Rosoku Led-belysningar

Haha, du han citera innan jag raderade inlägget, glömde räkna in en sak i priset som får det att gå upp en aning, sorry. Nytt pris kommer alldeles strax! Sen är det så att vi kommer att ha fasta längder, men man kan få special längd för en mindre summa, min fru får bestämma hur mycket min tid är värd och lägga på det på priset haha.

Haha va snabb vad jag är =) Det gör inget om du höjer lite heller, tycker det var lite väl strålande för att vara sant =) Man ska aldrig trotsa frugan vettu ^^

Såg det inte som mothugg heller, bara kul att någon ställer frågor tycker jag. Det är ju kundernas krav som bestämmer hur produkten skall se ut och får man ingen feedback är det svårt att göra en bra produkt.

Jag har gjort en gissning på ungefärliga priser, det kan tänkas att priserna justeras något beroende på hur mycket jag kan pressa priset hos våra leverantörer.

Slå ut priset på 10 år för det är ungefär så lång tid som LED tillverkaren garanterar att de ska hålla. Då kommer ni se att “årspriset” troligen är lägre än vad det kostar att byta lysrören vart eller vartannat år beroende på hur många rör man har!
Då har vi inte ens räknat med driftskostnaden för lysrören!

längd i cm-----antal leddar------pris inkl moms
8-20--------------1–(3 watt)-----470,00 kr
20-32-------------2–(6 watt)------530,00 kr
32-44-------------3–(9 watt)-----750,00 kr
44-56-------------4–(12 watt)----800,00 kr
56-68-------------5–(15 watt)----1100,00 kr
68-80-------------6–(18 watt)----1170,00 kr
80-92-------------7–(21 watt)----1380,00 kr
92-104------------8–(24 watt)----1450,00 kr
104-116----------9–(27 watt)-----1660,00 kr
116-130----------10–(30 watt)----1720,00 kr
130-142----------11–(33 watt)—1940,00 kr
142-154----------12–(36 watt)—2050,00 kr
154-166----------13–(39 watt)—2200,00 kr
166-178----------14–(42 watt)—2450,00 kr
178-190----------15–(45 watt)—2650,00 kr
190-200----------16–(48 watt)—2800,00 kr

Det var inte mycket till ändring =) Trodde det skulle bli ett par hundra på den minsta ^^ Det var väldigt bra priser fortfarande då. Men hur kör ni på era kar? Kör ni en ramp i rätt längd eller har ni provat med flera ramper/kar?

Ja asså, grejer är att vi har inga mellanhänder. Jag har designat ledstripparna själv och har en fabrik i Kina som bygger dem till mig. Armaturerna köper vi också direkt från tillverkaren.

Troligen kommer vi att sälja LED stripparna lösa, så att de som vill testa lite DIY fast inte har lödkunskaper skall kunna bygga egna ljusramper utan att behöva löda. Det kan ju tänkas att man t.ex. vill bygga in leddarna och inte har plats med armaturen.

Har man ett kar som är mer än 50 cm djupt bör man nog överväga att ha mer än en ramp. I mitt 720 kar kör jag bara med en rad men det är i minsta laget pga att jag helst vill ha rampen längst fram för att även belysa fisken när den är framme vid rutan. Då kan det bli lite mörkt längst in. Hade man lyft upp rampen någon decimeter hade det räckt med en.

Här kommer en bild tagen idag på mitt 720 liters kar. Det står just nu utan vatten men ni ser att ljuset är ganska bra :wink: Här kör jag två ramper, den till vänster är kallvit och den till höger är neutral.
Janne kommer att bidra med bättre bilder i morgon, det är jag övertygad om :mrgreen:

Det där var verkligen inte så illa pinkat :smiley:

Kommer nog ganska garanterat köpa längre fram, när plånboken är större :slight_smile:

Och se hur nöjda alla är som köpt :slight_smile: omdömen m.m.

Men det verkar inte finnas risk för att någon ska bli besviken :smiley: nå bättre än LED finns väl inte i dagsläget!

Det bästa med LED är ju ändå det utbyte man får av ljus/W. Det är ju väldigt bra i alla sammanhang som har med växter att göra då man inte behöver få så enormt med värme i karet pga. andra ljuskällor som släpper mycket av sin energi som värme istället för ljus. Sedan finns ju såklart det saker som lyser mer för mindre pengar osv. Men jag tycker att LED är något väldigt positivt för alla branscher den passar in i!

Mums för den kallvita där. Den var underbar i färgen! Det lös upp väldigt bra måste jag säga, trodde att det skulle krävas mer dioder för att få igenom ljuset till botten =)

Good prices ! Would it be technically possible to put 9W (3 LEDs) into a 30 cm ramp ?

Snyggt akvarium:thumbs: Det kallvita ljuset var det jag med gillade bäst när Janne demonstrerade det på mässan i Malmö:thumbs:

Mm, av de bilder jag har sett så är de kallvita helt klart “finast”. Det verkar ge ett otroligt skönt ljus som iaf jag tycker passar i akvarium!

Vi får väl bara hoppas att växterna trivs bra sen också då =) Men som det verkar på testerna som utförts för detta projekt så ska det ju gå galet bra som jag förstått det i alla fall :slight_smile:

Lite trixigt blir det men, ja, det är möjligt.

Observera att vi inte testat med några krävande växter än. Varken jag eller Janne är växtnördar.

Nää det är sant, men de växter ni provat verkar ju vara ungefär de växter jag planerat för akvariet då jag inte är sugen på CO2 i detta lilla kar. Så det som stämmer för er där stämmer nog bra för mig när det kommer till växter ^^

Måste bara fråga är inte så insatt i olika sorters ljus med färg osv.
Om jag köper en på 30 cm så är där 2 st ledar. är alla färger i varje eller måste jag välja 2 st färger? (röd, varmvit, neutral (dagsljus), kallvit, blå och royal blå. )

Neutral kommer att vara det normala och det är också den som kommer att vara billigast. Vill man blanda eller välja annan färgtemperatur så kommer det att kosta extra då de kommer att kräva manuellt jobb. Själv kör jag bara neutrala i mina kar.

Hur ser spectralfördelningen ut på de neutrala?