?

Tack för alla svar! Jag tror jag ska prova med kattsand och se hur det funkar, priset var ju helt rätt också :slight_smile: Och funkar det inte får det väl användas i kattlådan istället :slight_smile:

Jag använde Coop´s kattsand förut, men mina räkor bara dog helatiden. Värderna på vattnet blev inte bra, så nu änvänder jag bara blästersand från Jula och räkorna lever. Det är min erfarenhet.

Hmmm…ok… kanske inte våga använda det då… Nån som har använt det här? http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21446&art=9347358

Annars fågelsand då?

Eller det här: http://www.ebishop.se/soil/45-waterplant-soil-brown.html

bah:p og dette leser eg nå som eg netopp har bytta ut substratet i karet mitt med COOP Extra Kattsand :scratch:
og for ein jobb det var med og få vaska den noenlunde rein hehe, sto sikkert ein time og skyllet den…
kansje bare tilfeldigheter at rekene dine døde akuratt når du brukte den sanden? eg har ikke lyst og ta utav allt igjen nå:/
andre som har hatt kattesanden i over tid uten problem?

Jag hade COOP Extra Kattsand förut i mina kar och det var inga räkor som dog av det, det är dessutom många här som testat det, kattsanden är neutrall och den ändrar inte Ph eller något annat värde i vattnet, det enda är att den tar lite tid att skölja och man ska inte skölja den som vanlig sand för då får man bara av små partiklar från kornen, bästa är att skölja i sil under kranen och sen rätt ner i karet:D!
Jag hade kattsanden länge och det växte så det knakade men jag tröttnade tillslut och ville ha en ljusare botten, därför har jag ingen kattsand längre:D

O.K, då vågar jag prova iaf!:slight_smile: Tack för all hjälp!!

oki bra, eg likte hvordan karet mitt ble med kattesanden så den skal få bli :slight_smile:
eg kan ta eit bilde og legge ut her så andre får se, nå er det litt tåkete så får vente til imorra:)

giddisje vente til imorra likvavell :lol:
her er bilde av hvordan karet ser ut med denne sanden, uklart/tåkete nå pgr av eg ikke vaska den godt nokk, men det forsvinner iløpe av ein dag eller to :slight_smile:

Det blev ju jättefint Proxor!!! Tack för bilderna, det är ju precis hur jag vill ha det. Nu ska jag köpa kattsand :stuck_out_tongue:

jätteläckert Proxor! Kanske vore något! :smiley: