Det är lite knepigt att få växter att stanna i botten från början men har de väl börjat rota sej så stannar de kvar, ett tipps är att lägga några stenar runt växten för att hålla den på plats i början:D
Snyggt blev det:thumbs::thumbs:!!
Det enda jag inte fattar är varför ingen gömmer filter m.m. utan har dem synliga som om dom vore dekorationer:roll:, jag skulle sätta den i det andra hörnet bakom växter och rötter där den är mera dold, ett litet tipps till dit annars jättefina kar;):D!!
hehe fordi det er mer praktisk slik, skulle eg gjemme det og sette ting forran må eg drive og flytte på røtter/planter for og komme til senere. Som du ser har eg stripsa ein blåfiltersvamp rundt innsuget på filteret, og det vil eg måtte ta av og rengjøre av og til, derfor liker eg og ha det lett tiljengeligt sån at eg kommer til med hendene der når den tid kommer:)
Kattsanden är ok!
Det enda är att du måste sila den ganska noga innan du använder
och den är ganska lätt, så vissa växter tenderar att flyta upp om man har malar. Lika så att det blir lite tråkigt efter ett tag. Jag föredrar helt vit sand, då det ljusar upp karen en aning ![]()
Eg har heldigvis bare planter som man ikke trenger plante i grusen, bregne festet til rota, ein anna plante festa i lavastein, mose festa på rota, gaffelmose festet på stein:p så det slipper eg og bekymre meg for:D plantene bak i hjørnet trenger heller ikke ha stilkene i sanden så dem er festa med sugekopp hvor eg festet plantene til sugekoppen med fiskesnøre.
Smart med sugproppar och fiskelina att fästa växterna med i botten:thumbs:
Jag döljer alltid filter och sådant så mycket som möjligt men jag lämnar space bakom så att jag lätt kan komma åt:D
Jag körde Coops kattsand i ett 54L ett tag men det verkade laka ur, det blev vitt gojs på visa delar på insug/utblås samt physasnäckorna fick vitsolkigt skal. Vi har ju ganska högt pH värde här i Östersund, mellan 8-8,8 ur kran enligt kommunens hemsida och det stämmer bra med vad jag har mätt också. Räkorna trivdes inte heller och både CR och körsbär dog. Det verkar funka bra för den del men sämre för andra. Tänkte på att vi har samma vatten du och jag men du kanske har bättre lycka än mig.
har kört kattsand och körsbär inte ett enda dödsfall och de ynglade av sig som sjutton, har du 8-8,8 i kranen kanske du behöver soil för att få ner ph till cr/cb kattsanden är ju neutral
Vid vb så byter jag med torvfiltrerat vatten nu det vattnet håller 6.0 eller ev ännu lägre så pH’t sjunker sakta men säkert vid varje vb än så länge. Få se hur det blir vad det lider.
Oj, jag har 6.8 i mitt akvarium med körsbärsräkor och det är kranvatten. Jag bor på Frösön, men det borde ju inte göra någon skillnad?? Andra rör till huset kanske? Jätteskumt!!
Nä det borde inte vara någon skillnad, inte på kranvattnet ivf om du inte har eget vatten. Du kanske har någon biffig rot eller nått som sänker pH’t bra i vattnet?
Mm, jag tänkte också så men testade kranvattnet och det låg också på 6.8… Och eget vatten har jag inte. Skumt.
Vad testar du med? Jag har JBL’s dropptest pH 6.0-7.6