Tycker 45cm lysrör är väldigt vanligt iaf förstår mig inte på 20 cm och 50 cm där!
Väntar med spänning på film! Får titta in på Ebi kolla priser och så då!
A 25 cm armatur has 2 LEDs in it then, right ? That would be about 7 W. I am really very interested, especially about the prices. So far good LED lamps are extremly expensive after all, hope these will be a bit more affordable. :thumbs:
Måste säga att detta ser väldigt intressant ut
Om prisbilden ser bra ut. Har lite frågor som någon av er kanske kan svara på eller ta reda på ![]()
Vad är det för drivare?
Går det att få 40/60/80 graders linser på? Eller sitter det något sånt på redan? Vanliga CREE ligger runt 125-135 om jag inte kommer ihåg fel.
Det ser inte ut att vara någon aktiv kylning på dessa armaturer, finns det någon möjlighet att sätta på detta? Eftersom 8LED på en meter känns lite snålt. Iaf om man kolla på tex konkurenterna med sina 160w på liten yta. Och följdfrågan
går det att gå mera LED på en meter?
Och så ett hett tips är att även marknadsföra er på saltvattensguiden där det just nu byggs väääldigt mycke DIY LED ramper:)
Mycket intressant detta. Ska bygga en ramp till mitt kommande akvarium så jag är faktiskt på jakt efter lysramper. Längtar med spänning efter att se hur priset blir. Kan nog bli väldigt trevligt detta om priset är det rätta =)
Är i lite svårt läge nu dock om man ska köpa ett par lysrör o bygga av/med eller vänta på er lösning här :roll:
Ska bli spännande och se hur alla reagerar när man får se priset ![]()
Aa, hoppas det blir positivt så alla släpper allt o rusar för att få tag i en ramp ^^
Jag är med och tar fram priser tillsammans med Andreas och kan redan nu säga att någon “99 kr ramp” kommer vi inte kunna sälja.
Däremot kommer vi sälja kvalitets led. Vi har väldigt liten vinst marginal på ramperna. Bra Led kostar i dag även om priserna sjunker för varje år.
Det man ska jämföra med är inte bara inköpspris på ledrampen, utan även väga in ljusmängd, strömförbrukning, lysrörsinköp på ca 10 år.
Tar man med dessa parametrar är Leden klart billigare än både T8 och T5 ramperna, på köpet får man dessutom en klart snyggare ramp. ![]()
Investering för framtiden!
Jag lugnar mig lite tills man får se lite bilder, priser och se lite omdömen från dom som handlar ![]()
Självklart, bygger jag en ramp som är med era LEDs så blir det ju helt klart en investering mot om jag kör t5/t8 så blir det ju mer en omedelbar lösning kan man säga. Jo jag har pysslat en hel del med dioder så jag vet att det är inga billiga leksaker även om priserna sjunker varje år. Men som sagt så är ju hållbarheten helt magisk mot lysrörens!
Man hoppas ju bara att folk läser på lite om LED före så de kan “förstå” priserna när de kommer. Jag tror tyvärr många säger “Usch va dyrt det var, varför ska jag köpa dessa?”. Medans om det läst på lite samt vet lite om LEDs så förstår man ju att det kostar lite men håller otroligt länge =)
Jag ska försöka få ihop en uppskattning på priset ikväll. Vissa kommer säkert att tycka att det är dyrt, men så ska man komma ihåg att vi valt det bästa av allt, de bästa leddarna, den bästa drivaren (strömförsörjningen) och den bästa och snyggaste armaturen vi hittat. Med bästa armaturen menar jag den armatur som klarar av att kyla leddarna utan fläkt, lätt att installera på olika sätt osv.
Vi använder oss av olika Mean Well drivare, beroende på antal leddar osv. Det kommer även att finnas tillval att ha dimmbar drivare.
Vi har ingen lins på då vi vill ha spridningen. Är det någon som vill ha lins på så kan jag fixa fram det.
160 watt på en meter är lite galet men de värsta saltisarna vill ha väldigt mycket ljus. Vi ligger på ca 24 watt/meter. Armaturen vi har är gjord för 25 watt/meter och till ett kar som inte är djupare än 50 cm tycker alla jag demonstrerat för att det räcker.
Vi siktar in oss på sötvatten först, även om vi kommer att erbjuda blå LED också.
Använder du dig bara av “varmvit” “dagsljus” och “kallvita” led? I mina ögon tvekar jag på att dom 3 tillsammans får ett bra spektra för växter ? :s
Edit… Såg på hemsidan spektra bilderna nu, detta kan bli intressant.
Ang salt vatten så har jag “byggt” led ramper själv till det enda målet…
För att komma någonstans, få det sålt osv, så är det än så länge viktigt att köra på just Cree XL-M cool white 3 w samt cree XT-e royal blue 3w
Ibland också efter önskemål kunna sticka in violetta.
