Från
http://www.dealextreme.com/p/12v-75-led-white-light-strip-50cm-11303
Dom har funkat jätte bra annars om man inte vill ha alger
Det ska bli väldigt intressant att se skillnaden mellan dina gamla och nya ledar. Jag är övertygad om att det blir väldigt stor skillnad i ljusmängd och upplevelse :).
Got my ramp and I am happy. Very nice light, good design, very professionally packed :thumbs: Just a side-question: Is it normal that when the lamp runs and you touch it your fingers tingle a bit ?
Kul att du är nöjd med den Jen. Och nej, det ska inte kittla i fingrarna, kan vara att något hoppat loss i transporten. Du har PM.
Kan man hämta rampen i Malmö?
Var beställer man?
@Nyman: http://www.ebishop.se/12-led <— Där har du leddarna ![]()
Tack ![]()
Jag måste isof specialbeställa, min nuvarande ramp är 73,5cm lång :?
Kan man eventuellt hämta rampen i Malmö?
Jag pratade med Andreas här på Redbee och fick min ramp precis som jag ville ha den för en liten extra peng bara, så skriv till han du så får du nog det du behöver ![]()
PM:a vad du vill ha till mig så räknar jag ut ett pris.
Ja, man kan hämta i Malmö om man vill.
Är det olika led på dom olika längderna? Ser att till 25 cm är dem på 2 W och dem längre armaturerna på 3.4 W.
Min ramp ligger på den inre kanten och den är 73,5cm lång… om jag beställer en lika lång ramp av er kommer då gaveln ligga som min ramp gör nu dvs på den inre kanten?
Det är samma LED, men det finns ingen strömförsörjning som klarar av att driva 2 leddar på så hög effekt.
Ja det kommer den att göra. Jag hade nog valt att lägga den på den yttre sidan, ser snyggare ut och blir sannolikt stabilare.
Hej, denna ljusramp verkar grymt intressant! Jag har ett tag funderat på att bygga om min ramp eller bygga en ny ramp till mitt akvarium då det nu endast går att ha 60-rör och jag skulle vilja ha 90-rör då akvariet är 95cm långt. Att köpa nya grejer för att få tex T5-rör verkar extremt dyrt så denna rampen blir mer och mer intressant.
Om jag köpte denna rampen så skulle jag inte ha den liggandes direkt på akvariet då det inte skulle passa utseendemässigt. Behöver den ligga fritt för att fungera kylningsmässigt? Jag hade tänkt mig att den i så fall skulle byggas in den i en låda/kåpa, måste jag i så fall ha fläktar?
I en liten kåpa så skulle man ju dessutom enkelt kunna få rampen en bit ovanför ytan (beroende på hur man bygger den) och dessuton sätta den i en passande vinkel, vilket om jag förstått det rätt skulle öka rampens effektivitet ljusmässigt.
Den kommer inte att må bra av att vara helt inbyggd för då har värmen ingenstans att ta vägen. Men ser du till att du kan få ett bra flöde av luft så är det inga problem. Jag har en annan armatur som dessutom lämpar sig mer för inbyggnad och har lite bättre kylförmåga (kolla armaturen till höger). Självklart har den också skyddsplast fast jag glömde ta med den på bilden ![]()

Det går inte att trycka in 3 st led på 25 cm och då få 3 x 3 W?
Jo, plats finns där nog, men du kommer att få värmeproblem. Vi har några som köpt 25 cm ramper med 2*2 watt, skulle vara kul att veta vad de tycker.
Hur ser fästena ut för den andra typen?
Jag har 4st 22w armaturer över 4st cocoon 2. Ljuset räcker till, men andreas sa att 23w skulle gynna algtillväxten alltför mycket så därför är dem 2*2w istället
Finns inga fästen, den skruvas upp så här:

Då ser det ut så här i karet.