Rosoku Led-belysningar

Nu har jag äntligen monterad Andreas belysning.
Jag är väldig nöjd med både belysning och service man fick, jag fick spec,beställa belysning till min ställning och fick det jag ville ha
Väldig bra att man kan snurra på belysning och placera den som man behöver, dvs mycket lyse bak eller fram
Jag fick tillverka fäste för att den ska passa till min ställning men det var inga problem
Tack så mycket för allt Andreas och Janne det var värd att köpa detta från er.
Nu återstår att se hur det blir med alger och växter, det hade jag inte med min ledbelysning
Här kommer några bilder.

Snyggt! Du kanske borde börja tillverka åt Rosoku :thumbs:

Wem vet :stuck_out_tongue:

Ni som köpt ramperna, hur tycker ni att era växter mår?

Växer fint. Men det är bara anchor-mossa och javaormbunke i det akvariumet och de är ju inte de mest svårtrugade…

Hej hej,

tänkte inom kort inköpa mig 2 st 200cm Rosoku LED till 720l (60 cm djup) diskus kar med trycksats CO2, dock behöver jag hjälp med mer feedback av er som äger dessa redan.

1. Funkar dessa led:ar bra för 60 cm djup?

2. Har en hel del växter som blyxa, mossor av olika slag, crypto av olika slag, S.P Repens och mark täckare som HC. Funkar dessa Led:s till växterna?

3. Når ljuset ner?

4. hur många ramper tror ni att jag behöver?

Vore super snällt ifall jag kan få lite feedback och hjälp av er alla som är kunniga inom detta området. :thumbs::smiley:

MVH en snart “NY konvertera” LED användare:D

Jag har en ny sorts ramp som är lite mer lämpad för avancerade växter. Den är just nu på utlåning men när den kommer tillbaks så kan jag skicka den till dig så får du testa själv. Den är lite bredare så det går att få i fler leddar, och dessutom har jag hittat en kombination av leddar som verkar bra för fotosyntesen.
Troligen så behöver du mer än en för att få ljus längst in i ett sånt stort kar, såvida du inte kan ha rampen en bit upp för att få bättre spridning. Väljer du att ha den en bit upp hade jag tagit bort täckglaset för det dämpar och reflekterar ljuset väldigt mycket.

Här är två bilder: Det höga föreställer mitt gamla 720 kar med den “vanliga” rosokurampen och till vänster Heiko Blehers utställningskar som jag specialbyggde ljuset till och visades på Malmö akvarieförenings utställning förra året.

Kan man köpa takfäste hos er?

Vet inte om jag lagt upp dem i shoppen men det går absolut att ta in om någon är intresserad!