Lyckas ni få tag i bra priset på dessa , samt olika val möjligheter av linser, så ser jag bara att det kommer gå otroligt bra :),
Men ja som allt annat så utvecklas ju LED varje dag,
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kommer att finnas möjlighet att blanda leddar själv också, men då blir det lite dyrare för då måste jag sitta och löda själv
Men med de neutrala får man väldigt bra träff, mina växter mår riktigt fint faktiskt.
Vi kommer att erbjuda, röd, varmvit, neutral (dagsljus), kallvit, blå och royal blå.
Editerade inlägget ovan, såg spektras på hemsidan ![]()
Såklart finns det många akvarieväxter på marknaden, vissa kräver mycket näring, Co2 och viss typ av ljus.
Jag har kört 3 st 3 W neutrala led i 4 olika baljor här hemma under ca 10 månader. Växterna jag har i de karen är olika typer av mossor, bla Christmas, Pelia, Riccia, Ricardia, olika cryptocoryne varianter, Hornsäv.
Hitills växer det sjukt bra jämförelsevis med mina T8 rör. Men jag är ingen växt expert utan fokuserar på räkorna ![]()
Ska se om jag hinner fota lite i morgon och visa växterna i “ledbaljorna” respektive “T8 baljorna”
Nu blir det kanske lite väl tekniskt och detaljerat för denna tråden men eftersom du frågar så får jag ju svara. ![]()
Det är väldigt liten skillnad på XM-L (cress starkaste LED idag) och XP-G som vi använder, när man kör dem på 3 watt. Skillnaden på XM-L och XP-G är att XM-L är dyrare men att den går att köra upp till ca 10 watt/st, jämför med “våra” XP-G som “bara” går att köra på 5 watt. Sen ska man komma ihåg att man helst inte ska köra en LED på max för livslängden minskar en del, därför har vi valt att köra dem på 3 watt.
Jag förstår dig
det va inget “hugg” mot er
jag tycker det är skit bra att någon tar steget och lanserar led till sötvatten :),
Men jag vet också att jag och massa massa andra köper dyra dyra led armaturer till saltvatten, allt från 5 tusen till 10 tusen per armatur bara för det underbara ljuset,
75 w 3200 kr ett exempel på en armatur jag köpt, jag tror att om någon lanserar detta i Sverige som ni är inne på och kan hålla priserna humana , så kommer ni lyckas otroligt bra :),
Det folk måste vara medvetena om är ju att det ibland kan tyckas vara en “stor” engångs summa för att få armaturen i handen… Men i längden el räkningar och allt där runt, så är det otroligt mycket mer ekonomiskt att köra led…
Och vi ska ju inte glömma detta otroligt vackra och klara ljus led ger, t5 och mh är inte i närheten av det vackra ljuset led ger, glittret i vattnet är otroligt,
Bra info MAJKI för oss som kanske inte har så stor koll på led’s ![]()
Har jag fetare plånbok är det värt att tänka på att skaffa ![]()
Såg det inte som mothugg heller, bara kul att någon ställer frågor tycker jag. Det är ju kundernas krav som bestämmer hur produkten skall se ut och får man ingen feedback är det svårt att göra en bra produkt.
Jag har gjort en gissning på ungefärliga priser, det kan tänkas att priserna justeras något beroende på hur mycket jag kan pressa priset hos våra leverantörer.
Slå ut priset på 10 år för det är ungefär så lång tid som LED tillverkaren garanterar att de ska hålla. Då kommer ni se att “årspriset” troligen är lägre än vad det kostar att byta lysrören vart eller vartannat år beroende på hur många rör man har!
Då har vi inte ens räknat med driftskostnaden för lysrören!
längd i cm-----antal leddar------pris inkl moms
8-20--------------1–(3 watt)-----450,00 kr
20-32-------------2–(6 watt)------500,00 kr
32-44 -------------3–(9 watt)-----700,00 kr
44-56-------------4–(12 watt)----750,00 kr
56-68-------------5–(15 watt)----1050,00 kr
68-80-------------6–(18 watt)----1100,00 kr
80-92-------------7–(21 watt)----1300,00 kr
92-104------------8–(24 watt)----1350,00 kr
104-116----------9–(27 watt)----1550,00 kr
116-130----------10–(30 watt)----1600,00 kr
130-142----------11–(33 watt)—1800,00 kr
142-154----------12–(36 watt)—1900,00 kr
154-166----------13–(39 watt)—2050,00 kr
166-178----------14–(42 watt)—2100,00 kr
178-190----------15–(45 watt)—2550,00 kr
190-200----------16–(48 watt)—2600,00 kr
Måste säga att detta är otroligt bra priser! Med dessa kommer jag garanterat att köra på LED. Tack för detta besked. Som sagt superbra priser och väldigt bra mängd med olika längder!